Gå til innhold

NHD eller andre med kunnskap om anabole steroide

Anbefalte innlegg

Gjest baremei
Skrevet

Dol har en sak på forsiden om hvordan anabole steroider kan påvirke psyken, og bl.a. lede til minsket empati og økt agressivitet. AB. Breivik blir nevnt, da han påstår han tok store mengder som en del av forberedelsen til terrorangrepet 22.07. Kan jo tenkes han har brukt steroider i perioder tidligere også(Noen som vet?).

Det jeg lurer på, er om lang tids bruk av anabole steroider i seg selv kan skape kalde "drapsmaskiner" ut av på forhånd normale (friske) mennesker? Eller må det ligge en psykisk forstyrrelse, eller i det minste en voldelig tilbøyelighet, til grunn? Hva tror du om det, NHD?

Jeg vet at det mangler vitenskapelig dokumentasjon på feltet, så alt jeg ønsker er kvalifisert synsing;-)

Skrevet

Det der lurer jeg også på - mener det påstås at han har brukt dette siden tidlige tenår.

Jeg tror jeg spurte nhd om dette i løpet av helgen, men fikk ikke noe svar.

Gjest baremei
Skrevet

Det der lurer jeg også på - mener det påstås at han har brukt dette siden tidlige tenår.

Jeg tror jeg spurte nhd om dette i løpet av helgen, men fikk ikke noe svar.

Åja, jeg har ikke fått med meg spørsmålet ditt, jeg. Ikke meningen å leke hermegås!:-)

Hmm. Synes dette er veldig interessant, men det er vel svært vanskelig å kartlegge årsak-virkning i denne saken. Og NHD er sikkert for proff til å synse;-p Men tenkte kanskje at han eller andre kjenner til personer som har gått fra å være fredelige og sympatiske til å bli voldsmenn pga. steroidbruk.

Må forresten si meg overrasket over at ABB har hatt sånn kontroll over sinnet sitt...siden ingen har merket noe før, mener jeg. Alle som kjente ham beskriver ham jo som en fredelig kar. Han har vært ekstremt kald og beregnende...! Huff, får frysninger:-(

Skrevet

Åja, jeg har ikke fått med meg spørsmålet ditt, jeg. Ikke meningen å leke hermegås!:-)

Hmm. Synes dette er veldig interessant, men det er vel svært vanskelig å kartlegge årsak-virkning i denne saken. Og NHD er sikkert for proff til å synse;-p Men tenkte kanskje at han eller andre kjenner til personer som har gått fra å være fredelige og sympatiske til å bli voldsmenn pga. steroidbruk.

Må forresten si meg overrasket over at ABB har hatt sånn kontroll over sinnet sitt...siden ingen har merket noe før, mener jeg. Alle som kjente ham beskriver ham jo som en fredelig kar. Han har vært ekstremt kald og beregnende...! Huff, får frysninger:-(

Spørsmålet mitt var midt inne i en eller annen laaang tråd som kanskje tilogmed er slettet,- så det er veldig greit at du spør her i en egen tråd :-)

Gjest baremei
Skrevet

Spørsmålet mitt var midt inne i en eller annen laaang tråd som kanskje tilogmed er slettet,- så det er veldig greit at du spør her i en egen tråd :-)

:-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg _trur_ det er veldig individuelt, dette. Noen kan kanskje klikke totalt på steroider, mens andre vil tåle det. Det vil helt sikkert være verre om man fra før av også har voldelige tendenser...

Gjest baremei
Skrevet

Jeg _trur_ det er veldig individuelt, dette. Noen kan kanskje klikke totalt på steroider, mens andre vil tåle det. Det vil helt sikkert være verre om man fra før av også har voldelige tendenser...

Ja, det er nok individuelt, dette står i artikkelen også:

''- Dette er så individuelt fra menneske til menneske. Akkurat som hvor forskjellig man reagerer på alkohol. Det finnes i hvert fall nok holdepunkter til å si at noen blir mer aggressive av anabole steroider, sier Hemmersback.''

Gjest baremei
Skrevet

Jeg synes denne artikkelen fra klikk.no er god:

http://www.klikk.no/helse/sykdom/article693059.ece

Dere får evt komme med oppfølgingsspørsmål.

Det var den artikkelen jeg refererte til. Jeg leste den, og der står det at anabole steroider kan forverre psykiske lidelser.

Men i begynnelsen står det også at:

''Mennesker kan endre personlighet etter å ha startet med anabole steroider, spesielt kan de bli mer aggressive og selvopptatte.''

Her går det ikke klart fram hvorvidt man snakker om mennesker som allerede har f.eks. personlighetsforstyrrelser/er disponert for det .

Det var dette jeg lurte på; altså om anabole steroider "bare" er det som får begeret til å flyte over for ovennevnte personer, eller om langvarig bruk kan skape voldsmenn "ut av intet"? Men dette er sikkert vanskelig å vite:-)

En ting til, som kanskje lettere lar seg besvare:

Er personlighetsforandringer som er oppstått som følge av steroidbruk reversible?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...