Gå til innhold

Sinnsykdom trolig?

Anbefalte innlegg

Gjest pointless
Skrevet

http://www.dagbladet.no/2011/07/26/nyheter/innenriks/anders_breivik/17459493/

Er det trolig at Behring Breivik er sinnsyk, eller er det bare et forsøk fra forsvareren å få ham gjort utilregnelig for at han skal få lavere straff?

Jeg personlig mener at en person umulig kan være "sinnsyk" i 9-10 år sammenhengende? Breivik hadde jo planlagt dette nøye gjennom flere år...

For meg virker han bare ond...

Men jeg er da ingen psykolog eller psykiater

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg aner ikke, men uansett er det ikke snakk om "lavere straff" - jeg trur vedkommende kommer til å være under streng bevoktning uansett sinnsykdom eller ikke, resten av sitt liv.

megler Smekk
Skrevet

''Er det trolig at Behring Breivik er sinnsyk, eller er det bare et forsøk fra forsvareren å få ham gjort utilregnelig for at han skal få lavere straff?''

Forsvareren gjør bare jobben sin.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er mange som er sinnsyk i 9-10 år i sammenheng.

ABB vil bli undersøkt av rettspsykiatrisk sakkndige. Deres erlæring vil bli etterprøvd i den rettspsykiatriske kommisjon før den går til domstolen.

For meg er det i hvert fall alt for vanskelig å ha noen begrunnet mening om dette kun ut fra det jeg leser i pressen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg aner ikke, men uansett er det ikke snakk om "lavere straff" - jeg trur vedkommende kommer til å være under streng bevoktning uansett sinnsykdom eller ikke, resten av sitt liv.

Korrekt.

mariaflyfly
Skrevet

- Heldigvis.

Gjest togli
Skrevet

''Er det trolig at Behring Breivik er sinnsyk, eller er det bare et forsøk fra forsvareren å få ham gjort utilregnelig for at han skal få lavere straff?''

Forsvareren gjør bare jobben sin.

Understreker den! Det er lett å se at forsvareren ikke deler sin klients holdninger, men han opptrer profesjonelt og korrekt. Synes det står respekt av jobben han gjør!

Gjest børtis
Skrevet

Jeg mener sinnsyk eller psykotisk(i alle fall i juridisk forstand) er lite trolig utifra den informasjonen jeg har fått om han i media. En person som er psykotisk ville normalt sett oppttrått på en helt annen måte. Trikkedrapsmannen f.eks hadde jo en helt annen væremåte.(helt rabiat) En personlighetsforstyrrelse må han jo dog ha.

Ideologien og handlingene hans kan f.eks sammenlignes med det millioner av nazister/tyskere gjorde under andre verdenskrig der millioner ble drept. Skulle liksom millioner av tyskere være sinnsyke?. Nazistene seigpina folk i måneder og år i arbeidsleire før de tok livet av dem. Denne mannen nøyde seg med en times tid (for de som ikke turte å svømme fra øya)

Han har nok blitt helt "hjernevaska" av ideologien sin og drømmen om en bedre verden slik han så det, og taklet å drepe så mange på bagrunn av dette i tillegg til å være veldig lite empatisk og gjennom dop (steroider bygger deg visstnok opp psykisk)

Jeg er ikke pskolog/psykiater og dette er absolutt ikke noe fasit, dog vil jeg påstå at jeg har kunnskaper om dette som er over snittet.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg mener sinnsyk eller psykotisk(i alle fall i juridisk forstand) er lite trolig utifra den informasjonen jeg har fått om han i media. En person som er psykotisk ville normalt sett oppttrått på en helt annen måte. Trikkedrapsmannen f.eks hadde jo en helt annen væremåte.(helt rabiat) En personlighetsforstyrrelse må han jo dog ha.

Ideologien og handlingene hans kan f.eks sammenlignes med det millioner av nazister/tyskere gjorde under andre verdenskrig der millioner ble drept. Skulle liksom millioner av tyskere være sinnsyke?. Nazistene seigpina folk i måneder og år i arbeidsleire før de tok livet av dem. Denne mannen nøyde seg med en times tid (for de som ikke turte å svømme fra øya)

Han har nok blitt helt "hjernevaska" av ideologien sin og drømmen om en bedre verden slik han så det, og taklet å drepe så mange på bagrunn av dette i tillegg til å være veldig lite empatisk og gjennom dop (steroider bygger deg visstnok opp psykisk)

Jeg er ikke pskolog/psykiater og dette er absolutt ikke noe fasit, dog vil jeg påstå at jeg har kunnskaper om dette som er over snittet.

Det er ganske vanlig for psykotiske å bli hektet på ideologi / religion...

Det med "hjernevasking" syns jeg ikke passer - det er et begrep hvor en overgriper aktivt går inn for å manipulere offeret til å endre oppfatning, og være "blind" på dette.

Gjest Vanskelig å forstå
Skrevet

Det er mange som er sinnsyk i 9-10 år i sammenheng.

ABB vil bli undersøkt av rettspsykiatrisk sakkndige. Deres erlæring vil bli etterprøvd i den rettspsykiatriske kommisjon før den går til domstolen.

For meg er det i hvert fall alt for vanskelig å ha noen begrunnet mening om dette kun ut fra det jeg leser i pressen.

Går det an å være psykotisk så lenge uten at noen oppdager det da?

Gjest alvende
Skrevet

Understreker den! Det er lett å se at forsvareren ikke deler sin klients holdninger, men han opptrer profesjonelt og korrekt. Synes det står respekt av jobben han gjør!

Ja, virkelig! Litt av en drittjobb han har, men vi lever jo demokrati der alle har rett på forsvarer og rettsak. :-)

Gjest togli
Skrevet

Ja, virkelig! Litt av en drittjobb han har, men vi lever jo demokrati der alle har rett på forsvarer og rettsak. :-)

Helt klart!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...