Gå til innhold

Handle i Sverige

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• Katt-ja

6

• candyqueen_83

4

• petter smart

4

Mest aktive i denne tråden

Kvoten er vel 0 når man kjører frem og tilbake samme dag, men det bryr jeg meg ikke om. Jeg tar alltid litt over alkoholkvoten, men jeg handler en del mat i Sverige. Det er mye billigere.

Nei, du har lov til å kjøre over grensa, kjøpe kvoten og kjøre tilbake på samme dag, men du kan ikke handle alkohol på tax-free om du er borte mindre ett 24 timer.

Dette kan da neppe være normalt.... mye av maten vil jo gå ut på dato lenge før hun får begynt å spise den. Jo mer du har av alt mulig, jo mer bruker du.

Frosne ting, tørrvarer og hermetikk holder da lenge,- så det er da ikke så sannsynlig at det går ut på dato før det spises...

Annonse

10 000 kr og 30 l vin for en person høres veldig mye ut, og der er jo også smugling. Jeg har ikke dratt til Sverige for å handle (men jeg har handlet litt når jeg har vært på vei hjem fra Sverige noen få ganger).

Jeg kan ikke forstå at man kan spare så mye på det hvis man holder seg innenfor lovlige mengder, i hvert fall ikke hvis man må kjøre i et par timer for å komme seg dit. Da kommer jo kostnader for bensin og bompenger, og kanskje lunsj for hele familien i tillegg. Jeg innbiller meg at de som gjør det stadig, må LIKE å gjøre det. Altså at de gjør en tur ut av det og syns det er en OK måte å bruke fridagen på. Jeg er altfor glad i fridagene mine til å bruke dem opp til å kjøre bil og handle dagligvarer...

petter smart

10 000 kr og 30 l vin for en person høres veldig mye ut, og der er jo også smugling. Jeg har ikke dratt til Sverige for å handle (men jeg har handlet litt når jeg har vært på vei hjem fra Sverige noen få ganger).

Jeg kan ikke forstå at man kan spare så mye på det hvis man holder seg innenfor lovlige mengder, i hvert fall ikke hvis man må kjøre i et par timer for å komme seg dit. Da kommer jo kostnader for bensin og bompenger, og kanskje lunsj for hele familien i tillegg. Jeg innbiller meg at de som gjør det stadig, må LIKE å gjøre det. Altså at de gjør en tur ut av det og syns det er en OK måte å bruke fridagen på. Jeg er altfor glad i fridagene mine til å bruke dem opp til å kjøre bil og handle dagligvarer...

Du skal heller ikke se bort fra at folks matematikkunnskaper er noe mangelfulle.

Mange forstår ikke at det kommer mange ekstra kostnader med en sånn tur. Å kjøre bil koster mye mer enn bare bensinen. I tillegg kommer tiden man bruker, den er jo også verdifull, selv om det er vanskelig å sette en krone-verdi på den.

En skal ikke se bort i fra at mange liker det, spesielt følelsen av å spare penger.

petter smart

Er du sikker på dette?

Du kan maks handle for 3000 hvis du ikke er ute av landet mer enn 24 timer, ellers 600 kr.

Du kan kjøpe alkoholkvoten uansett, men dersom du ikke har vært borte mer enn 24 timer så må du kjøpe den på systembolaget (dvs betale svenske avgifter). Dette med å være bort i minst 24 timer gjelder kun taxfree.

Gjest segunda

Du skal heller ikke se bort fra at folks matematikkunnskaper er noe mangelfulle.

Mange forstår ikke at det kommer mange ekstra kostnader med en sånn tur. Å kjøre bil koster mye mer enn bare bensinen. I tillegg kommer tiden man bruker, den er jo også verdifull, selv om det er vanskelig å sette en krone-verdi på den.

En skal ikke se bort i fra at mange liker det, spesielt følelsen av å spare penger.

