Gå til innhold

Var ikke alt bedre i gamle dager?

Anbefalte innlegg

Gjest Ånden

Skolen hadde disiplin, når er det vill vest virker det som.

Langt færre psykisk syke.

Færre som skilte seg.

Ungene var ute og lekte

Før tv'n og internett kom snakket folk med hverandre.

Var jobb til alle.

Bensinen var billig.

Far kom hjem til middag etter jobb.

Ungene var høflige.

Kunne sikkert ha kommet på mer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367341-var-ikke-alt-bedre-i-gamle-dager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alt var ikke bedre under krigen

''Skolen hadde disiplin, når er det vill vest virker det som.''

Det har du helt rett i.

''Langt færre psykisk syke.''

Var det?

''Færre som skilte seg.''

Korrekt.

''Ungene var ute og lekte''

Er de ikke det lenger?

''Før tv'n og internett kom snakket folk med hverandre.''

Folk har vel aldri hatt kontakt med så mange som i dag, nettopp på grunn av moderne teknologi.

''Var jobb til alle.''

Det er det da i dag også.

''Bensinen var billig.''

I forhold til lønnsnivået er ikke bensinen særlig dyrere i dag.

''Far kom hjem til middag etter jobb.''

Gjør han ikke det i dag?

''Ungene var høflige.''

Hvis ikke fikk de juling.

''Kunne sikkert ha kommet på mer.''

Det tror jeg ikke.

Gjest winda

Ja, det har kanskje gått for langt idag, men det finnes vel en mellomting? Ingen ønsker vel tilbake den avstraffelsen de brukte før. Slag på fingrene med linial og barna var så redde for lærerne at noen av dem tisset seg ut?

Hvor har du dette fra? Mange psykisk syke ble vel gjemt bort på loft og lignende før. Nå er vi kommet mere fram i lyset :-). Dessuten snakket man ikke om angst og depresjoner i samme grad som nå, man skjulte sine plager.

Ja, det var det, og hvor mange var det som levde i ekteskap og ble mishandlet og slått?

Det er de vel idag også?

Enig. Kunne gjerne tenkt meg å kaste ut TV`n i noen kvelder.

''Var jobb til alle.''

Det er nok jobb idag også bare man er villig til å ta det som tilbys og kanskje flytte litt på seg?

''Bensinen var billig.''

Hvis man ser på timelønnen til folk før i forhold til hva en liter bensin kostet, var nok bensinen dyrere før.

Det gjør vel mange fedre idag også? Kommer jo an på hvilken jobb man har og det samme gjaldt nok før også.

''Ungene var høflige.''

Du tar alle unger over en "kam". Det finnes mange høflige barn idag også. Før var de nok mere truet til å sitte stille, men var dette bedre? Jeg er imidlertid enig i at barn trenger faste grenser, noe kanskje endel ikke får nok av idag.

''Kunne sikkert ha kommet på mer.''

;-)

Det er jeg ikke enig i. Barneskolen min har gått / går på synes å ha en fin holdning til disiplin og de ungene jeg har hatt besøk har vært veldig greie.

Som kanskje også kan betyr at mange levde i svært dårlige forhold?

Det må jeg si meg enig i, vi var nok mye mer ute enn dagens barn.

Folk kommuniserer med hverandre nå også, det er ikke bare snakking ansikt til ansikt som er kommunikasjon.

''Var jobb til alle.''

Ja, var det det? Det var vel ikke uten grunn at mange emigrerete til Amerika f.eks.?

''Bensinen var billig.''

Hvordan var bensinprisen i forhold til inntekt? Jeg aner ikke. :o)

Gjør han ikke det i dag? Det var vel flere som gikk på kneipa og drakk etter jobb før i tiden enn det er nå? Eller?

''Ungene var høflige.''

Synes unger i dag stort sett er høflige jeg. :o)

Som du skjønner er jeg ikke nødvendigvis helt enig med deg. :o)

ShitDiddelyDo

I alle tider har alt alltid vært bedre i gamledager.

Skulle tro det gikk til helvete, men de fleste nordmenn har aldri hatt det bedre.

Han her treffer spikeren på hodet.

http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1040/thread160299/#post_160299

Annonse

Gjest togli

Hadde jeg levd for femti år siden hadde jeg nok ikke skilt meg fordi jeg ikke hadde hatt råd til det. Hadde nok heller brukt livet mitt på å være ulykkelig i ekteskapet for barnas skyld..... Er jammen glad jeg lever idag og har frihet til å velge om jeg vil være lykkelig eller ulykkelig :)

Hadde jeg levd for femti år siden hadde jeg nok ikke skilt meg fordi jeg ikke hadde hatt råd til det. Hadde nok heller brukt livet mitt på å være ulykkelig i ekteskapet for barnas skyld..... Er jammen glad jeg lever idag og har frihet til å velge om jeg vil være lykkelig eller ulykkelig :)

Klart du hadde hatt råd til det, jeg ser ikke en eneste grunn til at du ikke hadde tjent bra nok til å bo alene med tre unger. Naboen over meg da jeg vokste opp var skilt og hadde fire unger og hun jobbet bare i kolonialbutikken på hjørnet.

