Gå til innhold

Er dette "dum ondskap"?

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Altså, dette ble kanskje ikke fullt så forståelig.

Referer til boken "Ondskapens Filosofi" av Lars Fr. H. Svendsen, hvor det snakkes om former for ondskap, blant annet "dum ondskap", hvor onde handlinger begås på grunn av manglende intelligens.

serenity777
Skrevet

Altså, dette ble kanskje ikke fullt så forståelig.

Referer til boken "Ondskapens Filosofi" av Lars Fr. H. Svendsen, hvor det snakkes om former for ondskap, blant annet "dum ondskap", hvor onde handlinger begås på grunn av manglende intelligens.

Jeg vet ikke, han er ufattelig ond iallefall. Det må man være for å drepe uskyldige mennesker.

Gjest lurer på det meste
Skrevet

IQ og evne til å gjøre kloke handlinger henger kanskje ikke sammen? Vet ikke jeg. Var ikke Hitler også annsett for å være intelligent? Empati er vel også en egen egenskap man kan ha uten å være spesielt glup?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg vet ikke, han er ufattelig ond iallefall. Det må man være for å drepe uskyldige mennesker.

De sier jo han sannsynligvis ikke var/er psykotisk.

Det taler vel i alle fall for at han er ond = en som begår veldig onde handlinger.

Men uansett om han var psykotisk eller ikke: kan noe slikt gjennomføres av et sykt menneske med normal personlighet? (Da tenker jeg ikke på det tekniske ved dette, som fagfolk har fokusert på.)

Det tror jeg ikke...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

IQ og evne til å gjøre kloke handlinger henger kanskje ikke sammen? Vet ikke jeg. Var ikke Hitler også annsett for å være intelligent? Empati er vel også en egen egenskap man kan ha uten å være spesielt glup?

''IQ og evne til å gjøre kloke handlinger henger kanskje ikke sammen? Vet ikke jeg.''

Nei det tror jeg ikke det gjør. Men politiadvokaten snakket jo om dumhet...

''Var ikke Hitler også annsett for å være intelligent?''

Jo, jeg trur han var regnet for å være veldig intelligent, men ifølge filosof Svendsen kommer Hitler under kategorien "ideologisk ond" (en kategori jeg også trur Breivik burde havne under, men politiadvokaten snakket jo om dumhet som sagt).

''Empati er vel også en egen egenskap man kan ha uten å være spesielt glup?''

Vel det er vel ulike formen for intelligens igrunn. Empatisk intelligens kan kanskje regnes som en av de.

Bella Dotte
Skrevet

"Knowledge is knowing the tomato is a fruit, wisdom is not putting in your fruit salad."

Kun for eksempelets skyld, ikke meningen å være flåsete.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...