Gå til innhold

Dette gjør meg stolt!

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Thank you. Den hadde jeg ikke sett.

Vi får ros fra hele verden, og det kan kanskje være fordi de fleste ledere vanligvis svarer med å love hevn og vold. Verden er dårlig vant, og vi er motsatt.

Selv flere av ofrene svarer på spørsmål om hva de tenker om gjerningsmannen "jeg synes synd på ham".

''"jeg synes synd på ham".''

Det sa min datter (18) også. Jeg klarer ikke å synes synd på gjerningsmannen enda, men jeg vil heller ikke skyte eller på annen måte utøve vold mot vedkommende.

Videoannonse
Annonse
Gjest Jacoba
Skrevet

Ikke meg. Det er OL stemning. Nordmenn har tatt gull, det er typisk norsk å være god.

Hadde angrepet vært foretatt av en muslim så hadde nordmenn i dag brent asylmottak og banket uskyldige på gata. Det var bare tilfeldig at han var en av oss. Så nå kan vi være storhjertet og gå i tog og synes synd på ham. Og høste godord fra andre nasjoner.

Du har virkelig misforstått grundig.

Skrevet

hvem skulle vi ta hevn på da, han er jo en av oss. muslimer og utlendinger ble jo trakkasert på gaten og butikken da vi trodde det var et islamsk terrorangrep.

Gjest ikke stolt
Skrevet

Du har virkelig misforstått grundig.

Absolutt ikke.

Gjest Jacoba
Skrevet

Absolutt ikke.

Dette er alt annet enn gull og OL.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke meg. Det er OL stemning. Nordmenn har tatt gull, det er typisk norsk å være god.

Hadde angrepet vært foretatt av en muslim så hadde nordmenn i dag brent asylmottak og banket uskyldige på gata. Det var bare tilfeldig at han var en av oss. Så nå kan vi være storhjertet og gå i tog og synes synd på ham. Og høste godord fra andre nasjoner.

''Ikke meg. Det er OL stemning. Nordmenn har tatt gull, det er typisk norsk å være god.''

Dette kan du virkelig ikke mene?

Vold avler vold, det ser vi rundt omkring i hele verden. Jeg hadde ikke stilt opp til voldshandlinger, uansett hvem den skyldige måtte være.

Norge, er i dyp sorg, så OL stemning har det så definitivt _ikke_ vært:(

Uff, for en holdning du viser.

Gjest togli
Skrevet

Seriøst? Det har jeg vanskelig for å tro.

Ja, det stemmer faktisk... Tror det var på Dagsrevyen på NRK 1 enten fredag eller lørdag (evt TV2-nyhetene?). Hm...håper noen husker det, så kan det letes fram på nett. Ble overraska selv... Ku Klux Klan, Oklahomabomben etc ble bl.a. nevnt...

Skrevet

Du har både rett og feil på samme tid. Korrekt er dette at jeg tror situasjonen i Norge ville vært annerledes dersom en utenlandsk terrorgruppe hadde forårsaket dette. Jeg er redd det ville blitt stygt.

Men så til de grader feil når du sier vi har tatt gull og det er OL stemning. Jeg vet ikke hva verden du lever i men dette er altså det motsatte av en OL stemning.

Gjest togli
Skrevet

Synes synd på ham???? Hvor har du vært de siste dagene?

Gjest togli
Skrevet

hvem skulle vi ta hevn på da, han er jo en av oss. muslimer og utlendinger ble jo trakkasert på gaten og butikken da vi trodde det var et islamsk terrorangrep.

Man kunne selvsagt skreket opp om hevn mot han som gjorde dette og mot hans meningsfeller...

Tipper det hadde blitt lynsjestemning mot muslimer generelt dersom det var en muslim som gjorde dette, ja.... men det er heldigvis ikke alle som skjærer alle over en kam.

mariaflyfly
Skrevet

Thank you. Den hadde jeg ikke sett.

Vi får ros fra hele verden, og det kan kanskje være fordi de fleste ledere vanligvis svarer med å love hevn og vold. Verden er dårlig vant, og vi er motsatt.

Selv flere av ofrene svarer på spørsmål om hva de tenker om gjerningsmannen "jeg synes synd på ham".

''Selv flere av ofrene svarer på spørsmål om hva de tenker om gjerningsmannen "jeg synes synd på ham".''

