Gå til innhold

Godkjente årsaker for ikke å leie ut til...

Anbefalte innlegg

''Men man pleier da å regne folk som er trygdet som gode betalere, de har garantert fast "lønn" resten av livet.''

Om man er trygdet får man da dekket husleia av NAV? Hvordan utbetales bostøtte forresten - går det rett til bank / utleier eller går det inn på leietakers konto?

Det er helst sosialklienter jeg hadde blånektet å leie ut til. Ekstremt dårlig erfaring i nær familie som sagt.

Man får jo en viss sum i mnd i trygd da og har man for lite penger etter husbankens mening får man bostøtte inn på kontoen, men jeg vet i hvert fall om et par stykker som bostøtta går direkte til utleier.

Jeg har aldri leid leilighet så jeg flirer litt av hele tråden, men ungene mine har leid og aldri hatt problemer med å finne seg et sted å bo.

Fortsetter under...

Gjest Kayia

Hvordan kan du vite det da? Spør man om slike ting når man leier ut? Hehe, nå ble jeg skikkelig nysgjerrig altså :o)

Det er da umulig å vite om folk ikke har lappen fordi de aldri har tatt den eller om de har fyllekjørt mer enn tre ganger.

Det er bygda virkelige sjarme - alle vet ;-)

Gjest Høstløv

''Men man pleier da å regne folk som er trygdet som gode betalere, de har garantert fast "lønn" resten av livet.''

Om man er trygdet får man da dekket husleia av NAV? Hvordan utbetales bostøtte forresten - går det rett til bank / utleier eller går det inn på leietakers konto?

Det er helst sosialklienter jeg hadde blånektet å leie ut til. Ekstremt dårlig erfaring i nær familie som sagt.

Uføretrygdede er ikke fratatt all økonomisk selvstendighet og får selvfølgelig evt. bostøtte fra Husbanken utbetalt til egen konto.

Gjest Kayia

Jeg vet ikke det. Jeg har bodd to år på bygda og mistrivdes noe forferdelig :o)

Det var et ikke-så-vellykket forsøk på å ironisere over bygdas transparens, også tilknyttet tema man helt kunne tekt seg å holde for seg selv ;-)

Gjest Elextra

Men hvorfor begrunne valg av leietaker?

Vi har en hybel vi leier ut, som det er svært stor interesse for når vi søker ny leietaker. En del av kravene ramser vi opp i annonsen, forøvrig velger vi leietaker etter skjønn, og begrunner ikke valget overfor noen.

Annonse

megler Smekk

Men hvorfor begrunne valg av leietaker?

Vi har en hybel vi leier ut, som det er svært stor interesse for når vi søker ny leietaker. En del av kravene ramser vi opp i annonsen, forøvrig velger vi leietaker etter skjønn, og begrunner ikke valget overfor noen.

''En del av kravene ramser vi opp i annonsen, forøvrig velger vi leietaker etter skjønn, og begrunner ikke valget overfor noen.''

Pass for all del på at dere ikke bryter loven da!

ShitDiddelyDo

Forresten - jeg tror jeg drømte om deg i natt :-)

Klarer ikke å huske drømmen - men du var den første jeg tenkte på da jeg våknet i morges ;-)

Hm - drive å vikle deg inn sånn i mine private drømmer!

Det var nok en fin drøm. :)

serenity777

Skulle jeg leid ut nå, skulle jeg hatt Referanser. Kan ikke en voksen person (jeg ville bare leid ut til en voksen person), ha referanser, kan de heller ikke få leie hos meg.

Leide ut til ei som betalte så som så, og hun var nesten 50 år gammel. Jeg spurte ikke om referanser fra henne, for hun var jo så voksen, men hun er den av de jeg har leid til som ikke betalte. Og stadig kom med unnskyldninger.

Så skulle jeg leid ut igjenn, dersom jeg mot formodning blir samboer i en annen leilighet igjenn, da skal jeg ikke bry meg om noe som helst (inkludert røyking, dyr etc), så lenge vedkommende har referanser.

Gjest segunda

Nå har jeg igjennom livet både leid med og uten barn, og leid ut til noen med og uten barn. Før så tenkte man aldri på røyking, men det er klart at i dag leier jeg ikke til noen som røyker innendørs. Klær har jeg aldri brydd meg om, men små hybelleiligheter leier jeg ikke ut til foreldre med barn. Dyr vil jeg aldri ha i mine leiligheter. Jeg vet aldri om leieboere har lappen eller ikke.

