Gå til innhold

Skal behandlere si fra?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva skal de gjøre
Skrevet

Hva skal psykiatriske behandlere gjøre hvis de ikke liker pasienten sin?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• frosken

6

• Bella Dotte

5

Skrevet

Hva mener du med "ikke like" i denne sammenhengen? Tenker du på det å sterkt mislike noen eller kun det å ikke ha noen klar positiv oppfatning av vedkommende?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hva mener du med "ikke like" i denne sammenhengen? Tenker du på det å sterkt mislike noen eller kun det å ikke ha noen klar positiv oppfatning av vedkommende?

Beklager om jeg tråd over noen grenser her nå, men jeg fikk det sånn for meg at trådstarter her er min behandler, som har gjenkjent meg, og nå hinter om at han ikke liker meg...

Sier ikke dette som noen beskyldning, men det er jo vel lurt å lufte de paranoide tankene, skal man få det bedre...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Beklager om jeg tråd over noen grenser her nå, men jeg fikk det sånn for meg at trådstarter her er min behandler, som har gjenkjent meg, og nå hinter om at han ikke liker meg...

Sier ikke dette som noen beskyldning, men det er jo vel lurt å lufte de paranoide tankene, skal man få det bedre...

Nei, forresten. Det var galt av meg å skrive dette. Det var jo ingen "tung" paranoid tanke, og jeg burde klare å bare skyve den unna. Det har jeg forresten gjort også.

Gjest pigini
Skrevet

Nei, forresten. Det var galt av meg å skrive dette. Det var jo ingen "tung" paranoid tanke, og jeg burde klare å bare skyve den unna. Det har jeg forresten gjort også.

Dette er jo metakognitiv terapi på høyt nivå :-). Du skal studere tankene dine og være kritisk til dem. Det har stor betydning hva du tenker om tankene dine selv. Bare slik kan du korrigere dem i riktig retning og få hjelp til å se at noe er feil.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Dette er jo metakognitiv terapi på høyt nivå :-). Du skal studere tankene dine og være kritisk til dem. Det har stor betydning hva du tenker om tankene dine selv. Bare slik kan du korrigere dem i riktig retning og få hjelp til å se at noe er feil.

Hehe. :-) Jeg vet ikke så mye om metakognitiv terapi, men dette er vel ikke noe "terapirom"... :-P

Gjest pigini
Skrevet

Hehe. :-) Jeg vet ikke så mye om metakognitiv terapi, men dette er vel ikke noe "terapirom"... :-P

Hvorfor kan dette ikke være et terapirom? Jeg har ihvertfall lært veldig mye av det som blir skrevet her inne.

Metakognitiv terapi er egentlig ikke så dumt da. Viktig at man jobber med tankene sine i friskere perioder. Da står man mye sterkere når man blir sykere. Det at du stiller spørsmål her om dine paranoide tanker synes jeg er veldig positivt. Da har jo vi andre en anledning til å korrigere deg. De fleste ønsker jo å hjelpe deg :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hvorfor kan dette ikke være et terapirom? Jeg har ihvertfall lært veldig mye av det som blir skrevet her inne.

Metakognitiv terapi er egentlig ikke så dumt da. Viktig at man jobber med tankene sine i friskere perioder. Da står man mye sterkere når man blir sykere. Det at du stiller spørsmål her om dine paranoide tanker synes jeg er veldig positivt. Da har jo vi andre en anledning til å korrigere deg. De fleste ønsker jo å hjelpe deg :-)

:-)

Jeg har jo gjort det tidligere, men da har jeg blitt møtt med kritikk. Har skjønt nå at det har vært måten jeg har spurt på, som er avgjørende her... det er nok veldig viktig å forklare at man er ute etter korreksjon...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I psykoterapi er det nok slik at en ikke kan hjelpe en pasient en ikke liker. Om denne følelsen vedvarer, plikter behandleren å skaffe pasienten en annen behandler.

Gjest pigini
Skrevet

:-)

Jeg har jo gjort det tidligere, men da har jeg blitt møtt med kritikk. Har skjønt nå at det har vært måten jeg har spurt på, som er avgjørende her... det er nok veldig viktig å forklare at man er ute etter korreksjon...

