Gå til innhold

Har dere blitt verre av tragedien?

Anbefalte innlegg

Gjest winda
Skrevet

Jeg reagerte veldig sterkt, kjente det på kroppen som om det var jeg som ble forfulgt og skutt, gråt, skalv, uvirkelighetsfølelse, fikk ikke sove, satt oppe om natta og fikk med meg meldingen om at "minst 80" var drept på Utøya. Jeg skrek sånn at jeg var redd jeg skremte naboene. Mine problemer "forsvant". Men nå begynner jeg å bli litt "lei" av all oppmerksomheten omkring dette og dyrkingen av Stoltenberg. Og det har jeg dårlig samvittighet for... Jeg blir også litt pissed over at det er Kirken som tar imot folk som sørger/er redde, mens psykiatrien virker passive og uengasjerte.

Jeg vil tro at de fleste har reagert og fortsatt reagerer sterkt på det som har skjedd. Alle former for reaksjoner på sånne ting må sees på som normale, etter min mening.

Jeg synes det er bra at vi har kirken i sånne sammenhenger. Selv er jeg heller ikke kristen, men jeg ser på kirken som en tradisjon. Det å ha et sted å gå til og sørge sammen må være veldig bra. Vet ikke om vi har noe annet sted som kan erstatte dette heller?

Psykiatrien er nok veldig mye inne i bildet her, men de har jo taushetsplikt på lik linje med andre helsepersonell.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Vil helst ikke mase, men trur dere jeg burde kontakte legevakten? Psykiateren min har ferie.

Symptomene er at jeg føler at folk forsøker å dope meg ned ved å "forgifte" det jeg spiser og drikker. I går var jeg livredd for at noen skulle drepe meg - dette er roligere i dag, men har tatt endel Truxal. Av og til føles det som om noen forsøker å hypnotisere meg, med det de sier.

Det er sikkert flere symtomer. Har masse angst, men demper det med Truxal.

Så jeg lurer på om jeg bør kontakte legevakten. Kanskje jeg burde legges inn.

Gjest winda
Skrevet

Vil helst ikke mase, men trur dere jeg burde kontakte legevakten? Psykiateren min har ferie.

Symptomene er at jeg føler at folk forsøker å dope meg ned ved å "forgifte" det jeg spiser og drikker. I går var jeg livredd for at noen skulle drepe meg - dette er roligere i dag, men har tatt endel Truxal. Av og til føles det som om noen forsøker å hypnotisere meg, med det de sier.

Ring legevakta du. Fortell hvordan du har det, så får de avgjøre hva som skal gjøres videre.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ja, jeg synes du burde kontakte legevakten.

serenity777
Skrevet

smirnøff, jeg tror du trenger ett lengre opphold på en psyk avd, en åpen post hvor du får sosialisert deg litt, og bli litt satt på ett annet spor.

Bella Dotte
Skrevet

Jeg vil tro at de fleste har reagert og fortsatt reagerer sterkt på det som har skjedd. Alle former for reaksjoner på sånne ting må sees på som normale, etter min mening.

Jeg synes det er bra at vi har kirken i sånne sammenhenger. Selv er jeg heller ikke kristen, men jeg ser på kirken som en tradisjon. Det å ha et sted å gå til og sørge sammen må være veldig bra. Vet ikke om vi har noe annet sted som kan erstatte dette heller?

Psykiatrien er nok veldig mye inne i bildet her, men de har jo taushetsplikt på lik linje med andre helsepersonell.

Ja, jeg tror nok mine reaksjoner var "normale" - men der og da kjentes det meget voldsomt ut. Jeg er også glad for at kirken stiller opp, også for dem som ikke er personlig kristne. Også prester har taushetsplikt. Det jeg mente var at psykiatrien kunne åpnet dørene - ikke bare for de pårørende - dette er en katastrofe som alle i Norge må kjenne seg berørt av, og mange vil kunne få vonde psykiske reaksjoner. Mental helses hjelpetelefon har økt bemanningen, men det blir ikke noen bedre tjeneste bare fordi det er flere til å svare.

