Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Skummelt! Jeg har kommet inn på Økonomi og Administrasjon. Siden jeg skal ta en operasjon i høst kan jeg ikke starte fullt. Litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. Selvsagt møte opp ved start, men hva gjør jeg så? Jeg tenkte å ta noen fag. Kan jeg be om hjelp til å lage en plan? Blir de mugne på meg som tar en studieplass for å så kun ta noen fag i år? Til neste år tror jeg at jeg er mye mye bedre og kan studere mye mer. Ikke aner jeg hvilke fag jeg bør/kan ta heller. Huff, nå føler jeg meg liten og litt småredd. Er veldig motivert da, og gleder meg til operasjon er overstått og jeg kan bli mer aktiv student. Gleder meg også nå til å ha noe å gjøre. Jeg er bare så usikker på hvordan jeg skal gå frem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Grattis! Ta kontakt med skolen og hør med dem, de bør kunne lage et opplegg til deg mener jeg. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Grattis! Ta kontakt med skolen og hør med dem, de bør kunne lage et opplegg til deg mener jeg. ) Takk! ) Det er en milepæl dette, har sakte, men sikkert fått studiekompetansen og kunne nå søke. Jeg tenker at jeg møter opp til studiestart og så snakker med noen på skolen som har peiling? Jeg sliter litt med denne være til bry-følelsen, at jeg kupper en plass som andre kunne brukt fullt ut. Jeg har ikke søkt på særskilt grunnlag, så plassen har jeg fått på karaktersnittet mitt, men så krisemaskimerer jeg litt nå da og tenker at dette går sikkert skeis, he he. Så skolen aner ikke at jeg ikke helt funker, men har ørten og førti utfordringer med kroppen. (blir mye bedre etter operasjonen da, tror jeg, håper jeg, vil jeg) Det er nytt, sikkert derfor jeg stresser litt. Jeg skal komme i mål med denne utdannelsen, jeg må bare ha litt tid i starten. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Jeg tror du skal starte fullt ut fra starten av for å se litt hvor mye du klarer. På den måten kommer du også inn i studentmiljøet der du skal studere, noe som er viktig. Hvis du fortsatt ikke har fått operasjonsdato, så er det jo uvisst når du må være borte fra skolen, så derfor ville jeg ikke på forhånd lagt lista altfor lavt. Men i tillegg til dette så trenger du en plan B. Bruk tid på å lese studieplanen nøye, finn ut av hvilke fag som bygger på hvem og hvordan studiet er organisert. Tipper du kommer til å bruke to år på første året, men spark deg selv i gang fra starten. Hvis du vil drøfte detaljer mer konkret, så send meg en mail. Jeg sjekker den sjelden, så hvis du sender noe så er det lurt å si fra her på dol :-) [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Åååå, gratulerer:-) Så moro... Litt misunnelig nå, merker jeg;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Jeg tror du skal starte fullt ut fra starten av for å se litt hvor mye du klarer. På den måten kommer du også inn i studentmiljøet der du skal studere, noe som er viktig. Hvis du fortsatt ikke har fått operasjonsdato, så er det jo uvisst når du må være borte fra skolen, så derfor ville jeg ikke på forhånd lagt lista altfor lavt. Men i tillegg til dette så trenger du en plan B. Bruk tid på å lese studieplanen nøye, finn ut av hvilke fag som bygger på hvem og hvordan studiet er organisert. Tipper du kommer til å bruke to år på første året, men spark deg selv i gang fra starten. Hvis du vil drøfte detaljer mer konkret, så send meg en mail. Jeg sjekker den sjelden, så hvis du sender noe så er det lurt å si fra her på dol :-) [email protected] Starte fullt altså. He he, det er jo enda mer skummelt. Jeg har jo store problem med magen om dagen, så skole hver dag kan være en svært stor utfordring. Dessverre er problemene igjen store, tapper meg for krefter, lite mat, smerter og veldig låst til badet. Jeg skal sjekke alt dette du sier når jeg kommer hjem, er i storbyen noen dager nå. ) Da gir jeg ett pip om jeg sender mail, det blir også evnt etter jeg er kommet hjem, jeg får ikke ro her jeg er nå til å se skikkelig over ting. Har takket ja til plassen da. