Bella Dotte Skrevet 19. juli 2011 Skrevet 19. juli 2011 Er det depresjon når en person er trist/sint/fortvilet/frustrert/irritabel/aggressiv pga en vanskelig livssituasjon/sorg? Er det hensiktsmessig å gi AD i disse tilfellene? Hvordan vil dette hjelpe, isåfall? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juli 2011 Skrevet 19. juli 2011 Dette er ofte vanskelige vurderinger. Det er en varighetsfaktor en må ta med i vurderingene. Om jeg er trist og lei meg 10 dager etter at en forelder dør "mett av dage", er det naturlig. Har jeg ikke kommet meg tilbake i arbeid etter en måned, kan det godt være en depresjon. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Skrevet 19. juli 2011 Dette er ofte vanskelige vurderinger. Det er en varighetsfaktor en må ta med i vurderingene. Om jeg er trist og lei meg 10 dager etter at en forelder dør "mett av dage", er det naturlig. Har jeg ikke kommet meg tilbake i arbeid etter en måned, kan det godt være en depresjon. Takk, da skjønner jeg litt mer. Hvis du er - la oss si - et barn og begge foreldre dør brått, eller du har flyktet fra krig og forfølgelse og lever under trussel om å bli kastet ut av landet, eller du har mistet armer og ben i en ulykke, eller huset ditt i en brann og du ikke hadde forsikring... Dette er noe som vil føre til konstant stress som ikke forsvinner. Symptomene vil sikkert ligne på depresjon, men de har en annen årsak, vil jeg si. Hva kan legen gjøre? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juli 2011 Skrevet 19. juli 2011 Takk, da skjønner jeg litt mer. Hvis du er - la oss si - et barn og begge foreldre dør brått, eller du har flyktet fra krig og forfølgelse og lever under trussel om å bli kastet ut av landet, eller du har mistet armer og ben i en ulykke, eller huset ditt i en brann og du ikke hadde forsikring... Dette er noe som vil føre til konstant stress som ikke forsvinner. Symptomene vil sikkert ligne på depresjon, men de har en annen årsak, vil jeg si. Hva kan legen gjøre? Langvarig stress vil ofte føre til depresjon. Legen kan diagnostisere og ved sykdom (depresjon) gi medisiner, psykoterapi og råd om en livsstil som fremmer friskhet. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Skrevet 19. juli 2011 Langvarig stress vil ofte føre til depresjon. Legen kan diagnostisere og ved sykdom (depresjon) gi medisiner, psykoterapi og råd om en livsstil som fremmer friskhet. Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan fikse husbrann med helsekost... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. juli 2011 Skrevet 19. juli 2011 Jeg skjønner bare ikke hvordan man kan fikse husbrann med helsekost... Husbrannen kan ikke fikses med "helskost". De psykiske effektene (depresjonen) kan bedres med aktivitet/mosjon, sunt kosthold og en god døgnrytme. "Helsekost" kurerer ingenting. Det er bare tull. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Skrevet 19. juli 2011 Husbrannen kan ikke fikses med "helskost". De psykiske effektene (depresjonen) kan bedres med aktivitet/mosjon, sunt kosthold og en god døgnrytme. "Helsekost" kurerer ingenting. Det er bare tull. Det jeg vil frem til er at det er da ikke sykdom (som kan kureres) hvis man er fortvilet over en uutholdelig situasjon som ikke kan rettes på. Jeg går med på at det kan kalles depresjon hvis man er trist lenge etter at man er i sikkerhet og ting er tilbake til det normale eller over i noe annet, levelig. (Jeg brukte ordet "helsekost" for allitterasjonens skyld og i betydningen "sunn kost".) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.