Gå til innhold

Åpne armer? Trenger svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Før jeg forlot min psykiater på tirsdag sa hun, "Ja her blir du tatt i mot med åpne armer" jeg tenkte litt når hun sa det for jeg tenkte, "Gjør jeg det?"( bokstavelig er det ingen åpne armer jeg har sett der noen gang, hun gir meg alltid sin hånd, det gjør hun, da lukker jeg øynene for med et er jeg så nær henne), da fortsatte hun, "Ikke sant?", det forandret det hele til et spørsmål, et spørsmål som måtte besvares. Jeg forstod da hva slags åpne armer hun mente, hun mente at jeg var velkommen.

Jeg har sett skiltene på forskjellige butikker nettopp med åpne armer og ordene velkommen under, ja så det forstod jeg helt av meg selv.

Men jeg viste slett ikke hva jeg skulle svare på et sånt spørsmål.

Jeg så ned i gulvet og på dørhåndtaket for jeg tenkte, "Hva skal jeg si nå?" jeg fant ikke noe å si, så jeg sa, "Ja" lukket øynene og smilte en annen vei.

Siden jeg ikke så på min psykiater, fordi jeg lukker øynene når jeg sier ja og smiler, for å slippe å se på de vanskelige ansiktene som likevel sier meg ingenting. Jeg vet derfor ikke om det var i orden å bare si ja der, eller om det var uhøflig?

Kanskje skulle jeg sagt masse mer, men jeg er ikke personen som lett responderer med mange ord på sånne ting, jeg sier ja, eller ingenting. Men skrive er lettere.

Burde jeg skrive et kort til min psykiater nå å forklare at selvfølgelig er jeg takknemlig for alt hun gjør for meg og timene og jeg mente ikke å nøle eller ikke virke glad, jeg bare skjønte ikke først hvorfor hun formulerte seg slik ?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Burde jeg skrive et kort til min psykiater nå å forklare at selvfølgelig er jeg takknemlig for alt hun gjør for meg og timene og jeg mente ikke å nøle eller ikke virke glad, jeg bare skjønte ikke først hvorfor hun formulerte seg slik ?''

Hvis du føler deg bedre, så gjør det. For hennes del, tror jeg det er helt unødvendig. Hun er ekspert på diagnosen din og forstår hvorfor du ble forfjamset. Hun vet at du tar ting bokstavelig og muligens skulle hun teste om du forsto hva "åpne armer" betyr.

Skrevet

''Burde jeg skrive et kort til min psykiater nå å forklare at selvfølgelig er jeg takknemlig for alt hun gjør for meg og timene og jeg mente ikke å nøle eller ikke virke glad, jeg bare skjønte ikke først hvorfor hun formulerte seg slik ?''

Nei, det trenger du ikke. Hun vet hvor takknemlig du er for den hjelpen hun gir deg.

Skrevet

Hvis du føler deg bedre, så gjør det. For hennes del, tror jeg det er helt unødvendig. Hun er ekspert på diagnosen din og forstår hvorfor du ble forfjamset. Hun vet at du tar ting bokstavelig og muligens skulle hun teste om du forsto hva "åpne armer" betyr.

Hei!

Takk ja kanskje er det sånn, da kan jeg bare informere henne neste time. Da jeg nå begrenser mine skriverier til henne fordi hun har så mye å gjøre.

Men et kort og hvis jeg kjøper feks en CD jeg likevel vil hun skal ha kan jeg kanskje i ca 7 setninger kort forklare at jeg altså ble glad.

Men takk for ditt svar. Jeg tror du har rett i at hun jo kjenner diagnosen, men hvor bokstavelig jeg oppfatter før jeg får tenkt meg om, vet jeg ikke om hun riktig vet, men kanskje. :)

Skrevet

Nei, det trenger du ikke. Hun vet hvor takknemlig du er for den hjelpen hun gir deg.

Hei!

Hm så du tror det?

Ja kanskje hun vet det fordi jeg kjøper gaver til henne til jul og sommer, og jeg har skrevet det i min mail til henne en gang at jeg kun har 3 venner, min psykiater, min mann og en til.

Det kan hende jeg har noen flere venner for hun har sagt at både den ene og andre er min venn når jeg har spurt, hun bad med da ta med alle navn så skulle vi lage en oversikt, men det var da jeg begynte å tenke på at i den innerste sirkelen og nærmest meg står min psykiater og det kunne da bli sånne følelser jeg helst ikke vil være nær i en sånn situasjon, så jeg kan ikke derfor ta med meg navn og lage den oversikten. Det er dumt, men jeg takler ikke så godt intimitet tror jeg, for når jeg svarer noen ganger, ser jeg en annen vei, når det blir følsomt.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Hei!

Takk ja kanskje er det sånn, da kan jeg bare informere henne neste time. Da jeg nå begrenser mine skriverier til henne fordi hun har så mye å gjøre.

Men et kort og hvis jeg kjøper feks en CD jeg likevel vil hun skal ha kan jeg kanskje i ca 7 setninger kort forklare at jeg altså ble glad.

Men takk for ditt svar. Jeg tror du har rett i at hun jo kjenner diagnosen, men hvor bokstavelig jeg oppfatter før jeg får tenkt meg om, vet jeg ikke om hun riktig vet, men kanskje. :)

Som frosken sier, hun vet at du er takknemlig. Hun har allerede fått en cd med deg, så jeg synes du godt kan slappe av på dette :-)

Skrevet

" åpne armer" er en metafor. Det betyr bare at du vil hjelpe deg og være der for deg.

Du trenger da ikke å skrive et kort. Det er sånne ting som det er fint å ta opp med henne. Du kan si at du stusset litt over hvorfor hun sa det, og hun kan forklare hva det betyr for oss andre som ikke er Aspergere. Kanskje hun til og med bruker sånne uttrykk bevisst fordi hun vil at du skal ta det opp og spørre henne, om hva det betyr?

Skrevet

" åpne armer" er en metafor. Det betyr bare at du vil hjelpe deg og være der for deg.

Du trenger da ikke å skrive et kort. Det er sånne ting som det er fint å ta opp med henne. Du kan si at du stusset litt over hvorfor hun sa det, og hun kan forklare hva det betyr for oss andre som ikke er Aspergere. Kanskje hun til og med bruker sånne uttrykk bevisst fordi hun vil at du skal ta det opp og spørre henne, om hva det betyr?

Hei!

Ja jeg skjønte det da jeg fikk tenkt meg om, jeg måtte bare tenke meg om og det er dette, "tenke seg om" som gjør, tror jeg at jeg, henger litt etter og er for sen i den muntlige kommunikasjonen.

Jeg skal spørre henne om hvorfor hun stilte dette spørsmålet neste gang.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...