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Åååå, gratulerer:-) Så moro... Litt misunnelig nå, merker jeg;-) Takk! Håper jeg vil klare litt, du vet jo hvordan det er, det er ikke viljen det kommer an på, det er kroppen. Jeg har hatt stor glede av å ta fag litt etter litt nå med å ta studiekompetanse. Det har vært enormt tøft til tider, men ha noe lite er veldig givende for meg. Jeg har også litt organisajonsarbeid, det gir meg også mye, men det er ikke så mye at det sliter meg ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1311072796' post='4615796] Starte fullt altså. He he, det er jo enda mer skummelt. Jeg har jo store problem med magen om dagen, så skole hver dag kan være en svært stor utfordring. Dessverre er problemene igjen store, tapper meg for krefter, lite mat, smerter og veldig låst til badet. Jeg skal sjekke alt dette du sier når jeg kommer hjem, er i storbyen noen dager nå. ) Da gir jeg ett pip om jeg sender mail, det blir også evnt etter jeg er kommet hjem, jeg får ikke ro her jeg er nå til å se skikkelig over ting. Har takket ja til plassen da. ) ''Dessverre er problemene igjen store, tapper meg for krefter, lite mat, smerter og veldig låst til badet. '' Sjekk ut om skolen din har en tilretteleggingstjeneste (eller tilsvarende) for funksjonshemmede studenter. Du kan bl.a diskutere muligheten for å få et hvilerom på skolen.Dere kan også se på løsningen av andre praktiske problemer. *sparker shira i gang* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
amelli Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1311068197' post='4615766] Takk! ) Det er en milepæl dette, har sakte, men sikkert fått studiekompetansen og kunne nå søke. Jeg tenker at jeg møter opp til studiestart og så snakker med noen på skolen som har peiling? Jeg sliter litt med denne være til bry-følelsen, at jeg kupper en plass som andre kunne brukt fullt ut. Jeg har ikke søkt på særskilt grunnlag, så plassen har jeg fått på karaktersnittet mitt, men så krisemaskimerer jeg litt nå da og tenker at dette går sikkert skeis, he he. Så skolen aner ikke at jeg ikke helt funker, men har ørten og førti utfordringer med kroppen. (blir mye bedre etter operasjonen da, tror jeg, håper jeg, vil jeg) Det er nytt, sikkert derfor jeg stresser litt. Jeg skal komme i mål med denne utdannelsen, jeg må bare ha litt tid i starten. ) '' Jeg sliter litt med denne være til bry-følelsen, at jeg kupper en plass som andre kunne brukt fullt ut.'' Det skal du ikke tenke på! Tenk så mange som melder seg opp til fag bare for å få studielånet og studentrabattene... Jeg ville enten ringt eller sent en mail. Forklart situasjonen og at du ønsker hjelp til å legge opp studiet på best mulig måte slik at du skal komme i mål. Greit å være litt i forkant både for deg og for dem. Sikkert ingen som kan gi deg noe svar nå i fellesferien, men det skal kunne gå an å få kontakt med dem før skolestart. Er fullstendig kaos når skolen begynner, så jeg ville forsøkt å få en samtale/laget en plan før skolestart. Så er du selv også mer forberedt og vet litt om hva du har i vente. Du har klart å få studiekompetanse, du har kommet inn pga karakterene - klart du fortjener plassen. og du fortjener å få hjelp til å sette sammen fag slik at du klarer å fullføre! Veilederne vet hvilke fag som bygger på hva og hvilke det er viktig å prioritere/starte med. Det er veilederne på skolen som vet hva som er mest hensiktsmessig, du er ikke til bry ved å kontakte dem. Gratulerer så masse, masse med å ha kommet inn! Og lykke til med studiestart og operasjon! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 ''Dessverre er problemene igjen store, tapper meg for krefter, lite mat, smerter og veldig låst til badet. '' Sjekk ut om skolen din har en tilretteleggingstjeneste (eller tilsvarende) for funksjonshemmede studenter. Du kan bl.a diskutere muligheten for å få et hvilerom på skolen.Dere kan også se på løsningen av andre praktiske problemer. *sparker shira i gang* Får jeg en do jeg så går det meste! ;o) Har fått navnet på en dame ved skolen, hun er veldig flink til å finne løsninger blir det sagt, så det skal nok gå. Jeg er bare litt sånn frustert om dagen, men det er fordi jeg som sagt er på tur, skal prøve å gjøre litt med guttungen, så går det så mye tid bort i smerter og dogåing. Men alt går! Vi var i Tusenfryd i går, guttungen storkoste seg selv om jeg løp endel, og da er det verdt det. ) Så er jeg jo blitt kontrollfreak i løpet av årene, jobber mye med det, greitt at jeg må tilrettelegge, men det kan ta overhånd. Så det er bra du sparker, jeg trenger det, jeg sparker selv også, samtidig som sambo er svært flink til å vite når jeg trenger litt "pepper". