Gå til innhold

Å være strafferettslig tilregnelig...

Anbefalte innlegg

''Registrerer at forsvarsadvokaten nå spiller sinnsyk-kortet... :(''

Men vi vil jo helst ikke at en person som gjør sånt kan være helt normal heller?

Jeg mener han uansett er strafferettslig tilregnelig, han har visst nøyaktig hva han har gjort og han har planlagt det grundig i 9 år.

Enig.

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

17

• Ugga

16

• Persille1365381127

8

• Mandolaika

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Trekk nå ikke min helt Sheldon inn i dette! ;-)

Uten sammenligning forøvrig da :)

Men prinsippet blir det samme, han forstår alt - alt i hele verden. Og han utviser ingen forståelse for de som ikke forstår de samme tingene som ham, og han fungerer generelt svært dårlig sosialt.

Persille1365381127

Sheldon forstår ikke de sosiale kodene, men ABB må jo ha forstått dem særdeles godt siden han har klart å holde alt dette skjult i 10 år og samtidig fremstått som "normal".

Uten venner? Uten kolleger? Ingen som kjenner ham på ti år? Han har ikke fungert _godt_ i samfunnet.

Han har forstått at han ikke kan snakke om dette, men jeg tror ikke han har fungert særlig godt i det sosiale livet...

Han er ikke psykisk syk når han kan gjøre slikt, men han er overhodet ikke ved sine fulle fem. Mannen er gal, sprø og alt som finnes av ord som blir brukt, men ikke syk.

Interessant tema.

Det kan vel være mulig å ikke være gal eller syk og å gjøre sånne ting - selv om det er helt utenkelig for de fleste av oss andre?

Uten sammenligning forøvrig da :)

Men prinsippet blir det samme, han forstår alt - alt i hele verden. Og han utviser ingen forståelse for de som ikke forstår de samme tingene som ham, og han fungerer generelt svært dårlig sosialt.

Men har vi i det hele tatt noen grunn til å tro at han har fungert dårlig sosialt?

Persille1365381127

Dette var nevnt på Nrk tidiligere idag.

Han_kan_visstnok kreve å få sone totalt separert fra andre.

Når det er sagt, så håper jeg en medfange har printet ut manifestet, slik at han kan rulle det samme, og dytte det dit solen aldri skinner på siktede.

''Når det er sagt, så håper jeg en medfange har printet ut manifestet, slik at han kan rulle det samme, og dytte det dit solen aldri skinner på siktede.''

*knegg*

Annonse

ShitDiddelyDo

"Han tror ikke han får fengsel, men at han blir skutt."

Hæ? Det er ikke lenge siden jeg leste at han var forberedt på å sitte i fengsel resten av livet. Det er selvsagt en mulighet for at han nå spiller skuespill, for å bevise at hele rettsvesenet er patetisk.

Ikke godt å si, men han vil selv for retten. Hele prosjektet hans - om vi kan kalle det for det - vil mislykkes dersom han blir erklært gal og ender opp dopa ned på Dikemark uten å få proklamert sine ord.

Jeg tror også vi ender opp med advokatbytte etter hvert. Vill gjetning, naturligvis, men Lippestad gjorde det klart at klienten må følge hans juridiske råd i retten - hvis ikke må han finne ny advokat, og siden Lippestad ikke er gal selv er det vel lite som tyder på at Breivik vil følge hans råd. Bare det at han sa dette sier vel sitt.

Persille1365381127

Men har vi i det hele tatt noen grunn til å tro at han har fungert dårlig sosialt?

Nja, de bildene som har blitt skissert av ham tegner jo på det - i hvertfall slik jeg leser det.

Det har jo vært skrevet litt om at han ikke har hatt noen kjæreste, ingen jobb, ingen venner, beskyttet av en eller annen gjeng (HA?), det er jo ingen som har noen referanser til voksenlivet hans, og jeg tror ikke det er fordi pressen ikke har lett godt nok...

Uten venner? Uten kolleger? Ingen som kjenner ham på ti år? Han har ikke fungert _godt_ i samfunnet.

Han har forstått at han ikke kan snakke om dette, men jeg tror ikke han har fungert særlig godt i det sosiale livet...

Han skrev i manifestet (det lille jeg har lest av det) at noe av det han gjorde de siste ukene var å gå ut på en slags fest eller sosial sammenkomst, fordi som han sa så kom det til å bli lenge til neste gang.

Så noen venner må han vel ha hatt. Selv om de ikke stiller opp og snakker med media nå.

ShitDiddelyDo

"Hele saken indikerer at han er sinnssyk, sier forsvarer Geir Lippestad under en pressekonferanse om terrorsiktede."

Med mindre alle nettaviser har feilsitert ham, så tar han i høyeste grad stilling til siktedes sinnstilstand, og han har gjort mer enn å be om psykiatrisk fagpersonell.

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/innenriks/anders_breivik/17459493/

Rart, det var ikke det han sa på direktesendingen nå. Han antydet at det ikke var noen i verden som delte hans virkelighetsoppfattelse, men han ville ikke ta stilling til hans sinnstilstand, noe han begrunnet med at han ikke var fagpersonell.

Det hele startet også med at han sa at han ikke hadde erklært noen sinnssyk, da en journalist spurte, men bedt om at han blir vurdert.

