Gå til innhold

Har jeg overreagert?

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg skal prøve å fatte meg i korthet og vil forsøke å fortelle alt slik det skjedde uten å pynte på sannheten. For det vil ikke hjelpe meg. Jeg er nenlig svært takknemlig om dere kunne si hva dere mener om saken.

Jeg er redd jeg har overreagert. Jeg har skrytt av at jeg har, gjennom 7 års terapi, har greid å kvitte meg med borderline diagnosen. Nå er jeg redd jeg har reagert på "borderline" måte. Hun jeg har kranglet med sier det.

Dette har skjedd:

Jeg bruker selvsagt falske navn.

Min aller beste venninne har en datter på 25 som ble gravid. Hiun bodde hjemme hos mor. De holdt på å gå hverandre på nervene. Begge har ADHD. Datteren, Marit, har ikke jobb eller utdannelse og fikk ikke noe sted å bo fordi hun ikke hadde penger til depositum.

For å hjelpe venninnen min tilbød jeg utleieleiligheten min uten depositum. De ble begge sjeleglade. Og jeg var glad for å hjelpe min beste venninne.

Hun flyttet inn og det gikk tilsynelatende greit, bortsett fra mye klaging på ting og tang, som jeg fikset umiddelbart, slik som dryppende kjøkkenkran (hun ble gal av lyden) og trege dusjkabinettdører. Store kostnader form meg, rørlegger og ny kjøkkenkran og nytt dusjkabinett.

Småklagingen fortsatte. Det gikk nå på stæy fra oss i andre etg. Her bor jeg og ett barn.

Hun klaget så mye at jeg til slutt sa til henne at dette kansje ikke var stedet å bo for henne.

Jeg har hatt 6 forskjellige leietakere i forskjellige aldre, og aldri hatt klager på lyd.

Uansett, hun trivdes så godt her hos meg og ville ikke flytte så hun skulle ta seg sammen når det gjaldt klaging. Jeg sa at hunselvsagt måtte få lov å klage om det var uvanlig mye bråk, men at hun måtte regne med å høre lyder fra oss.

Leiligheten er godt isolert med lydhimling. 5 år gammelt hus.

Hun sluttet å klage. Men senere har jeg hørt at hun ringte kjæresten og klagde til ham i steden, til alle døgnets tider.

Det gikk på at det var uholdbar støy her tilalle døgnets tider.

Ungdommen min på 17 kan spille hæy musikk, men har vært og skejkket støynivået nede i leiligheten og på soverommet kan man knapt høre lyden.

Jeg kjenner marit fra hun ble født og vet at hun har store problemer med søvn, vært avhengig av sovemedisin og har sagt til meg at hun har vært plaget av stæy fra naboer alle steder hun har bodd.

Kjæresten ble så drittlei av oppringningene hennes at han ringte til en kamerat av sønnen min og sa at hvis han holdt Marit våken en natt til kom han til å bli grisebanket. Marit har fortalt at kjæresten har aggresjonsproblemer.

Jeg syntes hele situasjonen var svært ubehagelig og sa til Marit at jeg ikke ænsket å se kjæresten hennes her. Han var her nesten hver dag.

Dette fikk Marit til å gå i kjelleren og sa at hun da måtte flytte fordi hun ikke klarte å ta vare på barnet selv.

Marit og min bestevenninne vet om min sønns og min forhistorie med voldsalarm og gjentatte besæksforbud vedr. faren til min sønn. Det er kun 1,5 år siden han brøt seg inn her og banket opp sønnen min. Han har nå nytt besøksforbud.

Saken er at Marit og moren mener jeg burde skjønt at uttalelsen om at min sønn skulle grisebankes kun var tull og at jeg er ekstrem og psyk som reagerer slik jeg har gjort.Altså fremdeles borderline forstyrret.

Jeg har nå mistet min beste venninne. Det er fryktelig sårt. Og samtidig er jeg redd for at jeg faktisk har overreagert og fremdeles er psyk.

Jeg har forsøkt å tenke, og også sagt dette til min venninne, hva om Marit hadde leid hos fremmede folk. Hvordan hadde de reagert om kjæresten hadde truet med å grisebanke sønnen i huset? Dette fikk jeg ikke svar på.

Jeg ba , gjennom min venninne, om at kjæresten kunne komme og snakke med meg og forsikre meg om at det ikke var alvorlig men,og beklage.

