Gå til innhold

Å være strafferettslig tilregnelig...

Anbefalte innlegg

mariaflyfly

Hvorfor er det trist at advokaten vurderer at han er i en "annen verden"? Alt tyder jo på at han er det, at han har en fullstendig annen virkelighetsoppfatning enn normale folk har.

Ikke vet jeg om det betyr at han er sinnsyk (linken til NHD tyder ikke på det), men hvis det betyr det, så skal han jo dømmes ut i fra det. Og ja, det betyr vel opphold på sykehus, i stedet for fengsel, men er han syk, er det der han hører hjemme.

Og advokaten hans gjør da virkelig bare jobben sin, som sørger for at dette blir utredet.

En medisinsk evaluering er uansett en selvfølge etter at en person har begått slike utenkelige, absurde handlinger.

Advokaten sier rett ut at han mener Breivik er sinnsyk - altså i følge VG.

I følge linken til NHD må en person være psykotisk i gjerningstiden for å regnes som ikke-strafferettslig tilregnelig. Mitt poeng er at Breivik neppe kan ha gått rundt i en sammenhengende psykose i alle de ni åra han har planlagt handlingene sine. Tror jeg.

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

17

• Ugga

16

• Persille1365381127

8

• Mandolaika

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly

Advokaten til Breivik skulle vært rimelig talentløs hvis han i denne forsvarerjobben ikke forsøkte seg på sinnssyk-kortet.

Men dette er det ikke opp til advokaten å avgjøre. Breivik skulle uansett under psykiatrisk vurdering. Tror de begynte i går. Antar sånt kan ta en stund.

Ja, det er sant. Han har vel kanskje ikke så mange andre kort å spille...

Advokaten sier rett ut at han mener Breivik er sinnsyk - altså i følge VG.

I følge linken til NHD må en person være psykotisk i gjerningstiden for å regnes som ikke-strafferettslig tilregnelig. Mitt poeng er at Breivik neppe kan ha gått rundt i en sammenhengende psykose i alle de ni åra han har planlagt handlingene sine. Tror jeg.

Jeg tror ikke han kan ha vært psykotisk. En psykiater uttalte i går på tv at en person i psykose ikke ville greid dette over så lang tid, en i psykose er for fragmentert eller hva det var hun sa.

ShitDiddelyDo

Ja, det er sant. Han har vel kanskje ikke så mange andre kort å spille...

Nei, jeg tror egentlig ikke han har det, og jeg tror egentlig ikke han vil i retten heller. Jeg kan ikke engang tenke meg hva han skal i retten for. Han har jo ingenting å vinne. Her nytter det ikke å forsøke å unngå f.eks. forvaring, og redusert straff fordi han har innrømmet de faktisk forhold er bare å glemme.

Den eneste grunnen til å ta ham for retten må være at han får proklamert sitt manifest.

Men - og det må jeg jo bare innrømme - dette kan bli en interessant rettssak.

Gjest Gjøkeniburet

Han vil tydligvis bli fratatt sin fridom, samme hvilken diagnose han vil få.

(Men så slu som han er, så tror jeg ingenting.)

Frisk i minne en film jeg såg her om dagen. En mann som ble satt i isolat. Han ble satt der fordi han ønsket det selv.

Er det ene (isolat/ forvaring eller fengsel) å foretrekke fremfor det andre for siktede ?

Annonse

Han vil tydligvis bli fratatt sin fridom, samme hvilken diagnose han vil få.

(Men så slu som han er, så tror jeg ingenting.)

Frisk i minne en film jeg såg her om dagen. En mann som ble satt i isolat. Han ble satt der fordi han ønsket det selv.

Er det ene (isolat/ forvaring eller fengsel) å foretrekke fremfor det andre for siktede ?

Det er jo en viss mulighet for at medfangene hans kommer til å grisebanke ham hvis de får sjansen.

Gjest Gjøkeniburet

Det er jo en viss mulighet for at medfangene hans kommer til å grisebanke ham hvis de får sjansen.

Dette var nevnt på Nrk tidiligere idag.

Han_kan_visstnok kreve å få sone totalt separert fra andre.

Når det er sagt, så håper jeg en medfange har printet ut manifestet, slik at han kan rulle det samme, og dytte det dit solen aldri skinner på siktede.

Registrerer at forsvarsadvokaten nå spiller sinnsyk-kortet... :(

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080811

Advokaten hans har snakket med ham, og har nok hørt på "gal manns tale". Men det er vel milevis mellom en "gal manns tanker" og en psykiatrisk diagnose. Mannen har systematisk avledet og planlagt gjennom svært mange år, og det er ikke en gal manns verk å være så målrettet og kynisk. Gjennomføringen derimot ...

Så det er naturlig at advokaten kommer med den, men hvorvidt ABB er gal eller ikke, er det heldigvis andre enn advokaten som skal ta stilling til go avgjøre.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Advokaten hans har snakket med ham, og har nok hørt på "gal manns tale". Men det er vel milevis mellom en "gal manns tanker" og en psykiatrisk diagnose. Mannen har systematisk avledet og planlagt gjennom svært mange år, og det er ikke en gal manns verk å være så målrettet og kynisk. Gjennomføringen derimot ...

Så det er naturlig at advokaten kommer med den, men hvorvidt ABB er gal eller ikke, er det heldigvis andre enn advokaten som skal ta stilling til go avgjøre.

''Men det er vel milevis mellom en "gal manns tanker" og en psykiatrisk diagnose''

?

Javel. Hvor har du det fra?

''Men det er vel milevis mellom en "gal manns tanker" og en psykiatrisk diagnose''

?

Javel. Hvor har du det fra?

