Gå til innhold

Handle i Sverige

Anbefalte innlegg

Gjest sparer masse

''Det blir fort dyrt 'å ikke ha råd'.''

Joda, men 10.000,- i matvarer på en gang ville garantert også innebefattet _mye_ vi strengt tatt overhodet ikke trengte. :o) Vi er ganske flinke når det gjelder matinnkjøp her i huset så jeg har ikke dårlig samvittighet over det. :o)

Og siden vi bor flere timers kjøring fra grensa blir det ikke Harry-handel.

Man blir veldig fort flink til å Harryhandle, så det blir ikke mye unødvendigheter. I begynnelsen ble man fristet, men nå kjører vi raskt 12 mil for å handle i Sverige. Hadde kjørt om det var lengre også. Vi sparer store summer på å handle der. Og handler for rundt 5000,- pr gang. Vi handler stort sett kjøttdeig, ost, bacon og litt forskjellig annet kjøtt. Og ikke minst pålegg. Alt som kan fryses.

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• Katt-ja

6

• candyqueen_83

4

• petter smart

4

Mest aktive i denne tråden

''f.eks. er det grenser for hvor lenge kylling og annet kjøtt holder seg i fryser.''

Vi har perioder der vi prøver å spise utav fryseren fremfor å kjøpe ny mat hver dag... *rødme* Det er så mye mer lettvint når man slipper å styre med å tine - nei, det er ikke alltid vi husker å ta opp om morgenen før vi drar på jobb, det er jo ikke alltid vi engang vet om morgenen hva vi skal ha til middag samme dag...

Fryseren min gikk omtrent over sine bredder her tidlig i sommer, da tok kjæresten og jeg ei uke hvor vi bare hadde "lov" til å handle småting som tilbehør til middagen. Resten skulle spises fra fryseren. Det gikk litt sport i det, vi fikk noen gode middager og fikk gjort et innhogg, så nå er det god plass der igjen. :)

Man blir veldig fort flink til å Harryhandle, så det blir ikke mye unødvendigheter. I begynnelsen ble man fristet, men nå kjører vi raskt 12 mil for å handle i Sverige. Hadde kjørt om det var lengre også. Vi sparer store summer på å handle der. Og handler for rundt 5000,- pr gang. Vi handler stort sett kjøttdeig, ost, bacon og litt forskjellig annet kjøtt. Og ikke minst pålegg. Alt som kan fryses.

Fryse pålegg?

Gjest sparer masse

Fryse pålegg?

Ja, det går fint. Kjøttpålegg kan fryses. Og når man har 3 sultne mannfolk i huset, så er det kjekt med rimelig mat.

Bacon er f eks bare en brøkdel av prisen i forhold til i Norge. Så det har vi ikke råd til å sprise om vi må kjøpe det her.

Karbonadedeig er jo noe man bruker hele tiden, så det handler vi masse av og fryser ned.

Ellers er det mye man kan fryse, og folk her i området er ofte i Sverige og handler.

Gjest segunda

Jeg nekter å tro at dette er vanlig.

Jeg tar en harrytur en gang eller to i året, sjelden mer. Kjøper da kvota med vin og røyk (siste er det kjæresten som står for, jeg røyker ikke), et par kilo karbonadedeig, en pakke eller to med kjøttboller, litt serranoskinke og kanskje noen oster. Og så kjøper vi andebryst og noen ganger ei hel and dersom vi skal lage crispy duck i nærmeste fremtid. Middagsingrediensene deles opp og fryses, så har jeg noen billige middager.

That's it.

Jeg skrev ikke at dette var vanlig, men jeg lurte på det.

Gjest segunda

Ja, det går fint. Kjøttpålegg kan fryses. Og når man har 3 sultne mannfolk i huset, så er det kjekt med rimelig mat.

Bacon er f eks bare en brøkdel av prisen i forhold til i Norge. Så det har vi ikke råd til å sprise om vi må kjøpe det her.

Karbonadedeig er jo noe man bruker hele tiden, så det handler vi masse av og fryser ned.

Ellers er det mye man kan fryse, og folk her i området er ofte i Sverige og handler.

Jeg handler også en del i Sverige, og er helt enig i at man sparer på det. Å fryse kjøttpålegg er helt vanlig og ikke noe problem.

Annonse

Gjest segunda

''f.eks. er det grenser for hvor lenge kylling og annet kjøtt holder seg i fryser.''

Vi har perioder der vi prøver å spise utav fryseren fremfor å kjøpe ny mat hver dag... *rødme* Det er så mye mer lettvint når man slipper å styre med å tine - nei, det er ikke alltid vi husker å ta opp om morgenen før vi drar på jobb, det er jo ikke alltid vi engang vet om morgenen hva vi skal ha til middag samme dag...

Jeg er overrasket over det du presenterer her. For det første så er det i min verden lite økonomisk og gunstig å handle middager samme dag man skal spise dem. Å handle sjelden er et råd som blir gitt i alle sammenhenger når det gjelder å få matbudsjettet ned.