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Gratulerer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 '' Jeg sliter litt med denne være til bry-følelsen, at jeg kupper en plass som andre kunne brukt fullt ut.'' Det skal du ikke tenke på! Tenk så mange som melder seg opp til fag bare for å få studielånet og studentrabattene... Jeg ville enten ringt eller sent en mail. Forklart situasjonen og at du ønsker hjelp til å legge opp studiet på best mulig måte slik at du skal komme i mål. Greit å være litt i forkant både for deg og for dem. Sikkert ingen som kan gi deg noe svar nå i fellesferien, men det skal kunne gå an å få kontakt med dem før skolestart. Er fullstendig kaos når skolen begynner, så jeg ville forsøkt å få en samtale/laget en plan før skolestart. Så er du selv også mer forberedt og vet litt om hva du har i vente. Du har klart å få studiekompetanse, du har kommet inn pga karakterene - klart du fortjener plassen. og du fortjener å få hjelp til å sette sammen fag slik at du klarer å fullføre! Veilederne vet hvilke fag som bygger på hva og hvilke det er viktig å prioritere/starte med. Det er veilederne på skolen som vet hva som er mest hensiktsmessig, du er ikke til bry ved å kontakte dem. Gratulerer så masse, masse med å ha kommet inn! Og lykke til med studiestart og operasjon! Tusen takk for gode ord og råd! Da har jeg en slagplan, starte med å snakke med skolen. Jeg gleder meg veldig til det sosiale også, noe som er min arena. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Gratulerer! Takk! ) Nå skal jeg ta studentkroa med storm! Så får mann og barn klare seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Gratulerer! Du kan møte opp som vanlig og begynne for fult. Så kan du snakke med studieveileder og høre hvilke fag du bør ta i høst og hvilke som kan utsettes. Hvis det er det samme systemet som ved min skole, kan man melde seg av fag innen en viss frist før eksamen på studentweb. Så kan du også se hvordan fagene er lagt opp, om det er f.eks typisk lesefag, og hvilke fag som kreves oppmøte og oppgaveinnlevering gjennom semestret. Se på eksamensform og lignende. Spennende å begynne på skole! Du må også da kjøpe inn morsomme penner og studentkalender og notatbøker og sånt. Så vet jeg ikke om du trenger noe form for tilrettelegging. Jeg har tilrettelegging i form av adgang til hvilerom og noe ekstra tid på skriftlige eksamener, og jeg kan få utsatte frister på innleveringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Gratulerer! Du kan møte opp som vanlig og begynne for fult. Så kan du snakke med studieveileder og høre hvilke fag du bør ta i høst og hvilke som kan utsettes. Hvis det er det samme systemet som ved min skole, kan man melde seg av fag innen en viss frist før eksamen på studentweb. Så kan du også se hvordan fagene er lagt opp, om det er f.eks typisk lesefag, og hvilke fag som kreves oppmøte og oppgaveinnlevering gjennom semestret. Se på eksamensform og lignende. Spennende å begynne på skole! Du må også da kjøpe inn morsomme penner og studentkalender og notatbøker og sånt. Så vet jeg ikke om du trenger noe form for tilrettelegging. Jeg har tilrettelegging i form av adgang til hvilerom og noe ekstra tid på skriftlige eksamener, og jeg kan få utsatte frister på innleveringer. Takk ) Åja, jeg skal shoppe penner og dill, notatbøker, lilla vil jeg ha! Hvilerom, det har jeg faktisk ikke tenkt på (frosken nevnte også dette), det er faktisk ganske så smart! Ekstra tid pga doløping har jeg hatt før, veldig OK, for jeg kan jo tingene jeg har lest, men trenger rett og slett tid til å gå ofte på do, samt bevege på meg. Innleveringer kan jo også komme når kroppen streiker eller jeg er innlagt, da er utsettelse grei mulighet, dersom jeg skulle trenge det. Nei, dette må jo bare gå bra! ) I starten før jeg får den colostomien min så er det nok lesefag som er greiest, mer oppmøte blir lettre på sikt vil jeg tro. Takk for gode tips og at du deler din erfaring! