Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Inspirert av alle de andre trådene her om å velge navn:

Mannen og jeg skal snart gifte oss. Han stammer fra et annet europeisk land, hvor skikken er at dama tar begge etternavn og mannen beholder sitt eget. Her i landet står vi en del friere, etter det jeg har forstått.

Etternavnet som mannen min er født med er helt umulig å uttale for en gjennomsnittlig nordmann. Den mest naturlige måten å uttale det på vil høres ut som et ord som betyr "dreper". Etternavnet mitt er et vanlig, norsk dyr, og fornavnet mitt er en vanlig, norsk blomst. Så om jeg følger hans skikk, vil navnet mitt enten høres ut som "Blomst dreper dyr" eller "Blomst, dyredreper".

Jeg er mest frista til å foreslå at vi begge skal ta et helt nytt navn...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367508-om-%C3%A5-velge-etternavn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor trenger dere å bytte navn? Du kan vel fortsette å hete det du heter?

Hvordan virker det egentlig her i Norge? Blir navn automatisk oppdatert når en gifter seg, eller er det noe vi må gjøre i folkeregisteret etterpå? Jeg er redd for at han skal bli såret om jeg ikke vil ha navnet hans i det hele tatt...

Annonse

Gjest Kayia

''Så om jeg følger hans skikk, vil navnet mitt enten høres ut som "Blomst dreper dyr" eller "Blomst, dyredreper".

Jeg er mest frista til å foreslå at vi begge skal ta et helt nytt navn...'' Haha, artig beskrivelse. Si det slik til din tilkommende også, så finner dere sikkert en løsning :)

Hvordan virker det egentlig her i Norge? Blir navn automatisk oppdatert når en gifter seg, eller er det noe vi må gjøre i folkeregisteret etterpå? Jeg er redd for at han skal bli såret om jeg ikke vil ha navnet hans i det hele tatt...

Du må sende navneendring til folkeregisteret hvis du vil endre etternavn når du gifter deg. Hvis du ikke gjør det, beholder du det navnet du har - også etter at du er gift :)

Dersom dere ikke fyller ut noe, beholder dere selvsagt navnene dere hadde fra før dere giftet dere. Navn blir ikke automatisk oppdatert, hva du nå mener med det.

Det er mulig at kona i gamle dager automatisk fikk mannens etternavn, om hun ikke skrev at hun ville beholde sitt eget.

Gjest togli

I Norge må man selv gi beskjed dersom man ønsker å endre etternavnet sitt. Det er ingen automatikk i det. Nå er det vel flere og flere som velger å beholde sitt fødenavn uansett om de gifter seg eller ikke. Det er også ganske vanlig at mannen kan ta kvinnens navn, eller at de begge tar hverandres navn - så alt er "lov" idag...

Du får fortelle ham hva som er vanlig i din kultur, så skjønner han nok at du ikke gjør dette for å såre ham ;)

Annonse

Gjest alternativer

Hva med om dere begge skifter til et nytt etternavn, feks spør han om han har et annet etternavn i slekten som han føler tilhørighet til (feks sin mors navn) eller hans fødeby som etternavn el.likn. Vær kreative.

Eller han tar ditt navn.

Eller dere beholder hver deres.

Forklar ham årsaken slik du har forklart oss ovenfor, og be han forklare det til sin familie også. Si at det ikke er godt for deg å ta dette navnet, og at dette ikke er aktuelt. Det er rett og slett ikke alle navn som egner seg på et annet språk. Jeg traff en afrikansk kvinne en gang, bosatt i Norge, som het Drita...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...