Gå til innhold

Misforstått bruk av begrep

Anbefalte innlegg

Skrevet

'' Samme med sinnsykt. Det sa vi allerede som unger, og selv da visste vi da godt forskjellen. Vi brukte det ofte som et sterkere ord for veldig, eller i betydningen helt vilt, eller et enda sterkere ord for rart''

Og misforstå det er Aspergeriskt ;-)

Har på følelsen av at jeg drømte om deg i natt! Klarer bare ikke fange inn igjen drømmen - men tenkte på det med en gang jeg så nicket ditt tidligere i dag :-)

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

9

• Bookworm

3

• nitty-gritty

2

• bibben

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Har på følelsen av at jeg drømte om deg i natt! Klarer bare ikke fange inn igjen drømmen - men tenkte på det med en gang jeg så nicket ditt tidligere i dag :-)

Jeg håper det ikke var et mareritt ;o)

Skrevet

Jeg håper det ikke var et mareritt ;o)

Klarer ikke å huske hva drømmen handlet om, men jeg har ingen bad feeling, så jeg tviler på at det var mareritt!

har vel bare surret deg inn i en helt vanlig drøm, tenker jeg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Klarer ikke å huske hva drømmen handlet om, men jeg har ingen bad feeling, så jeg tviler på at det var mareritt!

har vel bare surret deg inn i en helt vanlig drøm, tenker jeg.

Du er ikke den eneste;-) Jeg har fortalt om det før, men jeg var på et kurs for å lære om Asperger syndrom en gang og der var flere dolere og kurset foregikk på danskebåten av alle steder ;o)

Skrevet

Du er ikke den eneste;-) Jeg har fortalt om det før, men jeg var på et kurs for å lære om Asperger syndrom en gang og der var flere dolere og kurset foregikk på danskebåten av alle steder ;o)

Ja - husker du fortalte om den drømmen :-)))

Artig!

Jeg drømte om SDD her i sommer og en gang :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja - husker du fortalte om den drømmen :-)))

Artig!

Jeg drømte om SDD her i sommer og en gang :-)

Å jasså ;o) Hva drømte du da mon tro? Håper du var nybarbert ;-)

Skrevet

Å jasså ;o) Hva drømte du da mon tro? Håper du var nybarbert ;-)

He - he - heller ikke da husket jeg drømmen. men han var den første jeg tenkte på da jeg stod på badet og skulle stelle meg, og jeg husket at jeg hadde dørmt noe om ham.

Tror det er like greit at han og jeg ikke treffes i RL - jeg følger nok ikke hans drømmer og ønsker ift barbering :-D

Skrevet

Ja, det er teit. De gjør det samme med bipolar. "Det er helt bipolart", om noe som er både positivt og negativt eller ustabilt. De bare bevitner sin kunnskapsløshet for verden. Får være deres eget tap.

Gjest Bipolar58
Skrevet

Forflatet ja! Der har du det. Det er derfor jeg må trappe ned på AD.

Helt enig med alle her.Både sinnsykt,sykt,paranoid (noia) og schizofren blir mye misbrukt.

Ikke bare det med sykehusmiljøer har en helt feil framstilling helt siden "Gjøkeredet".Når man får sine medisiner blir man rolig og aldri utagrende.

Både "De gales hus" ,"Madhouse" "Asylum" og til sist "Adam resurrected" har helt feil måte å breskrive de syke,deres medisiner og pleierne på! De flese pleiere er slett ikke ond-skapsfulle og misbrukere (seksuelt),men vanlige mennesker som stort sett gjør en god jobb.

Tipper at andre har andre erfaringer.Spesielt om lobotomering og elektrosjokk.Jeg er glad jeg ble lagt inn i 1998 eller 99.og ikke 1958 eller 68!

Skrevet

Før i verden brukte man i dagligtale ordet schizofren i betydningen av spaltet personlighet eller abivalent.

Mener å huske noen spillefilmer om personer som hadde en hel haus av personligheter som ikke kjente hverandre. Disse ble i filmene kalt for schizofrene.

Når ordet schizofren brukes i dagligtale tror jeg ikke folk tenker psykiatrisk diagnose, men mer på å beskrive en person eller handlingsmåte.

For de som har et mer presist forhold til begrepet, kan dette være irriterende og frustrerende. Men jeg vet ikke om det er verdt å ta personlig.

