Gå til innhold

Leter etter symptomer

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg har en sterk trang til å lete etter symptomer (på sykdom). Det var det MMPI-II testen jeg tok på DPS kom frem til. Husker det var det jeg ble fortalt, nå, i alle fall. Jeg har noen spørsmål knyttet til dette:

1. Hva betyr dette for min diagnose (sist jeg fikk høre noe om dette var det schizoaffektiv lidelse som var min diagnose)? Undergraver det at jeg har en psykoselidelse? Jeg vet at jeg jo har fått en diagnose som tilsier psykoselidelse, men kan det hende de har vært for slepphendte med meg?

2. Siden jeg har en sånn personlighet (leter etter symotomer), betyr det overrapportering av symptomer?

3. Hvis jeg overrapporterer symptomer, bør jeg slutte med å snakke om dem (symptomene), for å "motvirke" dette? Eller hva annet kan det tenkes at jeg burde gjøre?

4. Hvis dette egentlig undergraver en psykoselidelse, hvilke andre diagnoser kan være aktuelle? Hypokondri?

Gjest Hemlig er det ikke irriterende?
Skrevet

Seriøst, du er selvopptatt nå altså. De samme spørsmålene igjenn og igjenn. Det er selvfølgelig lett å si, men du må akseptere å leve med tvilen. Psykiatri er ingen eksakt vitenskap.

Denne tvangsmessige grublingen tar jo aldri slutt. Jeg har like mange spørsmål som deg, men i spammer ikke forummet av den grunn....

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Seriøst, du er selvopptatt nå altså. De samme spørsmålene igjenn og igjenn. Det er selvfølgelig lett å si, men du må akseptere å leve med tvilen. Psykiatri er ingen eksakt vitenskap.

Denne tvangsmessige grublingen tar jo aldri slutt. Jeg har like mange spørsmål som deg, men i spammer ikke forummet av den grunn....

Er da ikke de samme spørsmålene...

Skrevet

Jeg tror at denne kverningen rundt symptomer og diagnoser er en del av sykdommen din. Du formidler på sett og vis en usikkerhet på deg selv og hvem du er gjennom alt det du skriver om dette temaet. Dessverre tror ikke det er til noen som helst slags hjelp for deg å diskutere dette på nettet. Du må diskutere med psykiateren din.

Jeg har også lyst til å minne deg på at mange av psykiatridiagnosene primært beskriver og ikke forklarer, samt at målet er å bli tryggere på hvem du selv er og ikke hvem av de merkelappende som passer og ikke passer. Du er _mer_ enn din diagnose.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg tror at denne kverningen rundt symptomer og diagnoser er en del av sykdommen din. Du formidler på sett og vis en usikkerhet på deg selv og hvem du er gjennom alt det du skriver om dette temaet. Dessverre tror ikke det er til noen som helst slags hjelp for deg å diskutere dette på nettet. Du må diskutere med psykiateren din.

Jeg har også lyst til å minne deg på at mange av psykiatridiagnosene primært beskriver og ikke forklarer, samt at målet er å bli tryggere på hvem du selv er og ikke hvem av de merkelappende som passer og ikke passer. Du er _mer_ enn din diagnose.

Ja... ble ekstra vanskelig nå i ferien, da. Ingen å prate med...

Men du har nok rett. Men. Mener du det er endel av en psykoselidelse å gruble slik? Er det det du mener med "sykdommen min"? Altså at det er en del av min nåværende diagnose...

Skrevet

Ja... ble ekstra vanskelig nå i ferien, da. Ingen å prate med...

Men du har nok rett. Men. Mener du det er endel av en psykoselidelse å gruble slik? Er det det du mener med "sykdommen min"? Altså at det er en del av min nåværende diagnose...

Jeg gjenkjenner denne kverningen fra andre som også er diagnostisert med psykoselidelser, men som ikke er blant de dårligste. Jeg tror at den folkelige forestillingen av hva en psykoselidelse er, vanskeliggjør det å se at man selv kan høre hjemme innenfor en slik diagnosegruppe. Tenker at dette gjelder for deg. Du er langt fra "stokk gal", men sliter på mange livsområder og ut i fra enkelte av symptomene dine, så kvalifiserer du vel for den diagnosen du har fått. Jeg har ikke kompetanse til å stille diagnoser, men tipper at psykiateren din har det ;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg gjenkjenner denne kverningen fra andre som også er diagnostisert med psykoselidelser, men som ikke er blant de dårligste. Jeg tror at den folkelige forestillingen av hva en psykoselidelse er, vanskeliggjør det å se at man selv kan høre hjemme innenfor en slik diagnosegruppe. Tenker at dette gjelder for deg. Du er langt fra "stokk gal", men sliter på mange livsområder og ut i fra enkelte av symptomene dine, så kvalifiserer du vel for den diagnosen du har fått. Jeg har ikke kompetanse til å stille diagnoser, men tipper at psykiateren din har det ;-)

Takk for svar, frosken. :-)

Trur dette var et veldig godt svar...

