lonette Skrevet 7. august 2011 Skrevet 7. august 2011 Finnes det noe alternativ når tablettene rent fysisk oppleves som for små? Min mor har fått Stilnoct 5 mg som eventueltmedisin ved innsovningsproblemer. Styrken er helt fin, men hun er sterkt angrepet av gikt i hendene, og tablettene er jo jaggu meg på størrelse med et knappenålshode. Hun rister i hendene og tablettene spretter veggimellom. I tillegg til at hun ikke får benyttet seg av dem, har hun katt, og den skal jo helst ikke få i seg dette. Jeg har forsøkt å legge det i enkeltdoselommer for henne, men må innrømme at jeg også sliter (jeg har karpatunell-syndrom). Dessuten er det nesten like vanskelig å få tak i pillen når den ligger løst. Siden hun ikke bruker dem hver kveld, kun ved behov, og vi bor et stykke unna, kan jo ikke vi være der hver gang hun trenger heller, og hun er ellers alt for selvhjulpen til at hjemmesykepleien kan hjelpe. Finnes det tilsvarende medikamenter som er mer håndterbare på størrelse? (Melatonin får hun mareritt av, og vallergan gir henne hangover hele neste dag) Stilnoct fungerer altså glimrende, men er vanskelig å ta. 0 Siter
rose23 Skrevet 7. august 2011 Skrevet 7. august 2011 Hva med å putte de i shotglass? Da er det bare å tømme i seg. 0 Siter
cathlin Skrevet 7. august 2011 Skrevet 7. august 2011 Hvis du får til å åpne pakken med hendene i en liten pose/håndkle/kurv/eske, så spretter den ikke. 0 Siter
XbellaX Skrevet 8. august 2011 Skrevet 8. august 2011 Du har fått 2 flotte råd under her, personlig ville jeg forsøkt å legge tabelettene i litt større glass for henne. Gjerne 1tbl i hvert glass/kopp(om hun synes det er enklere med håndtak) og litt folie (evt en liten skål) over slik at det holder seg tett. Det er langt bedre og tryggere for henne fordi ved et melkeglass kan hun holde med begge hender. Dander disse glassene på feks kjøkkenbenken enten oppi hverandre(plassbesparende) eller på rad og rekke, slik at hun har over tid. Skulle hun støte på flere problemer må dere bare ta kontakt med hjelpemiddelsentralen på hennes hjemsted. 0 Siter
XbellaX Skrevet 8. august 2011 Skrevet 8. august 2011 Du har fått 2 flotte råd under her, personlig ville jeg forsøkt å legge tabelettene i litt større glass for henne. Gjerne 1tbl i hvert glass/kopp(om hun synes det er enklere med håndtak) og litt folie (evt en liten skål) over slik at det holder seg tett. Det er langt bedre og tryggere for henne fordi ved et melkeglass kan hun holde med begge hender. Dander disse glassene på feks kjøkkenbenken enten oppi hverandre(plassbesparende) eller på rad og rekke, slik at hun har over tid. Skulle hun støte på flere problemer må dere bare ta kontakt med hjelpemiddelsentralen på hennes hjemsted. Og så hele poenget...... Altså å shotte tbl. fremfor å drive å forsøke fange den. 0 Siter
cathlin Skrevet 11. august 2011 Skrevet 11. august 2011 Og så hele poenget...... Altså å shotte tbl. fremfor å drive å forsøke fange den. Først fange dem, deretter shotte dem:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.