Jeg synes det hører sommeren til å ta en dagstur til Strømstad;-). Spise på en god fiskerestaurant nede ved havna, kjøpe fersk fisk osv. Det er billigere å handle også som gjør det enda mere attraktivt å dra dit. Handler alltid på polet i Strømstad, men har siden ofte dratt til Nordbysenteret for å handle mat. I det siste er det blitt så vanvittig stort at jeg får nesten panikk, men utvalget er enormt og jeg får tak i en del som jeg ikke finner til daglig i butikker her hjemme.

Gjest segunda

Du kan maks handle for 3000 hvis du ikke er ute av landet mer enn 24 timer, ellers 600 kr.

Du kan kjøpe alkoholkvoten uansett, men dersom du ikke har vært borte mer enn 24 timer så må du kjøpe den på systembolaget (dvs betale svenske avgifter). Dette med å være bort i minst 24 timer gjelder kun taxfree.

Ok da gjør jeg i hvert fall ikke noe ulovlig;-)

Annonse

Jeg synes det hører sommeren til å ta en dagstur til Strømstad;-). Spise på en god fiskerestaurant nede ved havna, kjøpe fersk fisk osv. Det er billigere å handle også som gjør det enda mere attraktivt å dra dit. Handler alltid på polet i Strømstad, men har siden ofte dratt til Nordbysenteret for å handle mat. I det siste er det blitt så vanvittig stort at jeg får nesten panikk, men utvalget er enormt og jeg får tak i en del som jeg ikke finner til daglig i butikker her hjemme.

''Jeg synes det hører sommeren til å ta en dagstur til Strømstad;-). ''

Ja, nettopp, der har du det :-) Jeg vil helst slippe, min sommerby er ved hytta, men jeg skjønner at mange liker turen og tar innkjøpsbesparelsen som en bonus eller rabatt.

Gjest Elextra

''Jeg synes det hører sommeren til å ta en dagstur til Strømstad;-). ''

Ja, nettopp, der har du det :-) Jeg vil helst slippe, min sommerby er ved hytta, men jeg skjønner at mange liker turen og tar innkjøpsbesparelsen som en bonus eller rabatt.

Jeg kan godt forstå at man liker en tur til koselige Strömstad, men at man ser frem til turer til kjøpesentre som Nordby går over min forstand.

'' Å kjøre bil koster mye mer enn bare bensinen.''

Kommer litt an på hva slags bil man har ;-)

Hvis ikke man _hater_ selve turen, ikke bor mange timer fra grensen og har ledig tid, kan man helt sikkert spare en del.

Det sagt,- jeg har jo aldri gjort det selv.

Gjest segunda

For min egen del synes jeg ikke straffen er voldsom hvis jeg kun risikerer å betale ca. 5000 kr. for å smugle 30 l. vin over grensen. Jeg ville bare ikke risikere min moral og lovlydighet på den måten.

Jeg er fremdeles helt sikker på at det er penger å tjene på grensehandel, og ekstra bonus blir hvis du kan kose deg i de turene. En som handler for 10000 svenske kroner bruker kun 9000 norske kroner og sparer fra 5000 - 10000 norske kroner på den handelen. Det går an å spise god mat for mer enn en familie og kjøpe bensin osv. for det. En annen ting er den moralske siden.

For min egen del synes jeg ikke straffen er voldsom hvis jeg kun risikerer å betale ca. 5000 kr. for å smugle 30 l. vin over grensen. Jeg ville bare ikke risikere min moral og lovlydighet på den måten.

Jeg er fremdeles helt sikker på at det er penger å tjene på grensehandel, og ekstra bonus blir hvis du kan kose deg i de turene. En som handler for 10000 svenske kroner bruker kun 9000 norske kroner og sparer fra 5000 - 10000 norske kroner på den handelen. Det går an å spise god mat for mer enn en familie og kjøpe bensin osv. for det. En annen ting er den moralske siden.

''For min egen del synes jeg ikke straffen er voldsom hvis jeg kun risikerer å betale ca. 5000 kr. for å smugle 30 l. vin over grensen. Jeg ville bare ikke risikere min moral og lovlydighet på den måten.''

Enig,- jeg ville syntes det var så ekstremt pinlig at boten ikke hadde spilt stor rolle i sammenligning....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...