Gå til innhold

Lamictal og blodprøver

Anbefalte innlegg

Gjest pointless
Skrevet

Har nå brukt Lamictal 200 mg i snart 3 uker. Har såklart hatt opptrappingsprosedyre før det.

Allerede på 50 mg merket jeg klar bedring. Og dette fortsatte på vei oppover i dosering. Legen satte foreløpig maxdose på 200 mg, og jeg er som sagt nå inne i den tredje uka på denne dosen. Jeg vet enda ikke om jeg er optimalt dosert, men det ble nå rekvirert blodprøver for å sjekke status på akkurat det. I tillegg tar jeg 20 mg Cipralex. Alt dette mot Bipolar lidelse.

Jeg har aldri skjønt dette med serumspeil eller hva det nå heter. Hvordan kan en se på blodprøver om en har riktig dose eller ikke? Kan noen gi en LETT forståelig forklaring på det? Bruk gjerne metaforer sånn at det blir lett begripelig for min ... hjerne. Forstår bare ikke hvordan en kan se hvordan en ligger an (om en er innenfor visse verdier) på de enkelte medisiner.

Videoannonse
Annonse
Gjest pointless
Skrevet

Jeg skjønner jo dette når det gjelder f.eks blodprosent, blodsukker, osv. Men Lamictal og Cipralex? Det er jo ikke noe alle bruker, så hvordan kan en vite hva som er "innenfor det normale eller ikke" på slike medisiner?

Vil gjerne forstå dette, men det er mulig jeg er for dum...

Gjest Tror jeg
Skrevet

Jeg skjønner jo dette når det gjelder f.eks blodprosent, blodsukker, osv. Men Lamictal og Cipralex? Det er jo ikke noe alle bruker, så hvordan kan en vite hva som er "innenfor det normale eller ikke" på slike medisiner?

Vil gjerne forstå dette, men det er mulig jeg er for dum...

Hei!

Blodprøven viser hvor mye av virkestoffet som finnes i blodomløpet ditt. Så ser man dette i forhold til "anbefalte" verdier - såkalt referanseområder. Dette vil jeg anta man har kommet fram til gjennom studier hvor man registrerer blodverdier og sammenholder det med hva brukerene erfarer av effekt. Referanseverdier er som oftest ikke absolutte, men mer retningsgivende ut fra hvilke erfaringer andre har hatt i forhold til dosering.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Blodprøven viser hvor mye av virkestoffet som finnes i blodomløpet ditt. Så ser man dette i forhold til "anbefalte" verdier - såkalt referanseområder. Dette vil jeg anta man har kommet fram til gjennom studier hvor man registrerer blodverdier og sammenholder det med hva brukerene erfarer av effekt. Referanseverdier er som oftest ikke absolutte, men mer retningsgivende ut fra hvilke erfaringer andre har hatt i forhold til dosering.

Helt korrekt svar :-)

Gjest pointless
Skrevet

Hei!

Takk for at du forsøkte å forklare meg dette. Men betyr det at jeg, selv om jeg mener at jeg ikke er "optimalt dosert" på Lamictal, tar feil, hvis blodprøvene skulle vise at jeg var det. (altså optimalt dosert)?

Har lest om folk her inne f.eks går på 400 mg Lamictal. Har de da fått vite gjennom blodprøver at f.eks 200 mg ikke var tilstrekkelig? Eller 300 for den saks skyld.

Hvorfor er det så stor forskjell på folk?

Og hvis de kan måle hvor mye medisin en trenger av et slag, hvorfor kan de ikke da finne ut vha blodprøver om folk er psykisk syke eller ikke?

Hva med en som i utgangspunktet er frisk begynner på Lamictal. Så får vedkommende beskjed om "du ligger for lavt, vi må nok øke dosen din". Er jo litt rart da.

Kom gjerne med et eksempel Takk igjen. :-)

Gjest pointless
Skrevet

Helt korrekt svar :-)

Takk for at du forsøkte å forklare meg dette. Men betyr det at jeg, selv om jeg mener at jeg ikke er "optimalt dosert" på Lamictal, tar feil, hvis blodprøvene skulle vise at jeg var det. (altså optimalt dosert)?

Har lest om folk her inne f.eks går på 400 mg Lamictal. Har de da fått vite gjennom blodprøver at f.eks 200 mg ikke var tilstrekkelig? Eller 300 for den saks skyld.

Hvorfor er det så stor forskjell på folk?

Og hvis de kan måle hvor mye medisin en trenger av et slag, hvorfor kan de ikke da finne ut vha blodprøver om folk er psykisk syke eller ikke?

Hva med en som i utgangspunktet er frisk begynner på Lamictal. Så får vedkommende beskjed om "du ligger for lavt, vi må nok øke dosen din". Er jo litt rart da.

Kom gjerne med et eksempel Takk igjen. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...