Gå til innhold

Alkohol i andre land

Anbefalte innlegg

Gjest Drikk lite
Skrevet

I Tyskland fant jeg ut i sommer at det selges øl og brennevin på bensinstasjoner. Tror det er det samme i Danmark også. Drikkes det mere alkohol i disse landene?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det drikkes langt mer i disse landene.

Gjest togli
Skrevet

Leste et sted at alkoholisme var langt mer hyppig i f.eks. Danmark enn i Norge, så jeg er glad for vår restriktive alkoholpolitikk.

Gjest Drikk lite
Skrevet

Leste et sted at alkoholisme var langt mer hyppig i f.eks. Danmark enn i Norge, så jeg er glad for vår restriktive alkoholpolitikk.

Enig. Ble litt forbauset da jeg så at de solgte det på bensinstasjoner.

Gjest togli
Skrevet

Enig. Ble litt forbauset da jeg så at de solgte det på bensinstasjoner.

...og i automater (iallefall for mange år siden, vet ikke om det er endret?)... det betyr jo at alle kan kjøpe alkohol uansett alder.

Kjenner et par danske familier som har barn i 14-15-årsalderen. Foreldrene bryr seg ikke om at ungdommene kommer drita hjem og legger ut fyllebilder på FB... Vet ikke om disse er representative for dansker, men må innrømme jeg er en smule sjokka....

Skrevet

Ja, det drikkes mer i disse landene. Men noen vil kanskje hevde at de har en mer sivilisert drikkekultur enn oss. De tar seg en øl eller vin til maten hver dag istedenfor å drikke seg stupfulle i helgene. Men noen gjør jo begge deler, da.

Skrevet

ja,veldig mye mer. noen fortalte meg ,at 50% av tyskere og dansker har Alkoholproblemer.

Gjest Drikk lite
Skrevet

ja,veldig mye mer. noen fortalte meg ,at 50% av tyskere og dansker har Alkoholproblemer.

Er promille grensen på å kjøre bil høyere også?

Skrevet

Dette reagerte jeg på i et annet europeisk land, som riktignok er kjent for å være liberalt. Vi var ute og spiste med et annet par, og mannen drakk to øl før han satte seg i bilen og kjørte oss hjem. Ingen reagerte det minste på dette. Jeg tok det opp med mannen min etterpå, og han mente at dette var helt på grensa. Så grensa er nok litt høyere der nede...

Gjest prust
Skrevet

Dette reagerte jeg på i et annet europeisk land, som riktignok er kjent for å være liberalt. Vi var ute og spiste med et annet par, og mannen drakk to øl før han satte seg i bilen og kjørte oss hjem. Ingen reagerte det minste på dette. Jeg tok det opp med mannen min etterpå, og han mente at dette var helt på grensa. Så grensa er nok litt høyere der nede...

Slik var det i Frankrike også. Vi var på restaurant og spiste middag. Det var et glass kich før maten, deretter 2-3 glass vin til maten. Så var vi riktignok på en konsert etterpå - men så kjørte de oss hjem etterpå.

mariaflyfly
Skrevet

Ja, den er noe høyere, men det har blitt strengere de siste årene.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det drikkes mer i disse landene. Men noen vil kanskje hevde at de har en mer sivilisert drikkekultur enn oss. De tar seg en øl eller vin til maten hver dag istedenfor å drikke seg stupfulle i helgene. Men noen gjør jo begge deler, da.

En venninne er dansk, og hun sier at det er mye verre i Danmark. I tillegg til hverdagsølen drikker de seg stupfulle på fest. Kompisen, som er gift med henne, sender ofte sms tidlig på morgenen når de er i familieselskaper. Da flyter det allerede før frokost. Venninne sier at det er sånn det er, og at den fylla vi driver med her i helgene ikke kan sammenlignes med den de kjører i Danmark.

Hun mener vi nordmenn tror alt for pent om danskene når vi tror de kan drikke. :)

Skrevet

En venninne er dansk, og hun sier at det er mye verre i Danmark. I tillegg til hverdagsølen drikker de seg stupfulle på fest. Kompisen, som er gift med henne, sender ofte sms tidlig på morgenen når de er i familieselskaper. Da flyter det allerede før frokost. Venninne sier at det er sånn det er, og at den fylla vi driver med her i helgene ikke kan sammenlignes med den de kjører i Danmark.

Hun mener vi nordmenn tror alt for pent om danskene når vi tror de kan drikke. :)

He he. Jeg trodde tyskere også kunne drikke, helt til en tysk kamerat i Norge kastet opp på teppet på en fest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...