Gå til innhold

Voldelige spill osv

Anbefalte innlegg

Gjest Vold er ikke gøy
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10081059

Ser at noen av kjedene har trukket disse tilbake. Selv er jeg ikke glad for slike spill. Mener også ha lest at en gjennomsnittelig amerikaner ser utrolig mange drap på TV hver dag.

Jeg synes det sier litt om respekten for mennesker at vi lager spill der vi plaffer ned andre.

Samtidig så har det sikkert vært slik i all sin tid at barn har lekt krig, selv om det trolig var mer til nytte i steinalderene osv da man måtte forsvare seg.

Husker også et intervju med en mann fra Finnmark som opplevde grusomheter under krigen. Han ble senere sløydlærer og når barna ville lage lekegevær, nektet han de det.

Burde vi hatt mindre volddspill o.l? Hva mener du?

nitty-gritty
Skrevet

Voldlige dataspill og tv-serier/filmer har ingen permanent effekt, så vidt jeg vet, men spesielt barn og ungdom påvirkes midlertidig.

Forøvrig synes jeg World of Warcraft bare blir latterlig å nevne i denne sammenhengen. Spillet er PG13 og helt uten blod. Det finnes ikke virkelighetsnært overhodet og det er heller sjeldent man angriper mennesker i spillet, en gang.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forskning viser at voldsspill ikke på noen måte gir mer aggresjon og vold hos de aller aller fleste. Barn som allerede har betydelige adferdsproblmer og antisosiale trekk kan bli noe verre av voldsspill.

Professor i krisepsykiatri Weiseth sa en gang til oss i studietiden: "En pasifist er en person som er så aggressiv at han kan drepe hvem som helst, bare ikke fienden" :-)

Gjest Jacoba
Skrevet

I går kveld var det bare vold og elendihet på TV. Det var CSI, det var Bones og andre etterforskningsserier. Helt idiotisk.

Jeg kan ikke fordra krim, jeg har alltid sagt at drap ikke er underholdning. Men jeg er i mindretall, det er helt sikkert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...