Gå til innhold

tilbakefall,men hvorfor?

Anbefalte innlegg

Sool1365380740
Skrevet

Allt tilsier at jeg skal ha det bedre i livet nå,men er på tur nedover psykisk. Har sluttet på medisin (effexor) pga bivirkninger. Holdt opp en god stund nå (kanskje 40 dager) og nå begynner allt bli så ille igjenn. Har konstant klump i halsen og vondt i brystet. Irritabel,og lite kontroll over sinne. Overfølsom for lyder og slikt. Blir enormt sliten av ikke noenting egentlig. Får ikke med meg hva folk sier til meg. Vil egentlig bare være i fred,men vil ikke det heller. Klarer ikke glede meg over noe,eller til noe. Allt er bare et ork. Har sluttet å lage mat (noe jeg egentlig liker å gjøre) Får ikke til å slappe av. Føler meg engstelig og nervøs. Jeg bare eksisterer egentlig. Har ikke time hos psykriater før i slutten av august. Da skulle vi vurdere andre medisiner... Men blir det verre nå vet jeg ikke hva jeg gjør.Er redd for å miste kontrollen. Hva skal jeg gjøre? Skjønner ikke hvorfor jeg ikke kan ha det bra! Og kan ikke snakke med noen om dette heller. Og det kveler meg å spille skuespill som at allt er fint. Regner med at akkurat det sliter meg mye ut,det å holde fasaden. Jeg føler at nå trenger jeg hjelp! Psykologen min har også ferie nå,så vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvorfor? Du sluttet med Efexor.

Tiltak: Snakke med e lege for å få et annet AD. Evt vurdere om bivirkningene på Efexor var verre enn sykdommen som kommer tilbake.

Sool1365380740
Skrevet

Hvorfor? Du sluttet med Efexor.

Tiltak: Snakke med e lege for å få et annet AD. Evt vurdere om bivirkningene på Efexor var verre enn sykdommen som kommer tilbake.

ja...hadde så lysst å være medisinfri,men dette går ikke. Du har tidligere anbefalt meg en høyere dose welbutrin og en standard dose ssri. Kan jeg rett og slett be om dette? Eller er det psykriateren min som skal bestemme dette? Har også hatt god effekt av cipralex før...men gjorde ikke annet enn å spise på den medisinen,og gikk kraftig opp i vekt. Følte meg presset til å slutte med medisinen pga noen av de personene som står meg nærmest. Men de vet ikke hva det er snakk om,for dette går ikke. Klarer ikke "ta meg sammen" ut av dette.

Sool1365380740
Skrevet

ja...hadde så lysst å være medisinfri,men dette går ikke. Du har tidligere anbefalt meg en høyere dose welbutrin og en standard dose ssri. Kan jeg rett og slett be om dette? Eller er det psykriateren min som skal bestemme dette? Har også hatt god effekt av cipralex før...men gjorde ikke annet enn å spise på den medisinen,og gikk kraftig opp i vekt. Følte meg presset til å slutte med medisinen pga noen av de personene som står meg nærmest. Men de vet ikke hva det er snakk om,for dette går ikke. Klarer ikke "ta meg sammen" ut av dette.

Blir sint rett og slett fordi det er så mye fordommer mot det å slite psykisk. Iallefall hær jeg er og de jeg har rundt meg! Får bare høre at livet er tungt noen ganger for alle,men at jeg må ta meg sammen og slutte med dette tullet hær. Men det er ikke likt for alle. Ser jeg trenger hjelp,og at menneskene rundt meg er med på å dra meg lenger ned i søla er ikke til hjelp akkurat. Har ikke grunn for å være så deprimert nå,fortid er fortid. Men jeg KLARER ikke å bare bestemme meg for å være frisk. Det er vel det som er problemet,de innser ikke at det jeg sliter med er en sykdom. Får lysst stikke av dær ingen kjenner meg,og dømmer meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan be om det og fortelle hvorfor. Husk dog at jeg ikke kjenner deg, og at det er du og legen din som må ta denne beslutningen i fellesskap.

PS. Jeg merker at jeg blir enormt provosert når jeg hører om "venner" og pårørende som anbefaler personer å slutte med medisiner de har fått av legen.

Sool1365380740
Skrevet

Du kan be om det og fortelle hvorfor. Husk dog at jeg ikke kjenner deg, og at det er du og legen din som må ta denne beslutningen i fellesskap.

PS. Jeg merker at jeg blir enormt provosert når jeg hører om "venner" og pårørende som anbefaler personer å slutte med medisiner de har fått av legen.

Blir provosert jeg også... Lengter etter litt forståelse for hva jeg sliter med. Det finnes ikke rundt meg. Tusentakk for svar. Mulig jeg ringer fastlegen eller noe i morgen,for tror ikke det er lurt å vente en mnd til... Har et barn jeg alene har omsorg for,så er nødt å fungere bedre enn dette snarest.

Gjest winda
Skrevet

''PS. Jeg merker at jeg blir enormt provosert når jeg hører om "venner" og pårørende som anbefaler personer å slutte med medisiner de har fått av legen.''

Dette tror jeg er veldig vanlig å få høre. Ihvertfall er det vanlig i min manns familie. Har mange ganger fått høre dette. "Du må ihvertfall slutte med medisinene, disse gjør deg ihvertfall ikke bedre" er utsagn som går igjen.