Blir litt som ordet neger. Mange synes det er helt feil å bruke pga av det lite trivelige historiske bakteppet. Mens noen insisterer på å fortsette å bruke det fordi det i deres ører ikke har en slik klang.

mvh

Skrevet

Jeg tror de fleste forstår den egentlige betydningen meget godt, men språket er hele tiden i utvikling, og ord får flere betydninger. Med litt godvilje skulle det ikke være så vanskelig å skille sinnsykt fra sinnsykt og schizofren fra schizofren.

Jeg så ikke intervjuet med Seierstad, men hvis noen sier til meg at de har en schizofren platesamling sier det meg med et enkelt ord at vedkommendes platesamling er bred, og at det kanskje til og med kan være vanskelig å fatte at en og samme person kan like så mye forskjellig. Hentet fra Hollywoodversjonen av schizofreni, der det stort sett er snakk om spilttet personlighet. Jeg synes ikke det er noe galt i det, jeg. Alle vet vel endel om hva schizofreni _egentlig_ er, og at splittet personlighet er veldig sjeldent?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk tar dette så ille opp. Samme med sinnsykt. Det sa vi allerede som unger, og selv da visste vi da godt forskjellen. Vi brukte det ofte som et sterkere ord for veldig, eller i betydningen helt vilt, eller et enda sterkere ord for rart.

Er du sinnsyk eller schizofren?

Skrevet

Er du sinnsyk eller schizofren?

Nei, det er jeg ikke, men jeg har en søster som er schizofren. Både hun og jeg har et ganske avslappet forhold til det ordet.Jeg tenker helt motsatt av deg, tror jeg. Jeg synes ikke man skal være så redd for å bruke disse skumle ordene i andre sammenhenger, såfremt det gjøres på en måte som ikke er ondsinnet.

Skrevet

'' Samme med sinnsykt. Det sa vi allerede som unger, og selv da visste vi da godt forskjellen. Vi brukte det ofte som et sterkere ord for veldig, eller i betydningen helt vilt, eller et enda sterkere ord for rart''

Og misforstå det er Aspergeriskt ;-)

Ikke sant. Og å dagdrømme er autistisk:)

Det er en slags gjenkjennelse i det som bidrar til forståelse. Tror jeg, men jeg ser jo at jeg har flertallet mot meg.

Skrevet

Nei, det er jeg ikke, men jeg har en søster som er schizofren. Både hun og jeg har et ganske avslappet forhold til det ordet.Jeg tenker helt motsatt av deg, tror jeg. Jeg synes ikke man skal være så redd for å bruke disse skumle ordene i andre sammenhenger, såfremt det gjøres på en måte som ikke er ondsinnet.

''disse skumle ordene''

Syns ikke de er skumle. Syns lungekreft og blodkreft er skumlere ord. Respekterer at du syns det er ok å bruke psykiatriske diagnoser som betegelser i setninger, men selv forstår jeg ikke sammenhengen.

Skrevet

''disse skumle ordene''

Syns ikke de er skumle. Syns lungekreft og blodkreft er skumlere ord. Respekterer at du syns det er ok å bruke psykiatriske diagnoser som betegelser i setninger, men selv forstår jeg ikke sammenhengen.

Vi tenker forskjellig, og det er som det er. Jeg har i alle fall prøvd å forklare.

Skrevet

Vi tenker forskjellig, og det er som det er. Jeg har i alle fall prøvd å forklare.

Ok, må sikkert banke det inni hodet på meg :)

Neida, ha en fin kveld videre :)

Skrevet

Ok, må sikkert banke det inni hodet på meg :)

Neida, ha en fin kveld videre :)

Hehe, nei kjære deg skal ikke banke mer jeg. Jeg prøvde meg bare på en forklaring ettersom jeg er en av de som misbruker disse ordene. Du er jo i din fulle rett til å mene at det er galt:)

Skrevet

Hehe, nei kjære deg skal ikke banke mer jeg. Jeg prøvde meg bare på en forklaring ettersom jeg er en av de som misbruker disse ordene. Du er jo i din fulle rett til å mene at det er galt:)

Takk :)

Gjest segunda
Skrevet

Ikke sant. Og å dagdrømme er autistisk:)

Det er en slags gjenkjennelse i det som bidrar til forståelse. Tror jeg, men jeg ser jo at jeg har flertallet mot meg.

Jeg har utrolig mange autistiske trekk og det er helt fint. Etter at min lille nevø fikk den diagnosen så vil jeg gjerne være i samme klasse. Han er det skjønneste barnet som finnes i verden, og definitivt tantes yndling;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...