Gå til innhold

Jeg håper...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Midt i denne meningsløse tragedien der nok en gang en forvirret person tror han kan skape en bedre verden med vold og terror, håper jeg at vårt demokratiske samfunn fortsetter på den samme vei som vi var på.

At den frie debatt lever videre. At samfunnet fortsatt blir åpent. At vi slipper bevepnede vakter på flyplasser, jernbanestasjoner og offentlige bygninger. At vi på denne måten viser alle potensielle terrorister at de ikke kan påvirke oss - langt mindre beseire oss.

Kun ved å fortsette som før kan vi vise at det er demokratiet og rettsstaten som styrer oss. Ikke terroren, volden og frykten.

Gjest homegrown.norwegian.
Skrevet

Du vet du jeg spekulerer at denne fyren ser på seg selv som en max manus. Lest innlegg av han på document og han er veldig opptatt av å fremheve for mange bachelorgrader han har og at han har tjent flere millioner før 24 år. Altså at det her er psykologiske årsaker bak og. Ikke bare ren polititisk motivasjon.

Uansett vil det nå bli umulig å være kritisk til islam eller innvandring fremover. Selv om den islamske trussel ikke forsvinner på grunn av denne grusomme terroraksjonen. Det er bare blitt mer komplekst.

Det som er så rart er at han virker veldig smart og dyktig men ikke voldelig eller ekstremistisk. Altså for de fleste kommer det nok som en bombe at han har planlagt massemord.

Norge som det er nå er endret. Jeg er dypt bekymret for norsk innvandringspolitikk likevel gråter jeg over ungdommene på auf og det som har skjedd.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Du vet du jeg spekulerer at denne fyren ser på seg selv som en max manus. Lest innlegg av han på document og han er veldig opptatt av å fremheve for mange bachelorgrader han har og at han har tjent flere millioner før 24 år. Altså at det her er psykologiske årsaker bak og. Ikke bare ren polititisk motivasjon.

Uansett vil det nå bli umulig å være kritisk til islam eller innvandring fremover. Selv om den islamske trussel ikke forsvinner på grunn av denne grusomme terroraksjonen. Det er bare blitt mer komplekst.

Det som er så rart er at han virker veldig smart og dyktig men ikke voldelig eller ekstremistisk. Altså for de fleste kommer det nok som en bombe at han har planlagt massemord.

Norge som det er nå er endret. Jeg er dypt bekymret for norsk innvandringspolitikk likevel gråter jeg over ungdommene på auf og det som har skjedd.

Signeres.

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Helt enig. Demokratiet må ikke la seg kue.

Herunder bekjempe dem som ønsker innskrenke ytringsfriheten, og mener at dette kunne vært unngått ved å nekte folk å diskutere fakta og virkeligheten åpent i f.eks nettforum.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Kun ved å fortsette som før kan vi vise at det er demokratiet og rettsstaten som styrer oss. Ikke terroren, volden og frykten.''

Helt enig. Men det tar vel litt tid før frykten slipper tak i oss. Jeg bor i en annen landsdel, men vi hadde også ungdommer på Utøya.

Jeg har stor tro på det norske folk, og vi lar oss ikke kue, av noen!

Gjest Zyprexus
Skrevet

Tror du han har noe psykiatrisk diagnose? Et friskt menneske kan jo ikke drepe så mange på en sånn brutal måte!

Gjest athos
Skrevet

En representat fra NUPI sa i dag på TV2 at dette er et resultat av at noen stemmer ikke blir hørt i vårt samfunn.

Hva skal man tro om denne påstanden?

Skrevet

En representat fra NUPI sa i dag på TV2 at dette er et resultat av at noen stemmer ikke blir hørt i vårt samfunn.

Det er vel få grupper som er så høyrøstede som nettopp den han kom fra - bare les overalt på nettet.

Problemet er ikke at folk ikke lytter til hatet deres. Problemet er at de er fulle av hat (og det er de selv ansvarlige for).

Med vennlig hilsen

Skrevet

''En representat fra NUPI sa i dag på TV2 at dette er et resultat av at noen stemmer ikke blir hørt i vårt samfunn.

Hva skal man tro om denne påstanden?''

Jeg kan anta at hvis man har meninger som man føler at aldri får lov å komme frem i noen slags variant, eller som aldri får gjennomslag, f.eks. at man er kritisk til den økende innvandringen, så utvikler det seg til å bli mer og mer ekstremt og kan resultere i katastrofale hendelser.

Skrevet

Her må en greie å ha to tanker i hodet samtidig:

1. Ja, det kan forklare hvorfor det blir slik (som NUPI og Mandolaika sier).

2. Forklaringen fritar ikke for ansvar for handlinger (slik Sør korrekt påpeker).

Gjest pysekatt
Skrevet

Tror du han har noe psykiatrisk diagnose? Et friskt menneske kan jo ikke drepe så mange på en sånn brutal måte!

Vil ikke kalle det sykdom, dette er ren ondskap!

Gjest pointless
Skrevet

Joda, en kan skille mellom psykdom og rein ondskap. I dette tilfellet var det nok stor aggresjon, innadventhet, for stor tiltro på egen intelligens, og "egensuggesjon". Han har foret seg selv med hat og aggresjon og tilslutt blitt så ond og samvittighetsløs at han gikk "bananas".

tror

Gjest ambrose
Skrevet

Takk for viktige, styrkende ord og fokus midt oppi dette forferdelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...