Bella Dotte
Skrevet

''mens psykiatrien virker passive og uengasjerte.''

Kriseteam er på plass, men de taler ikke med så store ord som Kirken.

Hmmm... bruker Kirken tragedien til å sanke goodwill, akkurat som Stoltenberg?

Gjest winda
Skrevet

Ja, jeg tror nok mine reaksjoner var "normale" - men der og da kjentes det meget voldsomt ut. Jeg er også glad for at kirken stiller opp, også for dem som ikke er personlig kristne. Også prester har taushetsplikt. Det jeg mente var at psykiatrien kunne åpnet dørene - ikke bare for de pårørende - dette er en katastrofe som alle i Norge må kjenne seg berørt av, og mange vil kunne få vonde psykiske reaksjoner. Mental helses hjelpetelefon har økt bemanningen, men det blir ikke noen bedre tjeneste bare fordi det er flere til å svare.

Alle vil få reaksjoner på dette på en eller annen måte. Det vil jo ikke automatisk si at alle trenger hjelp fra psykiatrien. Personlig har jeg ikke mistet noen som står meg nær selv om jeg har vært veldig engstelig for et par stykker. For meg holder det å snakke med familien min. Det regner jeg med at mange andre også gjør.

Noen andre vil jo også ha behov for eksperthjelp. Da er det jo viktig at en selv eller andre kan kontakte disse.

Bella Dotte
Skrevet

Alle vil få reaksjoner på dette på en eller annen måte. Det vil jo ikke automatisk si at alle trenger hjelp fra psykiatrien. Personlig har jeg ikke mistet noen som står meg nær selv om jeg har vært veldig engstelig for et par stykker. For meg holder det å snakke med familien min. Det regner jeg med at mange andre også gjør.

Noen andre vil jo også ha behov for eksperthjelp. Da er det jo viktig at en selv eller andre kan kontakte disse.

Ja, det er dem som ikke har "noen" jeg tenker på, og som kvier/skammer seg for å ta "unødig" kontakt med hjelpeapparatet. Psykiatrien burde vært mer på offensiven.

Gjest winda
Skrevet

Ja, det er dem som ikke har "noen" jeg tenker på, og som kvier/skammer seg for å ta "unødig" kontakt med hjelpeapparatet. Psykiatrien burde vært mer på offensiven.

Det er jo sikkert mange rundt omkring som er psykisk syke og som får oppfølging vil jeg tro. Men det er jo veldig vanskelig for de som jobber i psykiatrien og drive oppsøkende virksomhet. De er jo heller ikke synske og ser hvem som trenger hjelp, da må de jo gå fra dør til dør. Jeg tror nok også at kriseteamene rundt omkring har rimelig mye å gjøre akkurat nå.

Bella Dotte
Skrevet

Det er jo sikkert mange rundt omkring som er psykisk syke og som får oppfølging vil jeg tro. Men det er jo veldig vanskelig for de som jobber i psykiatrien og drive oppsøkende virksomhet. De er jo heller ikke synske og ser hvem som trenger hjelp, da må de jo gå fra dør til dør. Jeg tror nok også at kriseteamene rundt omkring har rimelig mye å gjøre akkurat nå.

Jo da, men en melding på nyhetene, og en notis på websidene til de forskjellige foretakene, kan da ikke koste så mye.

Gjest Høstløv
Skrevet

Hmmm... bruker Kirken tragedien til å sanke goodwill, akkurat som Stoltenberg?

Kirken har så flotte bygninger og drakter som de må vise frem.'

Kriseteam jobber hvorsomhelst i anonyme klær.

Bella Dotte
Skrevet

Kirken har så flotte bygninger og drakter som de må vise frem.'

Kriseteam jobber hvorsomhelst i anonyme klær.

Kirken den er et gammelt hus, vet du.

Gjest pysekatt
Skrevet

Ja verre. Men prøver å skyve det bort, føler at det er helt feil av meg å være syk. norge trenger oppegående folk, friske folk som kan hjelpe til når katastrofen er der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...