Gå til innhold

Syk problemstilling

Anbefalte innlegg

Gjest alvende
Skrevet

Noe sier meg at rånere ikke er de skarpeste knivene i skuffen.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

4

• ShitDiddelyDo

4

• Angustia

3

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest oppsi
Skrevet

Nå syns jeg du skal slutte å vifte om deg med diagnoser i hytt og pine.

Såså, det er jobben hans ;) Flere diagnostiserte, mere klingende mynt i kassa.

Skrevet

Jeg har bodd i en bygd med et av de største rånemiljøene i hele Norge og jeg fattet aldri vitsen. Helt sykt

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har bodd i en bygd med et av de største rånemiljøene i hele Norge og jeg fattet aldri vitsen. Helt sykt

Jeg begynner å forstå at det kun er rånerne selv som forstår poenget. :)

Skrevet

Ja, det kvalifiserer til diagnose!

Hvilke(n) diagnose® kan det være snakk om her?

Gjest luficer
Skrevet

Kommer selv fra et rånested, og har heller aldri vært interessert i råning. Hva er greia med å svi av gummi for tusenvis av kr, søle til veien med olje og bråke mest mulig?

Gjest Jacoba
Skrevet

Samme her, jentene i klassa satt på med gutta i Fordene deres, råna rundt i byen og sto annenhver vei på Mobil og pratet drit. Jeg var med én gang, og har sjelden følt meg mer malplassert.

Gjest togli
Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg har vært med i det omtalte rånemiljøet på 90-tallet. Drev ikke med burning, men det var en sosial greie. Vi kjørte hit og dit for å treffe venner, snakke med folk. Jeg selv hadde null interesse for bil. Når det var utedag pendlet vi mellom to bygder for å få med oss alt på utestedene.

Ørsta og Volda er noe for seg :P

Gjest utennickidagigjen
Skrevet

Hvilke(n) diagnose® kan det være snakk om her?

''Hvilke(n) diagnose® kan det være snakk om her?''

Lav IQ?

Gjest togli
Skrevet

'' som om det kun er disse 2 pilotene i bygda som ikke liker å bli holdt våkne om natta. :)''

Nå kjenner jeg (heldigvis) ikke til Ørsta - jeg håper ikke rånerne har rett - at det kun er turister som lar seg forstyrre - kanskje hele bygda er på stripa?

Ørsta er ei nydelig bygd, bare så det er sagt ;)

Tviler ikke på at det er endel rånere der som i de fleste andre norske bygder ;) Er vel helst det at her råner de like ved flyplassen...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Hvilke(n) diagnose® kan det være snakk om her?''

Lav IQ?

På gruppenivå er det nok klart lavere enn gjennomsnittet. Det er dog ikke det store poenget.

Det er viktig for rånerne at de høres, sees og luktes. Flere steder har en prøvd å tilby dem minst like gode veistrekninger utenfor områder hvor folk bor. Det har alltid blitt avvist.

Det å mene at det er rimelig at andre skal påføres store plager endog bli syke bare for at noen umodne ungdommer skal kunne tilfredsstille egne lyster, er et meget sterkt antisosialt trekk. Det synes jeg er mest alvorlig.

Skrevet

Leste jeg rett at en av de som drev med dette er bare 17 år?

Skrevet

Han sitter kanskje på - evt. øvelses-råner ;-)

Skrevet

''Leste jeg rett at en av de som drev med dette er bare 17 år?''

Det sto så ja. Råner med rød L i bakruta? *hahahahaha*

Vi har vel alle vært verdensmestre i den alderen, det blir nok folk av han der og. Forhåpentligvis. Men hadde jeg vært mora hans hadde jeg skjemtes!

Skrevet

På gruppenivå er det nok klart lavere enn gjennomsnittet. Det er dog ikke det store poenget.

Det er viktig for rånerne at de høres, sees og luktes. Flere steder har en prøvd å tilby dem minst like gode veistrekninger utenfor områder hvor folk bor. Det har alltid blitt avvist.

Det å mene at det er rimelig at andre skal påføres store plager endog bli syke bare for at noen umodne ungdommer skal kunne tilfredsstille egne lyster, er et meget sterkt antisosialt trekk. Det synes jeg er mest alvorlig.

''På gruppenivå er det nok klart lavere enn gjennomsnittet. Det er dog ikke det store poenget.''

Virkelig? Er sjøl oppvokst på et rånested, og min erfaring er at de er like forskjellige som folk flest. Noen dras til rånemiljøet pga en genuin interesse for bil og mekanikk, andre fordi kompisene er der, noen pga "manglende sted å være" osv.

''Det er viktig for rånerne at de høres, sees og luktes.'' I likhet med ungdom som bekrefter livet sitt på FB , "rosabloggere" o.l.