Hvis det er sånn det er å ha en "mild" psykoselidelse, så har jeg vel det, da. :-P

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''ut i fra enkelte av symptomene dine''

Hei igjen. :-)

Mener du at jeg har flere symptomer enn de som passer under psykoselidelse?

Gjest slabbedask
Skrevet

Ikke begynn på'n igjen nå da;)

Skrevet

''Mener du at jeg har flere symptomer enn de som passer under psykoselidelse?''

Nå begynner du igjen ;-)

Jeg mener vel kort og godt at du er en person, en person som sliter en del med å få til en ok livskvalitet og en person som en kompetent psykiater mener har en psykoselidelse.

Egentlig er jeg litt overrasket hvis du tror at _hele_ deg skal kunne innpasses inn under en diagnose. I såfall så ville det vel være slik at folks musikk-smak, om de foretrakk krim fremfor drama, om de likte tennis bedre enn turgåing, om de foretrakk fjellet fremfor sjøen osv. osv. skulle passe inn i diagnoseboksen.

Du må ta pause fra denne symptomkverningen . Jeg blir helt svett av å se hvordan du kverner, og da må jo du begynne å bli ganske sliten ;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Mener du at jeg har flere symptomer enn de som passer under psykoselidelse?''

Nå begynner du igjen ;-)

Jeg mener vel kort og godt at du er en person, en person som sliter en del med å få til en ok livskvalitet og en person som en kompetent psykiater mener har en psykoselidelse.

Egentlig er jeg litt overrasket hvis du tror at _hele_ deg skal kunne innpasses inn under en diagnose. I såfall så ville det vel være slik at folks musikk-smak, om de foretrakk krim fremfor drama, om de likte tennis bedre enn turgåing, om de foretrakk fjellet fremfor sjøen osv. osv. skulle passe inn i diagnoseboksen.

Du må ta pause fra denne symptomkverningen . Jeg blir helt svett av å se hvordan du kverner, og da må jo du begynne å bli ganske sliten ;-)

Hehe. :-)

Jeg mente ikke at _hele_ meg skulle passe inn under en diagnose, men jeg trudde jeg hadde endel "sykelige" trekk som ikke passet inn under diagnosen min... men jeg vet ikke. Får prøve å ikke tenke mer på det, som du sier...

(Det er vel kanskje slik at ds viktigste sykeligere trekkene mine passer inn under diagnosen, mens de mindre viktige ikke oppfyller en "ekstra" diagnose... ja, trur det.)

Ja, er sikkert slitsomt ja. :-) Men så bruker jeg jo ufattelig mye tid til å hvile og, da. :-P Så sånn sett går det jo...

Men jeg må prøve å gjøre noe med konstruktivt...

Takk for svar. :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ikke begynn på'n igjen nå da;)

Må prøve på det, ja. :-)

Skrevet

Syns det virker som du leter etter nesten bare negative ting med deg. Det kan være en liten bivirkning av å være i psykiatrien, at det blir fokusert på diagnoser og symptomer. Så husk og også let etter det som er gode egenskaper.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Syns det virker som du leter etter nesten bare negative ting med deg. Det kan være en liten bivirkning av å være i psykiatrien, at det blir fokusert på diagnoser og symptomer. Så husk og også let etter det som er gode egenskaper.

Ja, det har du nok rett i gitt, at det kan være en bivirkning av å være i psykiatrien...

Men. Jeg var nok sånn før jeg havnet i psykiatrien også. Jeg letet ikke etter symptomer, men jeg grublet mye over "hvem jeg var"... var jeg en psykopat? Var jeg "som" den og den kjente personen? Jeg innbilte meg at jeg var "som" XXX fordi jeg mente at XXX var slik og slik... om du skjønner? Ikke så greit å forklare dette...

Uansett ligger jo ansvaret for å få et bedre liv hos meg selv, og...

Men skal prøve å lete mer etter positive ting fremover. :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Vet ikke om dette er en "god" egenskap, men, jeg nevner det likevel: jeg føler meg så godt nå i kveld. Faktisk. har ikke hatt det godt på lenge nå. Men nå har jeg ikke angst, og ikke føler jeg meg deppa, og tankevirksomheten... nei alt henger jo sammen. Det er bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...