Gå til innhold

Familie-"problemer"

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg har som sagt fortalt mer om hva jeg sliter med ovenfor familien, i det siste. Det er bra. Men det er ikke hele historien...

Moren min har tidligere blitt opplyst om hvilken diagnose jeg har, til enhver tid. Da jeg var innlagt var det DPS som opplyste om dette, og senere ved andre anledninger, når jeg har fått nye (om enn ganske like) diagnoser, har jeg selv opplyst om det.

(Dette har nok i stor grad påført byrde, da det helt sikkert har virket uforståelig ut i fra hvordan jeg har oppført meg - jeg har jo aldri vært så psykotisk at det har tippet helt over, slik at det har vært umulig å skjule.)

Men saken er den at moren min legger seg veldig opp i dette. Hun tror ikke jeg har disse sykdommene. Tidligere har hun snakket mye om at jeg måtte slutte på de medisinene, fordi hun mente at de ødela meg som person. De gjorde meg flat, uengasjert og inaktiv, mente hun.

Nå har dette tatt seg litt opp igjen. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre for å forklare at jeg trenger de medisinene (psykiateren min mener det er diskutabelt om jeg trenger AD, for det vet han ikke sier han, men han er overbevist om at jeg trenger AP).

Hun tror jo ikke diagnosen er rett, hun trur heller ikke medisineringen er rett. Det er ikke lett for meg. Kanskje jeg bare skal slutte å prate om det.

Har et ganske nært forhold til moren min, det er i alle fall sånn at vi ofte prates, og hun er veldig interessert i behandlingen - jeg må jo bli bedre, og komme meg ut av dette hekleriet, mener hun.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Det har vært sånn i mange år, helt siden jeg startet i psykiatrien nesten, for 8 år siden.

Når jeg sier jeg trenger antipsykotisk medisin, sier hun at hun ikke kan skjønne det, for ellers ville jeg vel ikke selv sagt at jeg trengte det.

Hun har veldig liten forståelse for situasjonen, selv om hun tydeligvis er villig til å hjelpe meg med alt, for at jeg skal få det bedre (les: fungere bedre).

Noen innspill?

Skrevet

Din mor vil nok bare det de aller fleste mødre vil - sitt barns beste. :o) Med mindre hun er utdannet psykiater så skal du selvfølgelig ikke høre på hennes råd, men følge din behandlers.

Spør din mor om hun virkelig tror at hun har mer peiling enn en som har studert faget i x antall år og har y antall år erfaring. :o)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Din mor vil nok bare det de aller fleste mødre vil - sitt barns beste. :o) Med mindre hun er utdannet psykiater så skal du selvfølgelig ikke høre på hennes råd, men følge din behandlers.

Spør din mor om hun virkelig tror at hun har mer peiling enn en som har studert faget i x antall år og har y antall år erfaring. :o)

Ja, som regel tenker jeg også at hun bare vil mitt eget beste... :-)

Jeg har sagt det mange ganger, jeg, det du sier jeg skal si... men det hjelper ikke. Jeg tror ikke hun stoler på psykiatrien i det hele tatt.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, som regel tenker jeg også at hun bare vil mitt eget beste... :-)

Jeg har sagt det mange ganger, jeg, det du sier jeg skal si... men det hjelper ikke. Jeg tror ikke hun stoler på psykiatrien i det hele tatt.

Har hun sagt noe om hvordan hun mener du var før du startet med medisiner?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Når jeg har fortalt om noen av de tankene jeg sliter med, så mener hun at det kanskje er medisinenen (antipsykotika) som har skapt dem.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Har hun sagt noe om hvordan hun mener du var før du startet med medisiner?

Ja, da var jeg veldig aktiv og engasjert, sier hun.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, da var jeg veldig aktiv og engasjert, sier hun.

Hmm

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hmm

Og det var jeg også, i alle fall før jeg ble syk.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Og det var jeg også, i alle fall før jeg ble syk.

Ja, jeg tror på det. Men jeg har tidligere lest litt om diagnosen din og forstått at dette er sykdom som kan utvilke seg i ungdomårene.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ja, jeg tror på det. Men jeg har tidligere lest litt om diagnosen din og forstått at dette er sykdom som kan utvilke seg i ungdomårene.

Har jeg også lest... sier ikke at jeg trur jeg har blitt sånn av medisinene, altså, det er det jo moren min som tror...

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Har jeg også lest... sier ikke at jeg trur jeg har blitt sånn av medisinene, altså, det er det jo moren min som tror...

Ja, det står sen ungdom og tidlig voksenalder.

Print ut all informasjon du kan finne for henne og be henne lese det. Jeg skjønner godt hvorfor hun tviler ang. tablettene når du var såpass frisk tidligere. Det er ikke det minste rart og derfor trenger hun informasjon.

Skrevet

Helt motsatt reaksjon hos meg, det kommer kanskje av att de ble kalt inn første gang jeg ble innlagt.. til legesamtale. Jeg kuttet medisiner i mange år, mot mine foreldres vilje. Men jeg hatet haldol. takk og pris for den nye generasjonens antipsykotika. De er en mild bris i forskjell.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ja, det står sen ungdom og tidlig voksenalder.

Print ut all informasjon du kan finne for henne og be henne lese det. Jeg skjønner godt hvorfor hun tviler ang. tablettene når du var såpass frisk tidligere. Det er ikke det minste rart og derfor trenger hun informasjon.

Hehe. :-)

Kan prøve...

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hehe. :-)

Kan prøve...

Jeg tror det er lurt :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Helt motsatt reaksjon hos meg, det kommer kanskje av att de ble kalt inn første gang jeg ble innlagt.. til legesamtale. Jeg kuttet medisiner i mange år, mot mine foreldres vilje. Men jeg hatet haldol. takk og pris for den nye generasjonens antipsykotika. De er en mild bris i forskjell.

Når blé du innlagt for første gang, da?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Trur egnetlig ikke jeg har vært psykotisk jeg, kanskje jeg skal kutte medisinene...

Gjest sangsol
Skrevet

Trur egnetlig ikke jeg har vært psykotisk jeg, kanskje jeg skal kutte medisinene...

Heldigvis vet du bedre enn det. ;-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Heldigvis vet du bedre enn det. ;-)

Gjør vel det.

Gjest sangsol
Skrevet

Gjør vel det.

Visste det. :-) Du er en fornuftig kar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...