Gå til innhold

NHD, Remeron for søvn, fast eller ved behov?

Anbefalte innlegg

Gjest Har det fint

Hei!

Har brukt Remeron tidligere for depresjon med søvnvansker, med god effekt. Har da hatt en periode med 45 mg. og en periode med 30 mg. Skal nå begynne med det igjen, men bare for søvnvansker denne gangen. Avtalte å ta 15 mg,m men merker jeg ikke trenger/toler så mye nå om jeg skal fungere (Har verken lyst eller mulighet til å sove bort halve døgnet). På 7,5 mg. sover jeg greit det jeg trenger, og er ikke altfor trøtt på morgenen.

Spørsmål:

1) Når jeg tar Remeron kun for søvn, skal det tas hver kveld, eller er det like greit å bare ta det hvis jeg virkelig trenger en god natts søvn?

2) Om flere depresjonssymptom enn søvnvansker skulle dukke opp, vil da en dose på 15 mg. ha antidepressiv virkning, eller virker en såpass lav dose bare på søvn?

3) Er det forskjellig tid til maks plasmakonsentrasjon og forskjellig halveringstid på sugetabletter og vanlige tabletter?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1) Når jeg tar Remeron kun for søvn, skal det tas hver kveld, eller er det like greit å bare ta det hvis jeg virkelig trenger en god natts søvn?

S: Du kan ta den ved behov, og ikke større dose enn det som gir god nok søvn.

2) Om flere depresjonssymptom enn søvnvansker skulle dukke opp, vil da en dose på 15 mg. ha antidepressiv virkning, eller virker en såpass lav dose bare på søvn?

S: Generelt vil mange ha AD-effekt på 15 mg. Nå har du måttet ta 45 mg, så det sprøes om ikke 15 mg blir lite for deg.

3) Er det forskjellig tid til maks plasmakonsentrasjon og forskjellig halveringstid på sugetabletter og vanlige tabletter?

S: Nei, det er ingen forskjell.

Takk for svarvennlig oppsett :-)

• 13 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...