At han synes Breivik er sinnssyk er likevel helt åpenbart.

Nja, de bildene som har blitt skissert av ham tegner jo på det - i hvertfall slik jeg leser det.

Det har jo vært skrevet litt om at han ikke har hatt noen kjæreste, ingen jobb, ingen venner, beskyttet av en eller annen gjeng (HA?), det er jo ingen som har noen referanser til voksenlivet hans, og jeg tror ikke det er fordi pressen ikke har lett godt nok...

Hva med frimurerlogen da? Er ikke det basert på kameraderi og venneanbefalinger? Noen må da ha gått god for ham der.

Jeg nekter å tro at han var helt venneløs, men litt innesluttet og hemmelighetsfull må han jo ha vært for å kunne gjennomføre det han har gjort uten å vekke mistanke.

ShitDiddelyDo

At han på et tidspunkt trodde at han skulle bli skutt er jo ikke så rart. Det ville jo ikke vært helt usannsynlig at politiet hadde åpnet ild mot ham på et eller annet tidspunkt, i et forsøk på å pågripe/stoppe ham i å utføre udåden.

Advokaten fikk spørsmål om klienten hadde gjort seg opp noen mening om årene han må sone.

Det var på dette han svarte: Nei, han tror han vil bli skutt.

Persille1365381127

Han skrev i manifestet (det lille jeg har lest av det) at noe av det han gjorde de siste ukene var å gå ut på en slags fest eller sosial sammenkomst, fordi som han sa så kom det til å bli lenge til neste gang.

Så noen venner må han vel ha hatt. Selv om de ikke stiller opp og snakker med media nå.

Antagelig. Men likevel, jeg tror ikke han har fungert spesielt godt sosialt...

Annonse

Rart, det var ikke det han sa på direktesendingen nå. Han antydet at det ikke var noen i verden som delte hans virkelighetsoppfattelse, men han ville ikke ta stilling til hans sinnstilstand, noe han begrunnet med at han ikke var fagpersonell.

Det hele startet også med at han sa at han ikke hadde erklært noen sinnssyk, da en journalist spurte, men bedt om at han blir vurdert.

At han synes Breivik er sinnssyk er likevel helt åpenbart.

OK. Jeg leser bare aviser, har ikke sett TV på en stund. Kanskje avisene smører litt tjukt på.

ShitDiddelyDo

OK. Jeg leser bare aviser, har ikke sett TV på en stund. Kanskje avisene smører litt tjukt på.

Det kommer sikkert på tv2.no snart. Jeg sjekket nå, og pressekonferansen er ikke lagt ut ennå, men det kommer nok. Eller i en av de andre avisene.

Men advokaten virker jo helt svett. Han ser ut til å bli stadig mer sliten etter hvert som han tilbringer tid med ham.

På spørsmål om han angrer gjør han visst ikke det, uten at han gir noen klare svar, men på spørsmål om han viste følelser svarte han "at han viser veldig lite følelser". Det kan kanskje bety at han viser noe, men han er veldig følelsesløs.

mariaflyfly

Hva med frimurerlogen da? Er ikke det basert på kameraderi og venneanbefalinger? Noen må da ha gått god for ham der.

Jeg nekter å tro at han var helt venneløs, men litt innesluttet og hemmelighetsfull må han jo ha vært for å kunne gjennomføre det han har gjort uten å vekke mistanke.

Jeg leste et eller annet sted (VG eller Dagbladet) at morens tremenning hadde vært en av to som hadde anbefalt ham som medlem av Frimurerlogen. Den andre som anbefalte hadde kjent Breivik enda mindre enn tremenningen, og dette hadde vært et problem som FML måtte ha et ekstra møte om før de bestemte seg for å ta ham opp som medlem eller ikke.

mariaflyfly

Ikke godt å si, men han vil selv for retten. Hele prosjektet hans - om vi kan kalle det for det - vil mislykkes dersom han blir erklært gal og ender opp dopa ned på Dikemark uten å få proklamert sine ord.

Jeg tror også vi ender opp med advokatbytte etter hvert. Vill gjetning, naturligvis, men Lippestad gjorde det klart at klienten må følge hans juridiske råd i retten - hvis ikke må han finne ny advokat, og siden Lippestad ikke er gal selv er det vel lite som tyder på at Breivik vil følge hans råd. Bare det at han sa dette sier vel sitt.

''Jeg tror også vi ender opp med advokatbytte etter hvert. ''

Det tror jeg også, ihvertfall dersom Lippestad begynner å føle seg som en brikke i Breiviks spill. Jeg har stor tiltro til Lippestad og hans integritet som advokat. Tror ikke han gidder å la seg bruke i et spill for galleriet.

Her er én referanse til hans voksenliv:

"Glenn Jensen husker ham som sympatisk, intelligent, velklædt og hyggelig. Men han husker også hans ekstreme holdninger til blandt andet indvandringen. Holdninger som de ikke delte.

- Jeg snakkede ham efter munden, siger Glenn Jensen, der var interesseret i tættere kontakter til Breivik og hans netværk for at kunne lave forretninger i Oslo.

Ifølge Glenn Jensen mødtes Breivik omkring en gang om måneden med fire-seks andre mænd i en slags 'kaffeklub'. "

http://ekstrabladet.dk/112/article1591699.ece

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...