Gå til innhold

Melder du fra om andre?

Anbefalte innlegg

Gjest bry seg med eller om

Hvor går grensen din for når/hva du ville melde andre til myndighetene? Hvor nær/fjern må relasjonen være hvis du skal melde fra? Eller ville du aldri gjort det, føler at det ikke er din sak uansett?

Feks hvis du vet at: noen du kjenner stjeler i butikker, en ungdom du kjenner har falsk ID for å komme inn på steder, en mor lever som enslig mor og får stønad og lar vær å melde fra at hun har fått ny samboer, osv.

Jeg har bare tenkt litt på slike ting og er nysgjerrig på hvordan folk ser på slikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/368094-melder-du-fra-om-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For at jeg skulle meldt fra om noe, måtte det vært noe som kunne ha skadet noen. Hvis det kun var økonomisk snusk skulle det vært svært alvorlig før jeg meldte noen.

Selvransakende rettelse:Jeg kunne nok meldt fra om mindre alvorlige økonomiske saker også, hvis jeg mislikte sterkt personen det gjaldt.

*huff*

Gjest bry seg med eller om

Eller, en mindreårig du kjenner har profil på nettsteder med falsk alder, eller, noen du kjenner smugler stadig store kvanta vin og sigaretter fra sverige (og skryter av det til deg og andre), eller, en du kjenner som har mistet lappen kjører bilen sin stadig likevel.

Finner ikke på flere eksempler i farten.

Gjest Høstløv

Eller, en mindreårig du kjenner har profil på nettsteder med falsk alder, eller, noen du kjenner smugler stadig store kvanta vin og sigaretter fra sverige (og skryter av det til deg og andre), eller, en du kjenner som har mistet lappen kjører bilen sin stadig likevel.

Finner ikke på flere eksempler i farten.

Nei, jeg melder ikke fra om slike ulovligheter som andre begår.

Unntatt om det skulle bli alvorlige episoder hvor mennesker blir skadet og trafikkulykker.

Annonse

Gjest Guroen

Kommer veldig an på forbrytelsen og situasjonen. Mindre vinningsforbrytelser som feks nasking, hadde jeg nok ikke hengt meg opp i, siden disse sakene oftest bare blir henlagt likevel.

Større og mer omfattende forbrytelser som forsikrings- eller trygde svindel ville jeg muligens sladrert om.

Ja, senest i dag. En gammel mann som skulle ha tatt "tredje til høyre" i en rundkjøring for å komme seg sørover på en ferietraffikert E6, prøvde å ta kortveien ved å kjøre "med klokka" og ta første til venstre. Slike kan vi ikke ha i trafikken.

Veldig bra du meldte i fra, er mange vi ikke kan ha i trafikken som vi har i trafikken!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...