Dette nektet han å gjøre. Og min venninne mente og at det var totalt unødvendig. Det var jeg som overreagerte og det var ingenting å beklage.

Min vennine har sagt så mange stygge ting til meg at jeg har fått helt sjokk. Hun har brukt mot meg ting sagt i full fortrolighet. Et vennskap i framtiden er ikke realistisk etter alt.

Det hører med til historien at kjæresten til Marit har banket opp min sønn på fest noen år tilbake. Min sønn satt ute og kastet opp, for mye alkohol, og kjæresten trodde han fikk oppkast på skoen. Han begynte da å sparke og slå sønnen min.

Psykologen min er på ferie, så får ikke snakket med henne om dette. venner og familie synes jeg har gjort det rette, men jeg er redd de sier det bare for at de er venner og familie og inhabile.

Vær så snill, gi meg helt ærlige tilbakemeldinger på hva dere mener!

Håper dere tar dere tid.

Hilsen meg.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

4

• Elis31

3

• Mary Poppins

2

• XbellaX

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg syns ikke du har overreagert. Det hører ingen sted hjemme å true med å grisebanke sønnen til leieboeren sin.

Det høres også ut som om leieboren din klaget unormalt mye. Veldig synd at det skal ende sånn når du gjorde din venninne og hennes datter en tjeneste.

Skrevet

Jeg kjenner deg ikke, så jeg kan kun forholde meg til akkurat det du skriver her. Ut i fra slik du fremstiller det har du absolutt ikke overreagert og jeg forstår veldig godt at du ikke skjønte at det med grisebankingen var tull.

Jeg tror det er din venninne og hennes datter som har overreagert og handlet svært uklokt her!

Skrevet

Uff, da. Sa du at du ikke ønsket å se sønnen på grunn av trusselen han kom med mot sønnen din?

Syns det var et godt forslag du kom med -forespørselen om at kjæresten skulle komme og snakke med deg og be om unskyldning. Synd at han ikke ville det.

Det er klart at du stiller først familien din sin sikkerhet. Håper du finner noen hyggeligere leieboere og venner.

Skrevet

Neida, du overreagerer faktisk ikke. Jeg hadde blitt smårar av all denne sytingen hennes, men du viser en enorm tålmodighet i å ordne alt som er mulig for deg å ordne. Hun får tåle at der finnes andre mennesker i verden, dessuten skal hun være sjeleglad du tilbød deg å leie ut. Og trives hun ikke er det faktisk bare å flytte.

Når det gjelder kjæresten kan du si at du ønsker ikke ha folk som truer deg eller din familie på din eiendom. Dersom han kan oppføre seg som normale mennesker er han såklart velkommen, så får han velge selv. Blir det mer bråk fra den kanten går du videre med det.

Ta en god prat med din venninne. Dessuten synes jeg det er stygt og ondskapsfullt gjort av henne å bruke en diagnose mot deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har ikke overreagert. Du burde pælmet henne ut for lenge siden.

Gjest uttainna
Skrevet

Hvorfor i all verden spiller sønnen din musikk som holder leietagere våkne om natten? Har han behov for å høre på musikk på den tiden og forsåvidt høy musikk andre tider av døgnet synes jeg han kan bruke hodetelefoner. Hensyn må tas når man har folk boende i etg under seg. Det gjelder begge veier. Og husk at å sitte/ligge å høre på dunkdunk i stedet for å faktisk høre musikken som blir spillt (være i samme rom/leilighet) er noe helt annet enn å bare høre bassen.

Utover dette er det muligens best at Marit flytter ut, slik at ikke dette ender opp som en forside-sak på VG.

Gjest uttainna
Skrevet

Du har ikke overreagert. Du burde pælmet henne ut for lenge siden.

Du virker litt ute å kjøre i dag, alternativt på kjøret ;)

Skrevet

Det høres ut som om din leietager med mor er av den typen gi dem lillefingeren og de spiser hånden din.

Skrevet

Hvorfor i all verden spiller sønnen din musikk som holder leietagere våkne om natten? Har han behov for å høre på musikk på den tiden og forsåvidt høy musikk andre tider av døgnet synes jeg han kan bruke hodetelefoner. Hensyn må tas når man har folk boende i etg under seg. Det gjelder begge veier. Og husk at å sitte/ligge å høre på dunkdunk i stedet for å faktisk høre musikken som blir spillt (være i samme rom/leilighet) er noe helt annet enn å bare høre bassen.

