Gå til innhold

Finnes behandling for paranoia?

Anbefalte innlegg

Gjest theLove
Skrevet

Kan psykoterapi behandle paranoia? Medisiner kan vel bare redusere det litt og forhindre psykose? Seroquel 400mg har så langt ikke hatt noen effekt, og jeg er de siste dagene bare blitt verre. Er helt utslitt nå og kom meg ikke på jobb i dag.

Finnes det noe håp for paranoia egentlig? Er lei av å føle at alle er farlige. Blir ikke noe liv av det.

Gjest theLove
Skrevet

Mine venner er ute og spiser i skrivende stund. Jeg er hjemme. Hvorfor? Fordi det er lenge siden jeg har møtt en av de, og føler meg derfor usikker på hvordan han egentlig er.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kognitiv terapi kan forsterke effekten av medisiner. Erfaring viser dessverre at også kognitiv terapi gitt alene har relativt kort virkning etter at terapien opphører.

Skrevet

Mine venner er ute og spiser i skrivende stund. Jeg er hjemme. Hvorfor? Fordi det er lenge siden jeg har møtt en av de, og føler meg derfor usikker på hvordan han egentlig er.

Utgangspunktet er viktig.

I utgangspunktet går jeg ut fra at mennesker er hyggelige og snille eller i det minske ok inntil de tydelig har bevist noe annet.

Hva er ditt utgangspunkt?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

I utgangspunktet går jeg ut fra at mennesker er hyggelige og snille eller i det minske ok inntil de tydelig har bevist noe annet.

Ja, og jeg har jo bevist det motsatte...

Gjest theLove
Skrevet

Kognitiv terapi kan forsterke effekten av medisiner. Erfaring viser dessverre at også kognitiv terapi gitt alene har relativt kort virkning etter at terapien opphører.

Det var egentlig eupf som var utgangspunktet mitt for behandlingen på DPS, men det paranoide har tatt nesten alt fokus i timene. Skal kanskje gå i gruppeterapi for eupf til høsten, men er livredd for å bli redd hele gruppa. Fraråder du da gruppeterapi, eller kan det hende jeg trenger å bli utsatt for det for å bli bedre?

Gjest theLove
Skrevet

Mitt utgangspunkt er at de kan få lyst til å drepe, bli besatt, utpresse... Jeg liker ikke at jeg tenker sånn om folk, men det har satt seg i hodet. Det er vel det som kalles sykdom?

Skrevet

Det var egentlig eupf som var utgangspunktet mitt for behandlingen på DPS, men det paranoide har tatt nesten alt fokus i timene. Skal kanskje gå i gruppeterapi for eupf til høsten, men er livredd for å bli redd hele gruppa. Fraråder du da gruppeterapi, eller kan det hende jeg trenger å bli utsatt for det for å bli bedre?

Anbefaler gruppeterapien :-)

Gjest theLove
Skrevet

Gruer meg allerede.

Skrevet

Mitt utgangspunkt er at de kan få lyst til å drepe, bli besatt, utpresse... Jeg liker ikke at jeg tenker sånn om folk, men det har satt seg i hodet. Det er vel det som kalles sykdom?

I tillegg til andre momenter, så tror jeg det er viktig å huske at du kan velge å dyrke disse tankene eller motvirke dem. Du er ikke kun et "offer" for tankene dine.

Gjest theLove
Skrevet

I tillegg til andre momenter, så tror jeg det er viktig å huske at du kan velge å dyrke disse tankene eller motvirke dem. Du er ikke kun et "offer" for tankene dine.

Hvordan gjør man det da? Føler meg fanget av tankene nå.

Skrevet

For meg virker det som om du velger å dyrke dem. Du kan istedet fortelle deg selv at siden du vet dette er paranoide tanker så uttrykker de ikke en "objektiv virkelighet". Dette vet du - ellers hadde du ikke i så stor grad kalt det paranoide tanker.

Gjest theLove
Skrevet

For meg virker det som om du velger å dyrke dem. Du kan istedet fortelle deg selv at siden du vet dette er paranoide tanker så uttrykker de ikke en "objektiv virkelighet". Dette vet du - ellers hadde du ikke i så stor grad kalt det paranoide tanker.

