Gå til innhold

Antall psykopater?

Anbefalte innlegg

Gjest stemmer det?
Skrevet

Jeg så at NHD skrev at ca 2% av befolkningen er psykopater? Stemmer dette?

I min nærhet og familie regner jeg ut at prosentandelen ligger på ihvertfall 10%. Sånne ting må da finnes mere i enkelte slekter? Er det veldig arvelig?

Litt kjekt og vite da jeg er veldig paranoid pga mine omgivelser. Vet liksom ikke når neste "angrep" kommer.

nitty-gritty
Skrevet

Arv + miljø. Så ja, det er nok flere i enkelte familier.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forskningen viser at antisosial personlighetsforstyrrelse er meget genetisk arvelig. Genene forklarer ca 70%. Siden storparten av barn vokser opp med sine biologiske foreldre, vil en også her oppleve at den sosiale arven forsterker den genetiske arven.

Gjest stemmer det?
Skrevet

Forskningen viser at antisosial personlighetsforstyrrelse er meget genetisk arvelig. Genene forklarer ca 70%. Siden storparten av barn vokser opp med sine biologiske foreldre, vil en også her oppleve at den sosiale arven forsterker den genetiske arven.

Takk for svar. Jeg har hørt mora til noen av disse fortelle (skryte) av hvordan hun oppdro ungene sine. Gråt de da de var babyer, trillet hun dem bort så hun ikke skulle høre dem.

Hørte ikke ungene etter var det slag hardere og hardere til de hørte etter. Hvem er det som skryter av å ha gitt ungene sine en sånn oppdragelse?

Jeg måtte beskytte ungene mine selv ifra dette da de var små. Dette greide jeg imidlertid ikke hele tiden. Jeg hadde jobb og følte jeg skulle vært "blekksprut".

Hun skrøv -en- gang av at hun hadde slått et av barna mine. Det ble ikke flere ganger, for å si det slik.

Hvordan kan man beskytte seg og sine imot noe sånt?

Gjest stemmer det?
Skrevet

Arv + miljø. Så ja, det er nok flere i enkelte familier.

Føler jeg har vunnet gull-loddet der ja ;/////

Gjest Remlow
Skrevet

Men er virkelig psykopati (sosiopat, antisosial pf, eller hva man velger å kalle det) virkelig en diagnose eller sykdom?

Hva er kuren isåfall?

Selv velger jeg bare å kalle dem slemme/onde mennesker, og holder meg langt unna dem.

Skrevet

Hei!

I min familie kan det hende tallet er på nesten 70 %. ?

For både min mor og alle hennes søsken har disse trekkene sterkt. (100% da)

Det er et og annet barn som ikke har fått det og som klarer seg. De som har fått det ødelegger, i vertfall i min familie, sine liv både med rus, men også ved løgn og kriminalitet og egne forestillinger om ting.

Av mine barn har ingen det, men en del unge i familien har fått det. Det kan være sånn at et barn av to søsken skiller seg ut og tidlig viser ond adferd, plager dyr og mennesker.

Jeg får mye hjelp til hvordan forholde meg til slike mennesker, for de trekker en raskt inn i sitt nett av intriger ved en slags vanskelig og avansert manipulasjon. Den er umulig for meg å avsløre, men min mann og min psykiater oppdager fort hva som er hva. Jeg fikk vite en del etter at min barnejournal ble gjennomgått, da fikk jeg vite at min mor fikk diagnosen narsisistisk pf. og jeg ble så lettet, da hadde jeg en forklaring.

Derfor har jeg det ganske bra, selv om jeg er omgitt av en familie som har sterke antisosiale trekk. Det triste er at de er supermennesker,derfor vil de aldri oppsøke hjelp for de er i egne øyne helt perfekte. Jeg er feks den svake i familien fordi jeg har en funksjonshemning og det forbinder de med svakhet.

Skrevet

Men er virkelig psykopati (sosiopat, antisosial pf, eller hva man velger å kalle det) virkelig en diagnose eller sykdom?

Hva er kuren isåfall?

Selv velger jeg bare å kalle dem slemme/onde mennesker, og holder meg langt unna dem.

Det er ingen kur. Men trekkene kan minskes ved alder.

Gjest Remlow
Skrevet

Det er ingen kur. Men trekkene kan minskes ved alder.

Jeg lurer på hvordan noen blir psykopater. De er vel ikke født sånn? Et 3 år gammelt barn kan vel ikke være psykopat?

Når i livet, og hvorfor, "blir" man psykopat?

Skrevet

Jeg lurer på hvordan noen blir psykopater. De er vel ikke født sånn? Et 3 år gammelt barn kan vel ikke være psykopat?

Tja, det er kompliserte greier, arv miljø, hjerneskader o.l, mye som spiller inn.