Ja, ellers kan man lett bli oppfattet som masete :-).

Skrevet

I psykoterapi er det nok slik at en ikke kan hjelpe en pasient en ikke liker. Om denne følelsen vedvarer, plikter behandleren å skaffe pasienten en annen behandler.

Skal ikke da behandleren jobbe med seg selv for å løse problemet? Det er veldig ofte ting ved en selv som fremkaller uvilje mot enkelte andre mennesker.

Skrevet

Skal ikke da behandleren jobbe med seg selv for å løse problemet? Det er veldig ofte ting ved en selv som fremkaller uvilje mot enkelte andre mennesker.

Jeg skrev: "Om følelsen vedvarer".

Hvis en stadig får slike følelser for pasienter, bør en kanskje finne en annen jobb.

En behandler må kjenne seg selv så godt at en kjenner til om det er spesielle pasienttyper en ikke behersker så godt. Da må en like godt ta hensyn til dette før inntak og heller la den typen pasienter gå til andre behandlere.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ja, ellers kan man lett bli oppfattet som masete :-).

Ja... :-)

Jeg får det ikke ut av hodet jeg, de tankene om at det er behandleren min som har skrevet dette, og sier at han syns jeg er ubehagelig...

Kan jo sikkert bare logge av da, men trur tankene vil være der uansett...

Det er sånn det er å være meg, det dukker stadig opp noe nytt - selv om det går mye ut på samme tematikk da.

Skrevet

Hvis en stadig får slike følelser for pasienter, bør en kanskje finne en annen jobb.

En behandler må kjenne seg selv så godt at en kjenner til om det er spesielle pasienttyper en ikke behersker så godt. Da må en like godt ta hensyn til dette før inntak og heller la den typen pasienter gå til andre behandlere.

Hva med de pasientene ingen liker?

Skrevet

Jeg får det ikke ut av hodet jeg, de tankene om at det er behandleren min som har skrevet dette, og sier at han syns jeg er ubehagelig...

Det er sånn det er å være meg, det dukker stadig opp noe nytt - selv om det går mye ut på samme tematikk da.

Uff, det er ikke greit når paranoiaen tar en. Når det skjer med meg, prøver jeg å tenke at "jeg er neppe så betydningsfull som jeg tror nå". Det hjelper litt.

Gjest pigini
Skrevet

Jeg er litt sånn selv jeg. Får masse rare tanker hele tiden. Akkurat nå strever jeg med at alle er imot meg. Har store skrekkbilder på netthinna som hindrer meg i å sove om natten. En angst som tar over styringen. Ikke lett å tenke alternative tanker da.

Det sies at man skal prøve ut slike ting. Jeg skal teste ut om det er sånn at alle er ute etter meg. Det har jeg gjort med det resultatet at ting blir mye verre. Jeg ser at de himler med øynene, det danner seg grupperinger overalt.

Likevel så skjønner jeg at jeg ikke er frisk i hodet mitt og at det er dette som forårsaker alt dette. Alle sier at man skal utfordre angsten. Når jeg gjør dette blir jeg mye verre. Hvis jeg skjermer meg i noen dager og tar mere truxal, så blir jeg bedre. Skal jeg høre på behandleren eller på meg selv?

Gjest send den videre
Skrevet

Hva om neste behandler heller ikke liker pasienten, kan de også henvise videre eller er behandleren helt nødt til å ta imot det som kommer?

Gjest Hva skal de gjøre
Skrevet

Sier dere fra?

Skrevet

Hva med de pasientene ingen liker?

Etter 28 år i faget, kan jeg si at i det virkelige livet, er dette et ikkeeksisterende problem. Vi finner alltid en behandler som ønsker å hjelpe pasienten.

Skrevet

Etter 28 år i faget, kan jeg si at i det virkelige livet, er dette et ikkeeksisterende problem. Vi finner alltid en behandler som ønsker å hjelpe pasienten.

Bra! Svett klem til deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...