Når jeg leier ut nå så krever jeg gjerne referanser. Det er viktig å få husleie betalt. Jeg leier ikke ut til noen hvor jeg har mistanke om at det kan bli et problem. Sexuell legning har aldri vært aktuelt å tenke på.

De gangene jeg har leid, alene, som et par eller som familie har jeg alltid fått leid fort og raskt og blitt sett på som funn av utleiere. Jeg har heller ikke skuffet eierne siden jeg er en sikker betaler og ødelegger ikke inventar.

Nå har jeg igjennom livet både leid med og uten barn, og leid ut til noen med og uten barn. Før så tenkte man aldri på røyking, men det er klart at i dag leier jeg ikke til noen som røyker innendørs. Klær har jeg aldri brydd meg om, men små hybelleiligheter leier jeg ikke ut til foreldre med barn. Dyr vil jeg aldri ha i mine leiligheter. Jeg vet aldri om leieboere har lappen eller ikke.

Når jeg leier ut nå så krever jeg gjerne referanser. Det er viktig å få husleie betalt. Jeg leier ikke ut til noen hvor jeg har mistanke om at det kan bli et problem. Sexuell legning har aldri vært aktuelt å tenke på.

De gangene jeg har leid, alene, som et par eller som familie har jeg alltid fått leid fort og raskt og blitt sett på som funn av utleiere. Jeg har heller ikke skuffet eierne siden jeg er en sikker betaler og ødelegger ikke inventar.

''Før så tenkte man aldri på røyking, men det er klart at i dag leier jeg ikke til noen som røyker innendørs.''

Samme her - våre leieboere har røyket alle sammen, men de sier de går ut på verandaen og det gjør de faktisk. :o)

''Klær har jeg aldri brydd meg om, men små hybelleiligheter leier jeg ikke ut til foreldre med barn.''

Hos oss er det så lytt at vi ikke leier ut til noen med barn av den grunn.

''Dyr vil jeg aldri ha i mine leiligheter.''

Samme her. Vi vasket og vasket og vasket for å få ut stanken etter 2 kattunger som fik drite og pisse akkurat der de ville etter en leietaker - aldri mer leieboer med husdyr her.

Annonse

Gjest prust

''Før så tenkte man aldri på røyking, men det er klart at i dag leier jeg ikke til noen som røyker innendørs.''

Samme her - våre leieboere har røyket alle sammen, men de sier de går ut på verandaen og det gjør de faktisk. :o)

''Klær har jeg aldri brydd meg om, men små hybelleiligheter leier jeg ikke ut til foreldre med barn.''

Hos oss er det så lytt at vi ikke leier ut til noen med barn av den grunn.

''Dyr vil jeg aldri ha i mine leiligheter.''

Samme her. Vi vasket og vasket og vasket for å få ut stanken etter 2 kattunger som fik drite og pisse akkurat der de ville etter en leietaker - aldri mer leieboer med husdyr her.

Hvis vi hadde hatt leieboere i samme hus som vi bor i - hadde det vært et absolutt krav at de ikke skulle røyke i det hele tatt. Det holder faktisk ikke for meg at de går ut og røyker. Røyklukta henger i klær og hud - og røyker de utenfor, vil røyklukta kunne komme inn i huset.

Gjest Kayia

''Ikke har jobb, litt skeptisk, hvordan skal de da klare husleia?''

Det måtte jo være hvis utleier gjerne ønsker at vedkommende er mye tilstede i leiligheten, og får sin inntekt via NAV.

Jeg blir sikkert halshugd her inne nå ;-), men nabohuset ble tidligere solgt og stykket opp for utleie desverre. Den fine hagen er i ferd med å forfalle, men det jeg misliker mest er faktisk de to damene på rundt 50 som ikke har jobb men m a s s e besøk til alle døgnets timer. Biler ruser utenfor til alle døgnets tider av unger og ungers kjærester også etter leggetid, og siden april har de sittet på verandaen og skravlet og drukket rødvin minst fire netter pr uke. Det er ikke så høy støy at jeg har sagt noe ennå, men jeg føler innimellom at jeg ligger på en middels campingplass i fellesferien innimellom. Det er sikkert ikke lov til å si, men jeg begynner å være temmelig møkklei av at de ikke har noe å gå tid på dagtid kjenner jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...