Hvorfor blir folk syke på sinnet ellers også, det er mange hypoteser men få svar. Hjernen er ett komplisert organ.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Du kan jo lese mer om personlighet og personlighetsforstyrrelser...

Gir deg garantert ikke noe svar, men kanskje du føler litt mer innsikt. :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

I min familie kan det hende tallet er på nesten 70 %. ?

For både min mor og alle hennes søsken har disse trekkene sterkt. (100% da)

Det er et og annet barn som ikke har fått det og som klarer seg. De som har fått det ødelegger, i vertfall i min familie, sine liv både med rus, men også ved løgn og kriminalitet og egne forestillinger om ting.

Av mine barn har ingen det, men en del unge i familien har fått det. Det kan være sånn at et barn av to søsken skiller seg ut og tidlig viser ond adferd, plager dyr og mennesker.

Jeg får mye hjelp til hvordan forholde meg til slike mennesker, for de trekker en raskt inn i sitt nett av intriger ved en slags vanskelig og avansert manipulasjon. Den er umulig for meg å avsløre, men min mann og min psykiater oppdager fort hva som er hva. Jeg fikk vite en del etter at min barnejournal ble gjennomgått, da fikk jeg vite at min mor fikk diagnosen narsisistisk pf. og jeg ble så lettet, da hadde jeg en forklaring.

Derfor har jeg det ganske bra, selv om jeg er omgitt av en familie som har sterke antisosiale trekk. Det triste er at de er supermennesker,derfor vil de aldri oppsøke hjelp for de er i egne øyne helt perfekte. Jeg er feks den svake i familien fordi jeg har en funksjonshemning og det forbinder de med svakhet.

Det må være veldig vanskelig å leve i en sånn familie. Kan ikke tenke meg hvordan jeg hadde klart meg uten familien.

Skrevet

Det er en diagnose - en personlighetsfortyrrelse. Ja, det er i hovedsak medfødt. Hos mange kan en se trekkene klart allerede i barnehagen.

Gjest stemmer det?
Skrevet

Det er en diagnose - en personlighetsfortyrrelse. Ja, det er i hovedsak medfødt. Hos mange kan en se trekkene klart allerede i barnehagen.

Hva kan man gjøre om man ser man har fått en slik unge? Kan man greie å få dette barnet på rette spor?

Skrevet

Hva kan man gjøre om man ser man har fått en slik unge? Kan man greie å få dette barnet på rette spor?

Det viktige er at en ikke ser det an og ser det an, men kommer til en kompetent behandler i BUP. Ved tidlige tiltak kan de antisosiale trekk bremses og mildnes.

Ved 12-års alder er vanligvis toget gått.

Gjest stemmer det?
Skrevet

Det viktige er at en ikke ser det an og ser det an, men kommer til en kompetent behandler i BUP. Ved tidlige tiltak kan de antisosiale trekk bremses og mildnes.

Ved 12-års alder er vanligvis toget gått.

Ettersom det finnes mange slike trekk hos mang i familien til min mann, er jeg litt på vakt. Barna mine har heldigvis sluppet unna, men evt barnebarn kan jo sikkert også få en arv...? Ser at det kommer noen i vært slektsledd ihvertfall. Det er harde, kalde og usosiale mennesker. Kan også oppføre seg truende om ikke alt går etter deres "pipe". Hvis noe kan gjøres for å stoppe denne arven, så må jo noen gjøre det. Men det er kanskje umulig å stoppe en genetisk arv? Vil den uansett hva man gjør gå videre i kommende slektsledd?

Skrevet

Ettersom det finnes mange slike trekk hos mang i familien til min mann, er jeg litt på vakt. Barna mine har heldigvis sluppet unna, men evt barnebarn kan jo sikkert også få en arv...? Ser at det kommer noen i vært slektsledd ihvertfall. Det er harde, kalde og usosiale mennesker. Kan også oppføre seg truende om ikke alt går etter deres "pipe". Hvis noe kan gjøres for å stoppe denne arven, så må jo noen gjøre det. Men det er kanskje umulig å stoppe en genetisk arv? Vil den uansett hva man gjør gå videre i kommende slektsledd?

Hvis det for hvert slektsledd tilføres nye og friske gener, vil dette uønskede arvematerialet utvannes.

Gjest stemmer det?
Skrevet

Hvis det for hvert slektsledd tilføres nye og friske gener, vil dette uønskede arvematerialet utvannes.

Ja, får anbefale at ungene finner partnere langt utafor slekta :). Takk for svar!

Gjest Remlow
Skrevet

Jøss, trodde slike unger bare fantes i skrekkfilmer jeg.

Gjest Remlow
Skrevet

Du kan jo lese mer om personlighet og personlighetsforstyrrelser...

Gir deg garantert ikke noe svar, men kanskje du føler litt mer innsikt. :-)

Joda, har lest om personlighetsforstyrrelser. Har en selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...