Gå til innhold

Lyrica - vilkår for blå resept

Anbefalte innlegg

Gjest Hjernen er veldig alene
Skrevet

Hei!

Jeg var nettopp hos legen pga sterke magesmerter og diare (har vært utredet for omtrent alt. Har fått diagnosen irritabel tarm). Spørsmålet jeg spurte turnuslegen (fastlege på ferie) er om jeg kunne få prøve Lyrica, da det er indikasjoner på at Lyrica hjelper mot irritabel tarm (det foregår forskning på dette nå).

I tillegg til dette har jeg i over ti år hatt rygg- og angstproblemer. Det er påvist lumbago og isjias. Jeg har også nesten kontinuerlig smerter i korsrygg som gir meg en brennende smerte i lår og ben. Angsten er veldokumentert og jeg går på Lamictal fordi de på Lyrica fant små avvik i hjernen min og konkluderte med organisk hjernelidelse.

Spørsmålet er da om jeg oppfyller kravene til å få medikamentet på blå resept? Jeg har en venn som får Lyrica pga psykiske problemer. Turnuslegen sa han bare kunne gi meg det på hvit resept og jeg har ikke råd til å betale hvite resepter fremover.

Jeg er rimelig desperat nå. Jeg skal ha konteeksamen på universitetet 10. aug fordi jeg var sykemeldt på eksamen i vinter pga mageproblemene. Klarer jeg ikke gjennomføre eksamen nå får jeg ikke begynne på 2. året på studiet mitt.

Så spørsmålet igjen: Oppfyller jeg kravene for å få Lyrica på blå resept?

På forhånd takk.

Skrevet

Tillegg: Tramadol og Paralgin Forte har ingen effekt på smertene mine, men de hjelper mot diareen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er to godkjente grunner til å få Lyrica på blå resept:

Smertelindring i livets sluttfase.

Epilepsi.

Skrevet

Det er to godkjente grunner til å få Lyrica på blå resept:

Smertelindring i livets sluttfase.

Epilepsi.

Det står på legemiddelsiden.no at Lyrica finnes på refusjon §3a og §3b etter refussjonssøk. Hvilke kriterier må oppfylles her?

I tillegg kan man vel søke om at NAV dekker 90% av leggemiddelet etter at pasienten har brukt over 1700kr på medikamentet på hvit resept?

Gjest Remlow
Skrevet

Det står på legemiddelsiden.no at Lyrica finnes på refusjon §3a og §3b etter refussjonssøk. Hvilke kriterier må oppfylles her?

I tillegg kan man vel søke om at NAV dekker 90% av leggemiddelet etter at pasienten har brukt over 1700kr på medikamentet på hvit resept?

Ja, det er det som er riktig, og ikke det NHD skrev.

Det kan søkes om å få det på blå resept for alle indikasjonene når de andre medisinene er forsøkt uten bedring.

Jeg kjenner selv en som søkte om det og fikk det godkjent.

Gjest reglene
Skrevet

Det kan søkes om å få det på blå resept for alle indikasjonene når de andre medisinene er forsøkt uten bedring.

''Det kan søkes om å få det på blå resept for alle indikasjonene når de andre medisinene er forsøkt uten bedring. Jeg kjenner selv en som søkte om det og fikk det godkjent.''

Hva mener du med alle indikasjonene? I linken jeg la ut nedenfor stilles det ganske spesifikke krav dersom det skal gis refusjon. Irritabel tarm står ikke oppført på listen. Sterk nevropatisk smerte står, men ikke uten at neurontin er prøvd og at medikamentet er forskrevet av spesialist.

Skrevet

Hei og takk for svar.

Så det er etter din mening mulig at jeg får det godkjent? Ingen av de smertestillinde jeg har fått har fungert mot ryggsmertene og bensmertene; Tramadol og Paralgin Forte. Heller ikke det jeg har fått for søvn, Rivotril, fungerer. Jeg må ta 4-6mg for å få noen effekt. Slik har det vært fra dag én, så det har ikke noe med høyt forbruk å gjøre. Lyrica gjør at jeg får sove, det fungerer mot smertene i kroppen, og jeg vil tro at NHD mener det er bedre med Lyrica enn å ta 4-6mg Rivotril hver kveld enn Lyrica. Rivotril er vel mer populært på "svartebørsen" enn Lyrica.

For søvnen og psyken har jeg også gått på 300mg Seroquel, men jeg våkner etter én time uansett. Og bivirkningene er et helvete. Trykk i bihulene, enorm hjertebank, enorm svakhetsfølelse og følelsen av å være full. Jeg "snøvler" når jeg prøver å snakke osv. Kort sagt veldig ubehagelig.

Jeg kan ikke skjønne annet enn å bytte ut Seroquel, Paralgin Forte, Rivotril, Rhinocort og Otrivin med Lyrica vil være en positiv forandring. Fra seks medikamenter som fungerer dårlig; til to. (Går på Lamictal også).

PS. Jeg har prøvd både paroxetin og venlafaxin, og det er vel et kriterie for å få Lyrica.

Igjen, takk for svar.

Gjest reglene
Skrevet

Hei og takk for svar.

Så det er etter din mening mulig at jeg får det godkjent? Ingen av de smertestillinde jeg har fått har fungert mot ryggsmertene og bensmertene; Tramadol og Paralgin Forte. Heller ikke det jeg har fått for søvn, Rivotril, fungerer. Jeg må ta 4-6mg for å få noen effekt. Slik har det vært fra dag én, så det har ikke noe med høyt forbruk å gjøre. Lyrica gjør at jeg får sove, det fungerer mot smertene i kroppen, og jeg vil tro at NHD mener det er bedre med Lyrica enn å ta 4-6mg Rivotril hver kveld enn Lyrica. Rivotril er vel mer populært på "svartebørsen" enn Lyrica.

For søvnen og psyken har jeg også gått på 300mg Seroquel, men jeg våkner etter én time uansett. Og bivirkningene er et helvete. Trykk i bihulene, enorm hjertebank, enorm svakhetsfølelse og følelsen av å være full. Jeg "snøvler" når jeg prøver å snakke osv. Kort sagt veldig ubehagelig.

Jeg kan ikke skjønne annet enn å bytte ut Seroquel, Paralgin Forte, Rivotril, Rhinocort og Otrivin med Lyrica vil være en positiv forandring. Fra seks medikamenter som fungerer dårlig; til to. (Går på Lamictal også).

PS. Jeg har prøvd både paroxetin og venlafaxin, og det er vel et kriterie for å få Lyrica.

Igjen, takk for svar.

Dersom du skal ha lyrica for nevropatisk smerte, så må du først ha prøvd ut neurontin.

Du kan evt. uansett be om at lege søker om individuell refusjon, men det bør søkes av en spesialist, ikke turnuslege eller fastlege.

Gjest Remlow
Skrevet

''Det kan søkes om å få det på blå resept for alle indikasjonene når de andre medisinene er forsøkt uten bedring. Jeg kjenner selv en som søkte om det og fikk det godkjent.''

Hva mener du med alle indikasjonene? I linken jeg la ut nedenfor stilles det ganske spesifikke krav dersom det skal gis refusjon. Irritabel tarm står ikke oppført på listen. Sterk nevropatisk smerte står, men ikke uten at neurontin er prøvd og at medikamentet er forskrevet av spesialist.

Nei, men trådstarter hadde jo problemer med både angst og smerter i tillegg, og dét er noen av indikasjonene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...