De som kjøper middag daglig i små pakninger har ikke dårlig råd i hvert fall.

Jeg er overrasket over det du presenterer her. For det første så er det i min verden lite økonomisk og gunstig å handle middager samme dag man skal spise dem. Å handle sjelden er et råd som blir gitt i alle sammenhenger når det gjelder å få matbudsjettet ned.

De som kjøper middag daglig i små pakninger har ikke dårlig råd i hvert fall.

''De som kjøper middag daglig i små pakninger har ikke dårlig råd i hvert fall.''

Jeg pleier ikke alltid å gjøre det altså, men det hender. Hos kjæresten vel og merke. Hjemme hos meg selv har jeg alltid kyllingfileter, laksebiter og litt annet i fryseren - kjøpt på tilbud. :o)

Gjest segunda

''De som kjøper middag daglig i små pakninger har ikke dårlig råd i hvert fall.''

Jeg pleier ikke alltid å gjøre det altså, men det hender. Hos kjæresten vel og merke. Hjemme hos meg selv har jeg alltid kyllingfileter, laksebiter og litt annet i fryseren - kjøpt på tilbud. :o)

OK selvfølgelig hender det mange og i mitt tilfelle gjør jeg det engang iblant etter at jeg ble alene.

Fryse pålegg?

Nope. Det blir tørt. Dvs sånt servelatopplegg (ungene spiser det...) som inneholder en del fett går fint, men rent kjøtt i tynne skiver egner seg ikke for frysing.

Dessverre. Utvalget om man krysser grensa til EU er en del bedre enn den lokale many-butikken...

Hehe, det håper jeg ikke er vanlig...

Vi handler en del i Sverige både fordi en del er en (god) del billigere og fordi det å krysse grensa til EU gjør noe med utvalget, men med fire i husholdningen ender vi gjerne opp 3000 på mat. Og vi holder oss til kvota på vin.

Annonse

Gjest segunda

10000 kr? 30 liter vin? Hjelpes meg. Det hørtes mye ut, men det spørs jo hvor ofte man tar den handelen da.

Vi er vel i Sverige 4-6 ganger pr år, og handler for ca 2500-3000 kr. Men vi kjøper stort sett ikke alkohol, max 3-4 flasker pr år.

Hun drar to ganger i året. Jeg drar selv to til tre ganger i året og handler for noen tusen. Det er vel først og fremst mengden vin som er uvanlig.

Gjest segunda

Nope. Det blir tørt. Dvs sånt servelatopplegg (ungene spiser det...) som inneholder en del fett går fint, men rent kjøtt i tynne skiver egner seg ikke for frysing.

Dessverre. Utvalget om man krysser grensa til EU er en del bedre enn den lokale many-butikken...

Det kommer anpå hvor lenge det skal fryses. Pålegg kan godt fryses i noen uker uten å bli tørt. I hvert fall har jeg ikke problemer med det.

Jeg nekter å tro at dette er vanlig.

Jeg tar en harrytur en gang eller to i året, sjelden mer. Kjøper da kvota med vin og røyk (siste er det kjæresten som står for, jeg røyker ikke), et par kilo karbonadedeig, en pakke eller to med kjøttboller, litt serranoskinke og kanskje noen oster. Og så kjøper vi andebryst og noen ganger ei hel and dersom vi skal lage crispy duck i nærmeste fremtid. Middagsingrediensene deles opp og fryses, så har jeg noen billige middager.

That's it.

Du må ikke glemme å kjøpe fersk parmensanost når du er i Sverige

AneM1365380603

Hjelpe meg...! Hun hadde handlet langt mer enn vi pleier. Da vi nylig kjørte gjennom tollen hadde vi såvidt litt over kvoten, noe som gjør meg nervøs nok. Det var drepende varmt, så alle vinduene var åpne. Alle måtte passere sakte forbi tollere. Da vi endelig passerte fleipet jeg med at det hadde tatt seg ut om vi jublet. Da jublet datteren på 16 så høyt at vi regnet med å bli hentet inn igjen :-/

Der og da var det skikkelig ubehagelig, men i ettertid ler vi :)

Gjest segunda

Hjelpe meg...! Hun hadde handlet langt mer enn vi pleier. Da vi nylig kjørte gjennom tollen hadde vi såvidt litt over kvoten, noe som gjør meg nervøs nok. Det var drepende varmt, så alle vinduene var åpne. Alle måtte passere sakte forbi tollere. Da vi endelig passerte fleipet jeg med at det hadde tatt seg ut om vi jublet. Da jublet datteren på 16 så høyt at vi regnet med å bli hentet inn igjen :-/

Der og da var det skikkelig ubehagelig, men i ettertid ler vi :)

Kvoten er vel 0 når man kjører frem og tilbake samme dag, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg tar alltid litt over alkoholkvoten, men jeg handler en del mat i Sverige. Det er mye billigere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...