Imponerende. Selv føler jeg stor grad av avsky og vemmelse når jeg ser det selvtilfredse smilet hans i bilen på vei tilbake fra rettslokalet. :(

megler Smekk
Skrevet

Litt av det du etterlyser:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4105170.ece

Med vennlig hilsen

Nå "glemmer" du å nevne at dette skyldes godt arbeid fra europesiske etteretningstjenester.

I 2010 ble 611 personer arrestert pga mistanke om terror i EU. Av disse kan hele 179 linkes til islamistisk terrorisme, dette er faktisk en ØKNING på 50% fra året før.

Det kom 46 terrortrussler fra islamske terroristorganisasjoner i fjor, dette er også en økning fra 2009.

https://www.europol.europa.eu/content/press/eu-terrorism-situation-and-trend-report-te-sat-2011-449

Skrevet

''Selv flere av ofrene svarer på spørsmål om hva de tenker om gjerningsmannen "jeg synes synd på ham".''

Imponerende. Selv føler jeg stor grad av avsky og vemmelse når jeg ser det selvtilfredse smilet hans i bilen på vei tilbake fra rettslokalet. :(

Jeg har ingen problemer med å synes synd på et menneske uten hjerte. Han må være helt ute av stand til å forstå og ta del av de viktigste og fineste tingene i livet. Han må være et tomt skall. Det er tragisk. Jeg skjønner hva ungdommene mener, men det unnskylder jo ikke det han har gjort.

Det går noen få mennesker rundt på jorden som aldri skulle vært født.

Gjest Jacoba
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å synes synd på et menneske uten hjerte. Han må være helt ute av stand til å forstå og ta del av de viktigste og fineste tingene i livet. Han må være et tomt skall. Det er tragisk. Jeg skjønner hva ungdommene mener, men det unnskylder jo ikke det han har gjort.

Det går noen få mennesker rundt på jorden som aldri skulle vært født.

Det er bortkastet energi og sympati å synes synd på en slik person, er min mening. Om han var riv ruskende gal kan man kanskej synes synd på ham, men ingenting tyder på det.

Gjest Jacoba
Skrevet

Litt av det du etterlyser:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4105170.ece

Med vennlig hilsen

Nederst i artikkelen modifiseres forskjellene noe:

''– Statistikken kan muligens skape et inntrykk av at islamistisk terrorisme er et marginalt fenomen og ikke skjer – og vanligvis skjer det ikke, men når det først skjer, så har aksjonene helt andre konsekvenser enn separatistaksjoner''

Skrevet

Det er bortkastet energi og sympati å synes synd på en slik person, er min mening. Om han var riv ruskende gal kan man kanskej synes synd på ham, men ingenting tyder på det.

Nå er det vel opp til hver og en å avgjøre hva det er verdt å bruke energi på, så du trenger ikke å fortelle meg det, og enda mindre de overlevende som har sagt lignende ting. Det kan være en god ting, og en hjelp til å komme videre.

Gjest Jacoba
Skrevet

Nå er det vel opp til hver og en å avgjøre hva det er verdt å bruke energi på, så du trenger ikke å fortelle meg det, og enda mindre de overlevende som har sagt lignende ting. Det kan være en god ting, og en hjelp til å komme videre.

Du høres fornærmet ut? Jeg skrev da faktisk at det var - min - mening. Alle sørger selvsagt på sin egen måte.

Skrevet

Du høres fornærmet ut? Jeg skrev da faktisk at det var - min - mening. Alle sørger selvsagt på sin egen måte.

Å nei, jeg er ikke særlig lettfornærmelig. Muligens litt irritert. Jeg oppfattet det som du fortalte meg hva jeg burde føle, og slikt har jeg ikke funnet meg i siden jeg var to;)

Det er nettopp mitt poeng også, at folk må få gjøre det som føles riktig for dem.

Skrevet

Nederst i artikkelen modifiseres forskjellene noe:

''– Statistikken kan muligens skape et inntrykk av at islamistisk terrorisme er et marginalt fenomen og ikke skjer – og vanligvis skjer det ikke, men når det først skjer, så har aksjonene helt andre konsekvenser enn separatistaksjoner''

Fredagens hendelser sier jo sitt om det.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...