Gå til innhold

Betale ned på lån eller sette mer på sparekonto?

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Rådgivere i banker tenker ikke nødvendigvis på ditt beste. Det har en sett i flere saker de siste årene der de er blitt dømt til å betale tilbake penger de har lurt folk til å investere i aksjeopplegg der det var umulig å tjene penger.

Det sier seg egentlig selv at det lønner seg å betale ned på lånet. Det eneste trådstarter sier er at folk har sagt at det monner lite.

Dersom du betaler ned 1000 kr på lånet vil lånet bli 1000 kr mindre. Dvs at du får 1000 kr mer ved et salg. Uansett om prisen er gått opp eller ned. Du betaler ikke rente på disse 1000 kr. Denne renten er høyere enn du får på en sparekonto (det er jo differansen her bankene lever av).

Den eneste ulempen med å betale inn pengene på lånet er at de ikke blir tilgjengelig før ved et salg. Men velger man et fleksilån vil de være tilgjengelige.

Hvordan mener du at man kan tjene mer på å sette pengene på konto (med lav rente) enn å betale inn på lånet (høy rente) dersom man kun bor i leiligheten en kort tid. Hvilken relevans har tiden? Enten tjener man på det ene eller så tjener man på det andre.

Dette interesser meg fint lite siden jeg har ikke så mye penger at jeg trenger å velge. Jeg velger å investere fremfor å betale ned på lån og mener at det lønner seg.

Jeg har aldri sagt at det lønner seg å sette penger innpå lavrentekonto, men jeg har diskutert dette med en venn som jobbet som en rådgiver i bank på den tiden. Jeg har ingen grunn til å tro at du vet mer enn han.

De som har blitt rike har ikke blitt det fordi de har jobbet hardt og blitt gjeldsfrie.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...