''Flere steder har en prøvd å tilby dem minst like gode veistrekninger utenfor områder hvor folk bor. Det har alltid blitt avvist.''

Nettopp, da faller mål & meining bort - se og bli sett! Samt å plukke opp de flotteste "damene" (det er fortsatt få rånejenter med egen styla bil).

Snakka nylig med en (høyst intelligent) nabogutt som skrøyt av at han hadde kjørt 60 mil i "Gata" i løpet av helga. Jeg tenkte på hvor langt de kunne kommet på 60 mil og alt de kunne opplevd på turen, men det falt på steingrunn.

''Det å mene at det er rimelig at andre skal påføres store plager endog bli syke bare for at noen umodne ungdommer skal kunne tilfredsstille egne lyster, er et meget sterkt antisosialt trekk. Det synes jeg er mest alvorlig.''

Joda, dessuten støtter en del "råneforeldre" kulturen for alt det er verdt. Argumenter som "Det er en sunn hobby / De lærer å mekke / De drikker ikke fordi de kjører (hm, nuvel..) / Det er bare bedehus og idrettslag i bygda / Rånerne er sjølstendige (les: er ikke avhengige av å bli kjørt og henta av foreldre, mindreårige 'rånere' blir også som regel kjørt hjem).

Leste med gru en del kommentarer etter artikkelen i DB i går der Jon-Kåre blir offer for til dels ondskapsfulle og uvettige utsagn. Det kan ikke føre til noe godt at en 17-åring får denne type oppmerksomhet i riksdekkende medier - flåsete utsagn fra hans side eller ikke.

Gjest andegakk
Skrevet

Han sitter kanskje på - evt. øvelses-råner ;-)

''Han sitter kanskje på - evt. øvelses-råner ;-)''

En praktikant.

Skrevet

''På gruppenivå er det nok klart lavere enn gjennomsnittet. Det er dog ikke det store poenget.''

Virkelig? Er sjøl oppvokst på et rånested, og min erfaring er at de er like forskjellige som folk flest. Noen dras til rånemiljøet pga en genuin interesse for bil og mekanikk, andre fordi kompisene er der, noen pga "manglende sted å være" osv.

''Det er viktig for rånerne at de høres, sees og luktes.'' I likhet med ungdom som bekrefter livet sitt på FB , "rosabloggere" o.l.

''Flere steder har en prøvd å tilby dem minst like gode veistrekninger utenfor områder hvor folk bor. Det har alltid blitt avvist.''

Nettopp, da faller mål & meining bort - se og bli sett! Samt å plukke opp de flotteste "damene" (det er fortsatt få rånejenter med egen styla bil).

Snakka nylig med en (høyst intelligent) nabogutt som skrøyt av at han hadde kjørt 60 mil i "Gata" i løpet av helga. Jeg tenkte på hvor langt de kunne kommet på 60 mil og alt de kunne opplevd på turen, men det falt på steingrunn.

''Det å mene at det er rimelig at andre skal påføres store plager endog bli syke bare for at noen umodne ungdommer skal kunne tilfredsstille egne lyster, er et meget sterkt antisosialt trekk. Det synes jeg er mest alvorlig.''

Joda, dessuten støtter en del "råneforeldre" kulturen for alt det er verdt. Argumenter som "Det er en sunn hobby / De lærer å mekke / De drikker ikke fordi de kjører (hm, nuvel..) / Det er bare bedehus og idrettslag i bygda / Rånerne er sjølstendige (les: er ikke avhengige av å bli kjørt og henta av foreldre, mindreårige 'rånere' blir også som regel kjørt hjem).

Leste med gru en del kommentarer etter artikkelen i DB i går der Jon-Kåre blir offer for til dels ondskapsfulle og uvettige utsagn. Det kan ikke føre til noe godt at en 17-åring får denne type oppmerksomhet i riksdekkende medier - flåsete utsagn fra hans side eller ikke.

''Snakka nylig med en (høyst intelligent) nabogutt som skrøyt av at han hadde kjørt 60 mil i "Gata" i løpet av helga''

Da definerer vi *intelligent* på vidt forskjellige måter.. ;)

Skrevet

''Snakka nylig med en (høyst intelligent) nabogutt som skrøyt av at han hadde kjørt 60 mil i "Gata" i løpet av helga''

Da definerer vi *intelligent* på vidt forskjellige måter.. ;)

''Da definerer vi *intelligent* på vidt forskjellige måter.. ;)''

Ikke nødvendigvis. Jeg tror mange av disse egentlig er høyst kapable intelligensmessig, men de velger annerledes fra meg og kanskje deg. Og ikke minst er "vi" prisgitt "dem" når det kommer til praktiske løsninger som f.eks bygg, mur, maling, bil, data o.l. Jadda, ingeniører er fagpersoner, men ikke undervurder 'noksagter' fra bygda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...