Gå til innhold

Har du gitt til tiggere?

Anbefalte innlegg

Gjest Ånden
Skrevet

Det meste jeg har gitt er 200,- kroner fordi jeg synes synd på han. Jeg gir aldri til rom-folket.

Gjest prust
Skrevet

Vi gav noen euro til tiggere da vi var i Frankrike. Mest fordi ungene syntes så veldig synd på dem.

Her hjemme gir jeg ikke noe til tiggere.

Skrevet

Hei,

Jeg gir mat eller penger til tiggere, uavhengig av hvilken hudfarge og nasjonalitet de har. Rom-folket blir like sultne som alle andre.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Gir ikke til tiggere på gata, gir månedlig til Unicef og det får holde. Hender jeg gir sporadisk til andre saker da og pleier å kjøpe slike Unicef-gaver til ungene til jul - altså de får kortet, men tingen det handler om går til barn som trenger det. Mine setter stor pris på denne gaven faktisk. :o)

Skrevet

Jeg gir noen ganger penger, andre ganger et par sigaretter og så kjøper jeg =Oslo.

Gjest Hadde gitt alt jeg har
Skrevet

Ser ikke mange tiggere her jeg bor, men har gitt endel til alkoholikere opp gjennom årene. Bare små beløp, slik at de får seg noe å drikke. Samboeren nekter meg å gi til tiggere når vi er i byer, men jeg gir av hele mitt hjerte med glede.

Men det er ekkelt å gå forbi dem uten å gi noe, føler jeg gjør noe galt da.

Gjest Ånden
Skrevet

Ser ikke mange tiggere her jeg bor, men har gitt endel til alkoholikere opp gjennom årene. Bare små beløp, slik at de får seg noe å drikke. Samboeren nekter meg å gi til tiggere når vi er i byer, men jeg gir av hele mitt hjerte med glede.

Men det er ekkelt å gå forbi dem uten å gi noe, føler jeg gjør noe galt da.

Det er jeg enig i, men når man vet at de bruker pengene på rus så er det litt lettere å ikke gi.

Ferskenblomst
Skrevet

Gir heller aldri til utenlandske tiggere, mest fordi de er så pågående. Kryper omtrent opp i lommene dine, og ringer på dørene i tide og utide. Har hatt ikke mindre enn tre stykker på døra som skulle selge noen kort den siste uka. Og så blir de sinte, og innimellom truende hvis du ikke gir. Hender jeg har gitt noen kroner til norske narkomane nå jeg er i Oslo.

Skrevet

Det er jeg enig i, men når man vet at de bruker pengene på rus så er det litt lettere å ikke gi.

De er rusmisbrukere - du kan knapt forvente at de skal sette 20-kroningen på høyrentekonto.

Uansett, du kan gi mat.

Skrevet

Gir heller aldri til utenlandske tiggere, mest fordi de er så pågående. Kryper omtrent opp i lommene dine, og ringer på dørene i tide og utide. Har hatt ikke mindre enn tre stykker på døra som skulle selge noen kort den siste uka. Og så blir de sinte, og innimellom truende hvis du ikke gir. Hender jeg har gitt noen kroner til norske narkomane nå jeg er i Oslo.

Jeg går rundt i sentrum og øst-Oslo flere ganger hver uke, gjennom Grønland, Oslo S, Plata, Karl Johan, osv.

Tiggerne jeg treffer er (med svært få unntak) verken pågående eller plagsomme, og sier takk om man gir dem en femmer.

Med vennlig hilsen

Gjest andegakk
Skrevet

De er rusmisbrukere - du kan knapt forvente at de skal sette 20-kroningen på høyrentekonto.

Uansett, du kan gi mat.

Blir de sikkert "veldig" glad for.

Gjest andegakk
Skrevet

Jeg går rundt i sentrum og øst-Oslo flere ganger hver uke, gjennom Grønland, Oslo S, Plata, Karl Johan, osv.

Tiggerne jeg treffer er (med svært få unntak) verken pågående eller plagsomme, og sier takk om man gir dem en femmer.

Med vennlig hilsen

''Tiggerne jeg treffer er (med svært få unntak) verken pågående eller plagsomme''

Muligens annerledes med tiggere som kommer på døra hjemme.

Skrevet

Blir de sikkert "veldig" glad for.

Ja, det gjør de fleste.

Uansett, de er rusmisbrukere, så de må skaffe penger til rus enten via tigging eller kriminalitet, vanligvis. Bedre at de får pengene via tigging.

Skrevet

Uansett, du kan gi mat.

Det er flere steder hvor de kan gå å spise gratis, så maten er vel ikke akkurat problemet.

Gjest andegakk
Skrevet

Ja, det gjør de fleste.

Uansett, de er rusmisbrukere, så de må skaffe penger til rus enten via tigging eller kriminalitet, vanligvis. Bedre at de får pengene via tigging.

''Uansett, de er rusmisbrukere, så de må skaffe penger til rus enten via tigging eller kriminalitet, vanligvis. Bedre at de får pengene via tigging.''

Det beste hadde vært om de hadde fått "varene" på blå resept.

Skrevet

Ja, det gjør de fleste.

Jeg er helt enig, jeg foretrekker å gi dem noen kroner framfor å bli slått ned og ranet. Rus må de ha helt til den dagen de får hjelp og det vet ingen når blir. De aller fleste hadde vel sluttet dersom de hadde fått hjelp til det.

Gjest Ånden
Skrevet

Det er flere steder hvor de kan gå å spise gratis, så maten er vel ikke akkurat problemet.

Ja i Oslo kan de få en bærepose med gratis mat fra fattighuset.

hidi, the scorpion
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Tiggerne jeg treffer er (med svært få unntak) verken pågående eller plagsomme, og sier takk om man gir dem en femmer.''

Det er min erfaring også.

Skrevet

Ja i Oslo kan de få en bærepose med gratis mat fra fattighuset.

Det er gratis mat på Jakobskirken, Frelsesarmeen, Prosenteret og Kirkens bymisjon. De fleste har jo ikke mulighet til å lage mat da siden de ikke bor noen steder men de har mulighet til å få gratis mat nesten hver dag unntatt i helgene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...