Gå til innhold

Når man angrer på kjøp

Anbefalte innlegg

Gjest udkghksh

En person som angrer på et forbrukerkjøp, har rett til å få kjøpet i følge Forbrukerkjøpslovens §51: ''Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den.''

Noen forretninger gir konsekvent bare tilgodelapper til kunder som vil heve kjøp. Men sett at forretningen ikke har andre varer av interesse for kunden. Da er tilgodelapp uinteressant. Kan da kunden kreve penger tilbake i stedet for tilgodelapp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367340-n%C3%A5r-man-angrer-p%C3%A5-kj%C3%B8p/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis varen er kjøpt i en butikk og ikke som postordre/nettbutikk, har ikke forbrukeren angrerett. Den paragrafen du viser til gjelder når man har rett til å heve kjøpet, vanligvis på grunn av en mangel.

Når butikker ofte likevel tilbyr muligheten for å levere tilbake, kan butikken selv sette premissene for dette.

Der der var et bittelite utsnitt tatt litt ut av sammenheng, eller? Så fremst butikken ikke har noen egne regler for bytte av vare, så har du ingen bytterett på varer kjøpt i fysisk butikk. Innimellom gir butikker likevel en slik tjeneste (som Elkjøp som sier du har 30 dager angrerett), men de er ikke lovpålagt det. Og de er i grunnen velvillige om de gir deg byttelapp fordi du angret deg da du kom heim. Angrefristloven går på varer kjøpt på nett, eller eventuelt andre ikke-fysiske utsalgssteder der du ikke har kunnet ta varen i øyensyn.

Er jeg i en butikk og kjøper noe, la oss si en lader til laptop fordi katten har spist opp den jeg hadde, så forhører jeg meg i butikken om jeg kan få komme tilbake med varen om den likevel skulle vise seg å ikke passe. Jeg har aldri opplevd å få nei til slikt, og hadde de sagt nei hadde jeg gått et annet sted.

ShitDiddelyDo

Der der var et bittelite utsnitt tatt litt ut av sammenheng, eller? Så fremst butikken ikke har noen egne regler for bytte av vare, så har du ingen bytterett på varer kjøpt i fysisk butikk. Innimellom gir butikker likevel en slik tjeneste (som Elkjøp som sier du har 30 dager angrerett), men de er ikke lovpålagt det. Og de er i grunnen velvillige om de gir deg byttelapp fordi du angret deg da du kom heim. Angrefristloven går på varer kjøpt på nett, eller eventuelt andre ikke-fysiske utsalgssteder der du ikke har kunnet ta varen i øyensyn.

Er jeg i en butikk og kjøper noe, la oss si en lader til laptop fordi katten har spist opp den jeg hadde, så forhører jeg meg i butikken om jeg kan få komme tilbake med varen om den likevel skulle vise seg å ikke passe. Jeg har aldri opplevd å få nei til slikt, og hadde de sagt nei hadde jeg gått et annet sted.

Hva betyr egentlig denne fristen man får på El-Kjøp, når man handler i nettbutikker, osv?

Betyr det at du f.eks. kan kjøpe et kamera, bruke kameraet i 30 dager, og så bytte det igjen? Eller må det ligge i boksen i 30 dager?

Hva betyr egentlig denne fristen man får på El-Kjøp, når man handler i nettbutikker, osv?

Betyr det at du f.eks. kan kjøpe et kamera, bruke kameraet i 30 dager, og så bytte det igjen? Eller må det ligge i boksen i 30 dager?

Spurte om det en gang jeg var på Elkjøp. Og de sa den gang at om jeg hadde brukt varen og ikke var fornøyd, så fikk jeg byttet innenfor 30 dagersfristen.

Annonse

Dette er et klassisk eksempel på at en lov må leses i sin helhet. § 51 gir en del felles regler som gjelder der man ønsker å heve kjøpet, men grunnvilkårene for å kunne heve står lenger oppe i loven - det må enten foreligge en forsinkelse fra selger eller en mangel ved tingen (enkelt sagt.)

Du har ikke krav på å heve et kjøp i butikk, du har strengt talt ikke krav på tilgodelapp heller.

På nettbutikker har du 14 dager angrefrist, og da skal vel varen være minimalt brukt. Forbrukerrådet mener visstnok at de ikke kan kreve at du ikke har prøvd varen. Altså at du må kunne prøve den for å finne ut at den ikke svarer til forventningene.

30 dager angrefrist om de ikke har sendt med angrefristskjema og informert om angrefristen.

Mary Poppins

''Betyr det at du f.eks. kan kjøpe et kamera, bruke kameraet i 30 dager, og så bytte det igjen? Eller må det ligge i boksen i 30 dager?''

Korrekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...