Gå til innhold

Hvorfor har medisiner så sinnsyke navn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aner ikke, men jeg har tenkt på akkurat det samme! Det er ganske crazy, ja!

Crazy:)

Jeg fant denne:

http://legemiddelverket.no/templates/InterPage____60897.aspx

Gukk skulle vel kunne passere? Kanskje ikke Pling, men det hadde vært flott da. Jeg er sikker på at Pling inneholder mye koffein:)

Annonse

I motsetning til mennesker kan ikke to ulike medisiner ha samme navn. Derfor blir det etterhvert ganske merkelige navn.

Det beste/mest treffende jeg kjenner til er sovemedisinen Rohypnol.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være mulig å finne enklere navn. Jeg tror de tror at de lurer oss til å tro medisinene virker bedre hvis de inneholder x, y, z. i navnet.

"Legen min skrev ut Xyclocozinanhyznin. Halleluja! Endelig en lege som vet hva han holder på med" :)

Crazy:)

Jeg fant denne:

http://legemiddelverket.no/templates/InterPage____60897.aspx

Gukk skulle vel kunne passere? Kanskje ikke Pling, men det hadde vært flott da. Jeg er sikker på at Pling inneholder mye koffein:)

Genial lenke. Så mye det er mulig å finne ut! Fantasinavn, du verden...!

Men her er jeg ikke med: "Et fantasinavn skal ikke:

- gi uttrykk for villedende terapeutiske eller farmasøytiske egenskaper". Hva med IDOFORM (i do-form)? Det må være ulovlig...

Pling (i bollen) er et utmerket navn på et antipsykotikum.

Men heter ikke de fleste medisiner noe lignende i utlandet så man kan kjenne igjen hva slags medisin det er. Jeg holdt på å lete meg ihjel i USA etter paracetamol fordi jeg ville ikke ha aspirin eller ibuprofen.

Ja, det var et apotek på størrelse med IKEA og det var selvbetjening

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Men heter ikke de fleste medisiner noe lignende i utlandet så man kan kjenne igjen hva slags medisin det er. Jeg holdt på å lete meg ihjel i USA etter paracetamol fordi jeg ville ikke ha aspirin eller ibuprofen.

Ja, det var et apotek på størrelse med IKEA og det var selvbetjening

Alle medisiner har et generisk navn - som diazepam. Dette er internasjonalt og helt likt i alle land. Det kan ikke tas patent på dette navnet.

I tillegg kan de ha et handelsnavn som Valium, Vival, Stesolid. Dette er registrerte varemerker. Ofte brukes samme navn i flere land, men ofte ikke i alle land.

I generiske preparater (kopipreparater) bruker en ofte det generiske navnet etterfulgt av produsenten/importørens navn eks: quetiapin Orifarm.

Alle medisiner har et generisk navn - som diazepam. Dette er internasjonalt og helt likt i alle land. Det kan ikke tas patent på dette navnet.

I tillegg kan de ha et handelsnavn som Valium, Vival, Stesolid. Dette er registrerte varemerker. Ofte brukes samme navn i flere land, men ofte ikke i alle land.

I generiske preparater (kopipreparater) bruker en ofte det generiske navnet etterfulgt av produsenten/importørens navn eks: quetiapin Orifarm.

Vi må leve med det ser det ut for. Godt det ikke er så ofte vi som ikke jobber med medisiner trenger å uttale navnene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...