Jeg sprakk foresten før helga og ba vedkommende passe på seg selv og sin egen psyke! Jeg er fortsatt sint og kunne tenkt meg å holde et langt foredrag til disse "forståsegpåerne"!!!

Sool1365380740
Skrevet

''PS. Jeg merker at jeg blir enormt provosert når jeg hører om "venner" og pårørende som anbefaler personer å slutte med medisiner de har fått av legen.''

Dette tror jeg er veldig vanlig å få høre. Ihvertfall er det vanlig i min manns familie. Har mange ganger fått høre dette. "Du må ihvertfall slutte med medisinene, disse gjør deg ihvertfall ikke bedre" er utsagn som går igjen.

Jeg sprakk foresten før helga og ba vedkommende passe på seg selv og sin egen psyke! Jeg er fortsatt sint og kunne tenkt meg å holde et langt foredrag til disse "forståsegpåerne"!!!

Ja,tror det er svært vanlig at folk har et negativt syn på slike medisiner. Og det gjør at jeg skjemmes over å slite psykisk. Ingenting er verre enn når jeg møter mennesker som på død og liv skal vite hva jeg jobber med osv... Hater å svare,nei at akkurat nå gjør jeg ingenting. Kjenner at jeg skjemmes enormt over meg selv. Skulle ønske det fantes et lurt svar å gi som ikke fikk meg til å sitte igjenn med følelsen av at vedkommende ser ned på meg.... Blir så sint! Nå deler jeg ikke info om at jeg går på slike medisiner til så mange...Men til mine nærmeste. Og da gjør det svært vondt å få høre at slike medisiner er bare tull! De virker bare fordi du TROR at de virker! Kunne like gjerne spist sukkertøy. Og enormt fokus på hvor skadelig det er å dytte i seg medisiner... Blir jo skremt av slikt...men tror det er mer skadelig å gå rundt med ubehandlet depresjon og angst. For det tror jeg ikke går i lengden. Synd at folk rundt om er så lite forståelsesfull når det gjelder psykiske lidelser og medisiner. Uvitenhet kanskje. Å ta medisiner for migrene,leddgikt osv. det er jo helt godkjent. Er vi så ille vi da som sliter med psyken og prøver å bli frisk? Vi kan ikke bare ta oss sammen. Blir som å be noen med pollenallergi om å bare la være ha slikt tull. Savner forståelse... Og noen likesinnede kanskje.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hører det samme fra min familie. De aner ikke hva de prater om og hva det faktisk kan føre til ved sluttbruk.

Jeg fungerer flott på Efexor, fluanxol og tegretol.

Sool1365380740
Skrevet

Hører det samme fra min familie. De aner ikke hva de prater om og hva det faktisk kan føre til ved sluttbruk.

Ser du har skrevet at du har sluttet med effexor. Hvorfor slutte om det fungerer bra? Jeg sluttet også,og trodde det skulle gå bra. Men angrer veldig. For nå er det vondt å leve.

Gjest winda
Skrevet

Ja,tror det er svært vanlig at folk har et negativt syn på slike medisiner. Og det gjør at jeg skjemmes over å slite psykisk. Ingenting er verre enn når jeg møter mennesker som på død og liv skal vite hva jeg jobber med osv... Hater å svare,nei at akkurat nå gjør jeg ingenting. Kjenner at jeg skjemmes enormt over meg selv. Skulle ønske det fantes et lurt svar å gi som ikke fikk meg til å sitte igjenn med følelsen av at vedkommende ser ned på meg.... Blir så sint! Nå deler jeg ikke info om at jeg går på slike medisiner til så mange...Men til mine nærmeste. Og da gjør det svært vondt å få høre at slike medisiner er bare tull! De virker bare fordi du TROR at de virker! Kunne like gjerne spist sukkertøy. Og enormt fokus på hvor skadelig det er å dytte i seg medisiner... Blir jo skremt av slikt...men tror det er mer skadelig å gå rundt med ubehandlet depresjon og angst. For det tror jeg ikke går i lengden. Synd at folk rundt om er så lite forståelsesfull når det gjelder psykiske lidelser og medisiner. Uvitenhet kanskje. Å ta medisiner for migrene,leddgikt osv. det er jo helt godkjent. Er vi så ille vi da som sliter med psyken og prøver å bli frisk? Vi kan ikke bare ta oss sammen. Blir som å be noen med pollenallergi om å bare la være ha slikt tull. Savner forståelse... Og noen likesinnede kanskje.

Det finnes mange likesinnede. Bare det at jeg synes vi som sliter psykisk er litt dårlig til å søke støtte hos hverandre i dagliglivet. Jeg tror vi skammer oss for mye over sykdommen vår.

Det jeg har erfart i noen måneder er at det er veldig mange rundt meg som sliter og at folk har blitt mye mere åpen om dette. Noen idioter finnes det alltid som skal fortelle deg at du tuller og at du må slutte med medisiner, men dette er fåtallet. Jeg velger å tro at disse er "dumme" i hodet sitt, eller sliter med et eller annet selv og tørr ikke søke hjelp. Kanskje er det litt sjalusi inne i bildet?

Gjest winda
Skrevet

Bra at du fungerer. Tror vi må slutte å høre på alle som tror de skjønner alt og heller høre på legen vår :-). Ingen har vel heller bedt oss om å slutte med medsinen om vi hadde en psykisk sykdom? Tror ikke de skjønner helt alvoret i dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...