Utover dette er det muligens best at Marit flytter ut, slik at ikke dette ender opp som en forside-sak på VG.

Jeg kan være enig at musikk spilt om natten ikke er bra når man deler hus. Det blir ofte bassen man hører svært godt når det er stille ellers og man prøver å få sove.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du virker litt ute å kjøre i dag, alternativt på kjøret ;)

Jeg er langt fra på kjøret, men kan være direkte i talen tross det.

Skrevet

Hun har hatt seks andre leietagere som ikke har klaget på lyd. Det syns jeg burde ha noe å si som argument. Og dessuten isolert ekstra.

Hvis det var så forferdelig for denne jenta å bo der, har man forhåpentligvis et valg om å flytte.

Hvis man er veldig ømfintlig for lyd kan man bruke ørepropper og helst bo et sted der man er over lydkilden, siden lyd går nedover.

Det er ikke lov å komme med trusler om vold.

Gjest uttainna
Skrevet

Jeg er langt fra på kjøret, men kan være direkte i talen tross det.

Direkte er fint, men det er akkurat som om noen har stjålet identiteten din i dag ;) Men greit å vite at du er "hjemme".

Skrevet

Jeg synes så avgjort ikke du har overreagert :-)

Gjest uttainna
Skrevet

Hun har hatt seks andre leietagere som ikke har klaget på lyd. Det syns jeg burde ha noe å si som argument. Og dessuten isolert ekstra.

Hvis det var så forferdelig for denne jenta å bo der, har man forhåpentligvis et valg om å flytte.

Hvis man er veldig ømfintlig for lyd kan man bruke ørepropper og helst bo et sted der man er over lydkilden, siden lyd går nedover.

''Utover dette er det muligens best at Marit flytter ut, slik at ikke dette ender opp som en forside-sak på VG.''

Trusler om bruk av vold er ikke okei.

Men det er heller ikke okei å spille musikk om natten når etg under leies ut. Man skal ikke behøve å bruke ørepropper om natten fordi man ikke får sove pga musikk fra etg over. Man får la være å leie ut om man ikke klarer å få sin sønn til å la være å spille musikk på natten.

De 6 tidligere leietagerne kan ha vært ekstremt tålmodig, Marit kan være overømfintlig for lyd og sønnen kan ha begynt med dette høye musikkstyret sitt i senere tid. Det er en typisk greie for den alderen han nå er i. Jeg aner ikke og skrev derfor at jeg synes Marit må ut og vekk av de tre ;)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei og takk for svar.

Min sønn har brukt øretelefoner når kl har vært etter 23.

Som sagt har jeg sjekket lyden nede, man kan knapt høre det.

Min sønn har også fått beskjed om å skru bassen av.

Det hører med til historien at hun selv har tvn på hele nattenb med lyd fordi hun er redd.

Så denne lyden tåler hun. Men hun tåler ikke at vi går over gulvet, det dirrer i lampene og at vi har folk på besøk til middag f.eks. For mye tramping og latter.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg synes så avgjort ikke du har overreagert :-)

Takk!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det høres ut som om din leietager med mor er av den typen gi dem lillefingeren og de spiser hånden din.

Det samme har jeg tenkt i ettertid.

Det har vært masse husbråk fra leiligheten og møbler har vært kastet veggimellom. Jeg har da tatt meg inn i leiligheten og sett at det er Marit som kaster møbler og banker kjæresten mens ungen ligger og griner.

Jeg har tenkt at hun burde hatt hjelp av noen.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Takk for svar.

Det går begge veier. Vi har tatt ekstremt hensyn, jeg har passet på å ikke vaske klær etter 22 og har heller ikke støvsugt på dagen i tilfelle hun sover.

Gjest uttainna
Skrevet

Hei og takk for svar.

Min sønn har brukt øretelefoner når kl har vært etter 23.

Som sagt har jeg sjekket lyden nede, man kan knapt høre det.

Min sønn har også fått beskjed om å skru bassen av.

Det hører med til historien at hun selv har tvn på hele nattenb med lyd fordi hun er redd.

Så denne lyden tåler hun. Men hun tåler ikke at vi går over gulvet, det dirrer i lampene og at vi har folk på besøk til middag f.eks. For mye tramping og latter.

Okei da stiller jo saken seg litt annerledes :) Jeg trodde din sønn hadde på høy musikk om natten og det hadde i hvertfall plaget meg om jeg var din leietager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...