Gå til innhold

Skal behandlere si fra?

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Uff, det er ikke greit når paranoiaen tar en. Når det skjer med meg, prøver jeg å tenke at "jeg er neppe så betydningsfull som jeg tror nå". Det hjelper litt.

Det er lettere å snakke om paranoia når den ikke er så sterk.

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• frosken

6

• Bella Dotte

5

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg er litt sånn selv jeg. Får masse rare tanker hele tiden. Akkurat nå strever jeg med at alle er imot meg. Har store skrekkbilder på netthinna som hindrer meg i å sove om natten. En angst som tar over styringen. Ikke lett å tenke alternative tanker da.

Det sies at man skal prøve ut slike ting. Jeg skal teste ut om det er sånn at alle er ute etter meg. Det har jeg gjort med det resultatet at ting blir mye verre. Jeg ser at de himler med øynene, det danner seg grupperinger overalt.

Likevel så skjønner jeg at jeg ikke er frisk i hodet mitt og at det er dette som forårsaker alt dette. Alle sier at man skal utfordre angsten. Når jeg gjør dette blir jeg mye verre. Hvis jeg skjermer meg i noen dager og tar mere truxal, så blir jeg bedre. Skal jeg høre på behandleren eller på meg selv?

Det vet jeg ikke... jeg er enig med deg i at det føles bedre om man skjermer seg selv litt...

Skrevet

Det er lettere å snakke om paranoia når den ikke er så sterk.

Deter helt klart. Man trenger å bygge seg opp et "forsvar" og være forberedt. Tenke noen hyggelige tanker.

Skrevet

Hehe. :-) Jeg vet ikke så mye om metakognitiv terapi, men dette er vel ikke noe "terapirom"... :-P

Hjelper ikke medisinene dine på paranoide tanker?

Gjest pigini
Skrevet

Det vet jeg ikke... jeg er enig med deg i at det føles bedre om man skjermer seg selv litt...

Nå kan man jo ikke skjerme seg for evig tid, men jeg tror at når alt roter seg til så kan det være bra med en "time-out" på noen dager innimellom. Ihvertfall virker dette på meg.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hjelper ikke medisinene dine på paranoide tanker?

Kunne vel funket bedre...

Skrevet

Kunne vel funket bedre...

Ok, men du var sikkert verre uten meds?

Men kanskje du trenger å komme i aktivitet, få andre ting å tenke på?

Hjelper jo meg og det, men har ingen kontroll på "dette" og begynner å bli lei. Så forstår om du er det og...

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ok, men du var sikkert verre uten meds?

Men kanskje du trenger å komme i aktivitet, få andre ting å tenke på?

Hjelper jo meg og det, men har ingen kontroll på "dette" og begynner å bli lei. Så forstår om du er det og...

Har det nok mye verre uten ja... :-) Sant det.

Skrevet

Har det nok mye verre uten ja... :-) Sant det.

Bra det da, bra at du ser det.

Gjest trådstarter
Skrevet

I psykoterapi er det nok slik at en ikke kan hjelpe en pasient en ikke liker. Om denne følelsen vedvarer, plikter behandleren å skaffe pasienten en annen behandler.

Er sint på en pasient det samme som å ikke like pasient..?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Er sint på en pasient det samme som å ikke like pasient..?

Er det slik at foreldre som har blitt sint på sine barn, ikke liker sine barn?

Gjest trådstarter
Skrevet

OK :)

Gjest trådstarter
Skrevet

Tilleggsspørsmål :må dere ofte bruke slike virkemidler og er det noen pasientgrupper som skiller seg mer ut enn andre (evt hvilke?)?

Skrevet

Tilleggsspørsmål :må dere ofte bruke slike virkemidler og er det noen pasientgrupper som skiller seg mer ut enn andre (evt hvilke?)?

I en kompetent behandlergruppe er en klar over den enkeltes sterke og svake sider. Derfor blir fordelingen ved inntak oftest vellykket, og en slipper å komme i de situasjoner du skriver om særlig ofte.

Pasienter som er lite populære: Gamle kjenninger som bare vil fortelle hvor vondt de har det uten evne og vilje til å gjøre noe med det.

Gjest trådstarter
Skrevet

I en kompetent behandlergruppe er en klar over den enkeltes sterke og svake sider. Derfor blir fordelingen ved inntak oftest vellykket, og en slipper å komme i de situasjoner du skriver om særlig ofte.

Pasienter som er lite populære: Gamle kjenninger som bare vil fortelle hvor vondt de har det uten evne og vilje til å gjøre noe med det.

Vil det si at pasienter en behandler blir sint på hører til de lite populære?

Skrevet

Hva er det egentlig du er ute etter?

Nå nærmer det seg kverulering.

Gjest trådstarter
Skrevet

Unnskyld.. det var ikke slik ment..

Skrevet

''Vil det si at pasienter en behandler blir sint på hører til de lite populære?''

Tenker du at man ikke kan bli irritert/sint på folk man i utgangspunktet liker?

Gjest trådstarter
Skrevet

du feiltolket spørsmålet mitt :(

Skrevet

du feiltolket spørsmålet mitt :(

Ja, feilen ligger nok hos meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...