Gå til innhold

Drikking av H-melk, hvor kjipt er det?

Anbefalte innlegg

Jeg drikker mye helmelk for tiden - i form av hjemmelaget iskaffe og milkshake fra den supre blenderen min. Velger H-melk fordi den smaker best.

Drikker fra 1/2 til kanskje 1 hel liter hver dag!

Jeg lurer på hvor mye jeg tjener på å gå over til lettmelk i stedet, i forhold til fettet som er i helmelken. Skummet melk er utelukket. Blir det alt for mye fett på sikt når det blir så mye helmelk`?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367489-drikking-av-h-melk-hvor-kjipt-er-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nå enighet om at mettet fett ikke er skadelig. :o)

Og med mindre du spiser mye sukker og andre raske karbohydrater kan du godt drikke melka di med god samvittighet.

Syns tydelig å huske at jeg lærte i kjemien at mettet fett ikke var bra, men det har altså snudd. Det var merkelig.

Jo, jeg er nokså sukker-avhengig ellers også..men det er vel ikke så mange karbohydrater i melk.

Syns tydelig å huske at jeg lærte i kjemien at mettet fett ikke var bra, men det har altså snudd. Det var merkelig.

Jo, jeg er nokså sukker-avhengig ellers også..men det er vel ikke så mange karbohydrater i melk.

Det har snudd. :o)

http://www.trening.no/forum/index.php?/topic/99-mettet-fett-friskmeldes-ift-hjerte-og-karsykdom-av-ern%C3%A6ringsradet/

http://www.iform.no/pub/art.php?id=70&print

Annonse

Gjest Gjøkeniburet

Hva med oss som vokste opp uten et eneste lettprodukt da ?

Jeg drakk helmelk, vanlig hel- smør, og var tynn som sn strek.

Vi hadde ikke hørt ordet lettprodukt engang.

Det merkelige er at gjennomsnittsvekten på folk (både i Norge og andre land ellers) ha gått gradvis oppover.

Og dette_etter_ at alle lettproduktene er innført, og ørene våre blir fylt av hva vi til enhver tid skal spise.

Drikk kaffeblandingen din med god samvittighet du :-)

Hva med oss som vokste opp uten et eneste lettprodukt da ?

Jeg drakk helmelk, vanlig hel- smør, og var tynn som sn strek.

Vi hadde ikke hørt ordet lettprodukt engang.

Det merkelige er at gjennomsnittsvekten på folk (både i Norge og andre land ellers) ha gått gradvis oppover.

Og dette_etter_ at alle lettproduktene er innført, og ørene våre blir fylt av hva vi til enhver tid skal spise.

Drikk kaffeblandingen din med god samvittighet du :-)

Jeg tror det må ha mye med inaktivitet å gjøre?

Gjest Gjøkeniburet

Jeg tror det må ha mye med inaktivitet å gjøre?

Jeg svarte visst til feil person, men de skjønner nok.

Vel, mere aktivitet før altså....? Kansje det, men kaloriinntaket og inntaket av fett er mye mindre nå.

Vi drakk brus med full pakke, og idag er de light og max og hva det nå heter alt.

Da skulle man kansje tro at et mindre inntak av "skadelige" stoffer kompenserte for litt mindre aktivitet ?

Min bestemor, og hennes generasjon, spiste dyrefett og alt mulig som hadde med fett å gjøre. Og ingen var overvektige.

Idag skjærer de unge bort alt fett som er på kjøtt...

Jeg bare lurer jeg :-)

Jeg svarte visst til feil person, men de skjønner nok.

Vel, mere aktivitet før altså....? Kansje det, men kaloriinntaket og inntaket av fett er mye mindre nå.

Vi drakk brus med full pakke, og idag er de light og max og hva det nå heter alt.

Da skulle man kansje tro at et mindre inntak av "skadelige" stoffer kompenserte for litt mindre aktivitet ?

Min bestemor, og hennes generasjon, spiste dyrefett og alt mulig som hadde med fett å gjøre. Og ingen var overvektige.

Idag skjærer de unge bort alt fett som er på kjøtt...

Jeg bare lurer jeg :-)

Ja, jeg mente at en var i mye mer aktivitet før. Jeg lurer jeg også. :-)

Du må gjerne drikke H-melk, men da ville jeg trolig orientert meg mot et mer lavkarbo vennlig kosthold om jeg var deg. Spiser du mye sukker, pasta, poteter osv, og vil fortsette med det ville jeg gått over til lettmelk.

Ikke berlinerbolle til frokost med andre ord.

Kanskje jeg skulle ta en lettmelk-uke neste uke.

Annonse

Ikke berlinerbolle til frokost med andre ord.

Kanskje jeg skulle ta en lettmelk-uke neste uke.

Ja, om du føler du har et normalt greit kosthold og trives med det du spiser så skift til lett, men ta å bytt til 50/50 slik at du venner deg til det gradvis. Er jo tortur å gå rett fra hel til lett.

Ja, om du føler du har et normalt greit kosthold og trives med det du spiser så skift til lett, men ta å bytt til 50/50 slik at du venner deg til det gradvis. Er jo tortur å gå rett fra hel til lett.

Ja, 50/50 i helga kanskje også deretter lett. Eller burde man trappe ned fra hel til lett over 3 måneder, med 50% av utgangsdrikken hver måned...

Ja, 50/50 i helga kanskje også deretter lett. Eller burde man trappe ned fra hel til lett over 3 måneder, med 50% av utgangsdrikken hver måned...

Man burde da minst bruke en måned på nedtrapping ;-) Neida, en ukes tid, 50/50, så går du over på lett. Trenger du den søtere (latten altså) så slenger du oppi noe sirup.

Man burde da minst bruke en måned på nedtrapping ;-) Neida, en ukes tid, 50/50, så går du over på lett. Trenger du den søtere (latten altså) så slenger du oppi noe sirup.

Jeg trenger det søte ja! Jeg slenger opp i vaniljeis til og med. Og blåbær, og da blir det sunt med en gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...