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1311093479' post='4615901] Takk ) Åja, jeg skal shoppe penner og dill, notatbøker, lilla vil jeg ha! Hvilerom, det har jeg faktisk ikke tenkt på (frosken nevnte også dette), det er faktisk ganske så smart! Ekstra tid pga doløping har jeg hatt før, veldig OK, for jeg kan jo tingene jeg har lest, men trenger rett og slett tid til å gå ofte på do, samt bevege på meg. Innleveringer kan jo også komme når kroppen streiker eller jeg er innlagt, da er utsettelse grei mulighet, dersom jeg skulle trenge det. Nei, dette må jo bare gå bra! ) I starten før jeg får den colostomien min så er det nok lesefag som er greiest, mer oppmøte blir lettre på sikt vil jeg tro. Takk for gode tips og at du deler din erfaring! ) Det er spennende å begynne å studere:-) Friskt og deilig på et vis. Jeg går på et studie med veldig mye oppmøte, og det passer meg i grunn ganske bra. Lesefag høres ut til å passe deg bedre akkurat nå:-) Jeg holder forresten på å lese i en pensumbok vi skal ha til høsten for tiden. *føler seg flink* Selv om det går utrolig tregt. Det er litt variabelt hvor flinke de er å tilrettelegge rundt om kring, men forhåpenligvis treffer du på noen velvillige tilretteleggere. (Jeg har brukt et år på å få til dette med hvilerom, men nå er det visst klart). Fortell hvordan det går, da:-) Vet ikke hvilke farger jeg skal satse på i år. Kanskje blå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1311090991' post='4615882] Får jeg en do jeg så går det meste! ;o) Har fått navnet på en dame ved skolen, hun er veldig flink til å finne løsninger blir det sagt, så det skal nok gå. Jeg er bare litt sånn frustert om dagen, men det er fordi jeg som sagt er på tur, skal prøve å gjøre litt med guttungen, så går det så mye tid bort i smerter og dogåing. Men alt går! Vi var i Tusenfryd i går, guttungen storkoste seg selv om jeg løp endel, og da er det verdt det. ) Så er jeg jo blitt kontrollfreak i løpet av årene, jobber mye med det, greitt at jeg må tilrettelegge, men det kan ta overhånd. Så det er bra du sparker, jeg trenger det, jeg sparker selv også, samtidig som sambo er svært flink til å vite når jeg trenger litt "pepper". ''Får jeg en do jeg så går det meste! ;o) '' Jeg har faktisk sett eksempler på at en do har blitt reservert en eller et par studenter med spesielle behov. Det gjelder å være kreativ, og huske at det nå er på tide at du kommer ut i verden igjen ;-) Jeg vet ikke hvor omfattende operasjon du skal gjennom, men selv min ganske skrøpelige svigermor kom seg overraskende raskt. Det er ikke gitt at du må miste så mange ukers skolegang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirami Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Gratulerer så mye:) Dette kommer til å gå bra! Du har krav på tilrettelegging, ta kontakt med skolen så fort som mulig og legge en plan med dem. Du skal ikke tenke at du er til bry, du høres veldig motivert ut - det er akkurat det som trengs! Og du kom jo inn, så du er jo godt kvalifisert:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det er spennende å begynne å studere:-) Friskt og deilig på et vis. Jeg går på et studie med veldig mye oppmøte, og det passer meg i grunn ganske bra. Lesefag høres ut til å passe deg bedre akkurat nå:-) Jeg holder forresten på å lese i en pensumbok vi skal ha til høsten for tiden. *føler seg flink* Selv om det går utrolig tregt. Det er litt variabelt hvor flinke de er å tilrettelegge rundt om kring, men forhåpenligvis treffer du på noen velvillige tilretteleggere. (Jeg har brukt et år på å få til dette med hvilerom, men nå er det visst klart). Fortell hvordan det går, da:-) Vet ikke hvilke farger jeg skal satse på i år. Kanskje blå. Flinka som leser i sommer! ) Jeg har hørt at det skal være bra, så jeg får tro på det. Det er godt å ha ett mål. Jeg har liksom levd i sånn vakum så lenge, nå ser jeg faktisk noe i en ende. Jeg er rosa og lillamenneske, så nå skal jeg fornye meg i penner og stæsj. Blå er også fint, men jeg levde så lenge i en blå liten leilighet, så blått er fint på andre, men ikke meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 ''Får jeg en do jeg så går det meste! ;o) '' Jeg har faktisk sett eksempler på at en do har blitt reservert en eller et par studenter med spesielle behov. Det gjelder å være kreativ, og huske at det nå er på tide at du kommer ut i verden igjen ;-) Jeg vet ikke hvor omfattende operasjon du skal gjennom, men selv min ganske skrøpelige svigermor kom seg overraskende raskt. Det er ikke gitt at du må miste så mange ukers skolegang. Tror du verden er klar for meg? ;o) Selve operasjonen tror jeg at går greitt, men jeg vet fra sist gang at jeg bruker litt tid på å komme meg over dørstokken, venne seg til det nye, akseptere, offentlige toalett osv. Med litt tid og sakte utvide horisonten så går det fint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367396-jeg-kom-inn-p%C3%A5-skole/#findComment-3200821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.