Gå til innhold

Antidepressiva mot tristhet?

Anbefalte innlegg

Bella Dotte
Skrevet

Er det depresjon når en person er trist/sint/fortvilet/frustrert/irritabel/aggressiv pga en vanskelig livssituasjon/sorg? Er det hensiktsmessig å gi AD i disse tilfellene? Hvordan vil dette hjelpe, isåfall?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er ofte vanskelige vurderinger. Det er en varighetsfaktor en må ta med i vurderingene.

Om jeg er trist og lei meg 10 dager etter at en forelder dør "mett av dage", er det naturlig. Har jeg ikke kommet meg tilbake i arbeid etter en måned, kan det godt være en depresjon.

Bella Dotte
Skrevet

Dette er ofte vanskelige vurderinger. Det er en varighetsfaktor en må ta med i vurderingene.

Om jeg er trist og lei meg 10 dager etter at en forelder dør "mett av dage", er det naturlig. Har jeg ikke kommet meg tilbake i arbeid etter en måned, kan det godt være en depresjon.

Takk, da skjønner jeg litt mer. Hvis du er - la oss si - et barn og begge foreldre dør brått, eller du har flyktet fra krig og forfølgelse og lever under trussel om å bli kastet ut av landet, eller du har mistet armer og ben i en ulykke, eller huset ditt i en brann og du ikke hadde forsikring... Dette er noe som vil føre til konstant stress som ikke forsvinner. Symptomene vil sikkert ligne på depresjon, men de har en annen årsak, vil jeg si. Hva kan legen gjøre?

Skrevet

Takk, da skjønner jeg litt mer. Hvis du er - la oss si - et barn og begge foreldre dør brått, eller du har flyktet fra krig og forfølgelse og lever under trussel om å bli kastet ut av landet, eller du har mistet armer og ben i en ulykke, eller huset ditt i en brann og du ikke hadde forsikring... Dette er noe som vil føre til konstant stress som ikke forsvinner. Symptomene vil sikkert ligne på depresjon, men de har en annen årsak, vil jeg si. Hva kan legen gjøre?

Langvarig stress vil ofte føre til depresjon. Legen kan diagnostisere og ved sykdom (depresjon) gi medisiner, psykoterapi og råd om en livsstil som fremmer friskhet.

Bella Dotte
Skrevet

Langvarig stress vil ofte føre til depresjon. Legen kan diagnostisere og ved sykdom (depresjon) gi medisiner, psykoterapi og råd om en livsstil som fremmer friskhet.

Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan fikse husbrann med helsekost...

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan fikse husbrann med helsekost...

Husbrannen kan ikke fikses med "helskost". De psykiske effektene (depresjonen) kan bedres med aktivitet/mosjon, sunt kosthold og en god døgnrytme.

"Helsekost" kurerer ingenting. Det er bare tull.

Bella Dotte
Skrevet

Husbrannen kan ikke fikses med "helskost". De psykiske effektene (depresjonen) kan bedres med aktivitet/mosjon, sunt kosthold og en god døgnrytme.

"Helsekost" kurerer ingenting. Det er bare tull.

Det jeg vil frem til er at det er da ikke sykdom (som kan kureres) hvis man er fortvilet over en uutholdelig situasjon som ikke kan rettes på. Jeg går med på at det kan kalles depresjon hvis man er trist lenge etter at man er i sikkerhet og ting er tilbake til det normale eller over i noe annet, levelig.

(Jeg brukte ordet "helsekost" for allitterasjonens skyld og i betydningen "sunn kost".)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...