Nå mente jeg en diagnose som ikke gjør ham strafferettslig ansvarlig, ikke en psykiatrisk diagnose som sådan. Uklart formulert.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå mente jeg en diagnose som ikke gjør ham strafferettslig ansvarlig, ikke en psykiatrisk diagnose som sådan. Uklart formulert.

Alt jeg har lært går ut på at det nettopp er ens tanker og virkeligshetsforståelse som avgjør om en er sinnsyk.

Jeg har faktisk tenkt en del på dette. Han er jo smart, intelligent og oppegående. Han har planlagt dette nøye, satt seg inn i hva han må gjøre for å etablere selskapet, bygge en bombe, osv.

Det er ganske mye han har måttet lære seg. Og det er ganske mange detaljer som må klaffe.

Og det gjorde det jo. Han løste dette på en perfekt måte, han avledet hele landet og rammet hardest når han kunne. Det krever mer enn hva en hvemsomhelst kan klare.

Men; hvem gjør noe sånt?

Jeg tror (rene spekulasjoner) at han på en side vet hva han gjør, forstår konsekvensen og har en plan. Og jeg tror han likner veldig mange andre i sitt mønster, han går helt opp i det han driver med. Alle store menn i Norge gjør det samme, Stordalen, Fredriksen, Thon - alle brenner og lever for verket sitt. Det er livet deres, livsstilen. De har et mål, og de gjør alt for å komme dit. Uten sammenligning forøvrig!

Men så er han irrasjonell. Han har ikke de samme "rimelighetens grenser" som vi andre. Vi andre har også forskjellige grenser for hva vi kunne gjort mot andre mennesker, og jeg møter stadig på mennesker som har gjort ting jeg aldri kunne gjort. Men dette er så langt over den grensen at jeg ikke klarer å forstå hvordan han kom helt dit...

Samtidig har han jo rett, han har fått en hel verdens oppmerksomhet. "Alle" har lastet ned manifestet hans, alle vet hva han kjemper for osv. Målet hans var å bli hørt, og det ble han.

Jeg tror han er smartere enn snittet. Jeg sammenligner ham litt med Sheldon (Big Bang Theroy) - han er smart, men han forstår ingenting av de sosiale kodene. Han eier ikke EQ på samme måte som oss andre.

Han skjønner også at han må straffes for dette, men han må nekte straffskyld for å få uttale seg. Innrømmer han skyld blir det jo ingen sak, da vil ingen få høre det han har å si.

Han vet han skal tilbringe resten av livet avskåret fra oss andre, men med tanke på hvordan han har levd de siste ti årene tror jeg ikke det er et spesielt stort offer for ham...

''Jeg tror han er smartere enn snittet. Jeg sammenligner ham litt med Sheldon (Big Bang Theroy) - han er smart, men han forstår ingenting av de sosiale kodene.''

Sheldon er vel et klassisk eksempel på en Asperger? I alle fall tenker jeg det etter å ha hatt et par-tre elever med Asperger opp gjennom årene.

Annonse

ShitDiddelyDo

Jeg tror han blir erklært gal. Så nettopp pressekonferansen, og det er ikke bare det framtidige Norge han har vrangsforestillinger om, men det nåværende. Han tror ikke han får fengsel, men at han blir skutt.

Jeg hadde mye å gjøre med en person med en annen virkelighetsforståelse for noen år siden, og jeg fikk nesten flashbacks da jeg hørte Lippestad snakke nå.

Uansett er overskriftene litt feil. Det eneste Lippestad har gjort er å be om psykiatrisk fagpersonell. Han tar ingen stilling til hans sinnstilstand. Det er likevel åpenbart hva han mener. Han klarer ikke engang å beskrive gjerningsmannen, og ser aldri ut til å ha møtt maken.

Jeg tror han blir erklært gal. Så nettopp pressekonferansen, og det er ikke bare det framtidige Norge han har vrangsforestillinger om, men det nåværende. Han tror ikke han får fengsel, men at han blir skutt.

Jeg hadde mye å gjøre med en person med en annen virkelighetsforståelse for noen år siden, og jeg fikk nesten flashbacks da jeg hørte Lippestad snakke nå.

Uansett er overskriftene litt feil. Det eneste Lippestad har gjort er å be om psykiatrisk fagpersonell. Han tar ingen stilling til hans sinnstilstand. Det er likevel åpenbart hva han mener. Han klarer ikke engang å beskrive gjerningsmannen, og ser aldri ut til å ha møtt maken.

"Han tror ikke han får fengsel, men at han blir skutt."

Hæ? Det er ikke lenge siden jeg leste at han var forberedt på å sitte i fengsel resten av livet. Det er selvsagt en mulighet for at han nå spiller skuespill, for å bevise at hele rettsvesenet er patetisk.

Det har jeg tenkt på også. Det virker som han nå prøver å bygge opp under dette lenge før de sakkyndige er i gang med sine vurderinger.

"Hele saken indikerer at han er sinnssyk, sier forsvarer Geir Lippestad under en pressekonferanse om terrorsiktede."

Med mindre alle nettaviser har feilsitert ham, så tar han i høyeste grad stilling til siktedes sinnstilstand, og han har gjort mer enn å be om psykiatrisk fagpersonell.

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/innenriks/anders_breivik/17459493/

''Han tar ingen stilling til hans sinnstilstand.''

Jo, han har allerede gjort det med uttalelsene sine i går.

At han på et tidspunkt trodde at han skulle bli skutt er jo ikke så rart. Det ville jo ikke vært helt usannsynlig at politiet hadde åpnet ild mot ham på et eller annet tidspunkt, i et forsøk på å pågripe/stoppe ham i å utføre udåden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...