Hjemme hos meg var det mora mi som tjente mesteparten av pengene, hun hadde garantert klart seg alene med meg. Folk skilte seg jo den gangen også.

Klart du hadde hatt råd til det, jeg ser ikke en eneste grunn til at du ikke hadde tjent bra nok til å bo alene med tre unger. Naboen over meg da jeg vokste opp var skilt og hadde fire unger og hun jobbet bare i kolonialbutikken på hjørnet.

Hjemme hos meg var det mora mi som tjente mesteparten av pengene, hun hadde garantert klart seg alene med meg. Folk skilte seg jo den gangen også.

''Naboen over meg da jeg vokste opp var skilt og hadde fire unger og hun jobbet bare i kolonialbutikken på hjørnet.''

Min mor var alene med 3 unger og kun morstrygd som inntekt da vi var små. Vi bodde gratis da, det skal være sagt. Vi hadde det nok ikke fett, men jeg husker ikke at vi egentlig manglet noe selv om det ikke vanket moteklær og sånt selvfølgelig.

Hun begynte å jobbe da jeg som er minst, var 8 år. Den gangen fikk man jo morstrygd (som senere ble endret til overgangsstønad) til barnet var 10 år.

Gjest Tatjana

Det har vært svært langt fra "Vill Vest" i mine barns klasser i hvert fall. I tillegg var det jo også slik at unger ble nektet skolegang, ble sendt langt vekk på spesialskoler eller måtte vente ett år.

Er du sikker på det?

Ja, fordi skilsmisse var et sosialt stigma og svært belastende. Mange kvinner var dessuten hjemmeværende og var økonomisk avhengige av sin mann. De hadde ikke noe valg. Jeg syns ikke det var så veldig mye bedre...

Jepp. Og fikk masse trening, muskler og kroppskontroll på kjøpet. Noen skader også... Misforstå meg rett, jeg syns det er flott at unger er ute og er aktive.

Jeg snakker med folk nå også jeg, hver eneste dag, selv om jeg har både tv og Internett. OG jeg kommuniserer med folk via Internett og mobil.

''Var jobb til alle.''

Når var det slik? Både mine foreldre og mine besteforeldre har snakket om at det var arbeidsledighet i sin ungdom, men det sosiale sikkerhetsnettet vi har i våre dager manglet.

''Bensinen var billig.''

Eh ja - i forhold til dagens lønninger. Men sett i forhold til den tidens lønninger var den slett ikke billigere enn i dag, tenker jeg.

De fleste fedrene jeg kjenner kommer fortsatt hjem etter jobb. Noen kommer til ferdig middag, andre lager den selv eller sammen med kona.

''Ungene var høflige.''

Det er da de aller fleste unger fortsatt.

Jeg lurer for øvrig på en ting: NÅR var "gamle dager"? Kan du gi meg et årstall, eller et tiår, eller en tidsperiode? For alt jeg har lest og hørt fortalt om "gamle dager", definert som da mine besteforeldre vokste opp, rundt 1920-1940, var det IKKE mye bedre. Tvert i mot.

''Naboen over meg da jeg vokste opp var skilt og hadde fire unger og hun jobbet bare i kolonialbutikken på hjørnet.''

Min mor var alene med 3 unger og kun morstrygd som inntekt da vi var små. Vi bodde gratis da, det skal være sagt. Vi hadde det nok ikke fett, men jeg husker ikke at vi egentlig manglet noe selv om det ikke vanket moteklær og sånt selvfølgelig.

Hun begynte å jobbe da jeg som er minst, var 8 år. Den gangen fikk man jo morstrygd (som senere ble endret til overgangsstønad) til barnet var 10 år.

Ungene mine er vokst opp sånn, jeg gikk på overgangsstønad til dattera mi var 10 år. Det gikk greit det, men det hendte jeg var kjempeblakk de månedene studielånet, huslånet og billånet skulle betales, dvs seks mnd i året ;o) Jeg vet egentlig ikke om ungene merket det da alle de andre som satt ute på dagen med ungene, hadde akkurat samme inntekt og boutgifter.

Utrolig kjipt at man ikke kunne ta utdannelse den gangen mens man gikk på overgangsstønad. Sånn sett er det mye bedre nå.

Gjest togli

Det er mulig det kunne gått... men man holdt jaggu meg ut i elendige ekteskap før, fordi det føltes håpløst å kunne stå på egne ben og takle skammen det var å skilles...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...