Med "paranoide tanker" mener jeg jo skumle/truende tanker. Men jeg har jo skjønt at det er et problem jeg har for det er jo ikke sannsynlig at alle jeg er redd for er skumle i virkeligheten. Men det henger over meg som en mørk skygge.

Skrevet

Med "paranoide tanker" mener jeg jo skumle/truende tanker. Men jeg har jo skjønt at det er et problem jeg har for det er jo ikke sannsynlig at alle jeg er redd for er skumle i virkeligheten. Men det henger over meg som en mørk skygge.

Prøv å motvirke kverningen på dette temaet. Gjør i det minste et forsøk.

Gjest theLove
Skrevet

Prøv å motvirke kverningen på dette temaet. Gjør i det minste et forsøk.

Prøver, men de har blitt sterkere og blir redd for psykose, og det gjør at det blir nærmest tvangstanker.

Skrevet

Mye handler om øvelse.

Hver gang du tar deg selv i å tenke slik påminner du deg selv om at disse tankene og følelsene som kommer på kjøpet lyver om hvordan dine medmennesker i er. Så repiterer du for deg selv hva som statistisk sett er mest sannsynlig og sant. Og ikke minst hva som er hensiktsmessig å tenke.

Så finner du noe annet å tenke på. Funker mye bedre enn å forsøke å ikke tenke på noe. En oppussingsplan, en komedie, pugg gloser på et fremmedspråk. Distraher deg selv.

Gjentas hver eneste gang de paranoide tankene spretter opp. Avvis desturktive tanker. Erstatt dem med hensiktsmessige og sanne tanker. Fyll på med distraksjon.

Etter hvert virker det.

mvh

Gjest theLove
Skrevet

Mye handler om øvelse.

Hver gang du tar deg selv i å tenke slik påminner du deg selv om at disse tankene og følelsene som kommer på kjøpet lyver om hvordan dine medmennesker i er. Så repiterer du for deg selv hva som statistisk sett er mest sannsynlig og sant. Og ikke minst hva som er hensiktsmessig å tenke.

Så finner du noe annet å tenke på. Funker mye bedre enn å forsøke å ikke tenke på noe. En oppussingsplan, en komedie, pugg gloser på et fremmedspråk. Distraher deg selv.

Gjentas hver eneste gang de paranoide tankene spretter opp. Avvis desturktive tanker. Erstatt dem med hensiktsmessige og sanne tanker. Fyll på med distraksjon.

Etter hvert virker det.

mvh

Takk for dine råd. Jeg prøver og tenke annerledes og sånn, men synes det er vanskelig. For selv om jeg prøver å tenke på andre ting, så blir det sånn at jeg føler jeg bare flykter unna virkelige trusler, og ikke at truslene blir borte, de blir bare skyvd unna litt hvis du skjønner.

Skrevet

Takk for dine råd. Jeg prøver og tenke annerledes og sånn, men synes det er vanskelig. For selv om jeg prøver å tenke på andre ting, så blir det sånn at jeg føler jeg bare flykter unna virkelige trusler, og ikke at truslene blir borte, de blir bare skyvd unna litt hvis du skjønner.

''Jeg prøver og tenke annerledes og sånn, men synes det er vanskelig. For selv om jeg prøver å tenke på andre ting, så blir det sånn at jeg føler jeg bare flykter unna virkelige trusler, og ikke at truslene blir borte, de blir bare skyvd unna litt hvis du skjønner.''

Det er vanskelig. Følelsene vil ikke uten videre lystre tankene. Ting tar tid.

Ved å skyve bort disse tankene og gi dem minst mulig plass gir du deg selv mulighet til å gjøre deg andre erfaringer og skape andre tanker og følelser. Om du ikke skyver dem bort vil de få vokse seg stadig større. Det er få mellomting.

Selv om det ikke alltid er så effektivt og hurtigvirkende som man skulle ønske, er det sjeldent bortkastet å drive denne type "tankekontroll".

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...