Gå til innhold

Hvorfor het det infantil psykose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har egentlig lurt på hvorfor de kalte barneautisme for infantil psykose før?

Autisme har jo langt fra noe med psykose å gjøre.

Jeg syns det er rart og ville bli glad for å høre om det er noen grunn til det. Det innbiller jeg meg at det er da man jo ikke setter navn bare helt tilfeldig.

For det er jo heller ikke sånn at barne autisme går over.

Man bare lærer seg å akseptere at man ikke er som andre selv om man ser sånn ut.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Autisme har jo langt fra noe med psykose å gjøre.''

Ikke si det! Det kan være visse likheter med psykose der trekkene først og fremst er negative symptomer, trur jeg!

Må huske på at det er et gammelt begrep da, og at man vet mer i dag.

Men det er jo visse likheter mellom asperger og schizofreni.

Skrevet

''Autisme har jo langt fra noe med psykose å gjøre.''

Ikke si det! Det kan være visse likheter med psykose der trekkene først og fremst er negative symptomer, trur jeg!

Må huske på at det er et gammelt begrep da, og at man vet mer i dag.

Men det er jo visse likheter mellom asperger og schizofreni.

Hei!

At det er likhet mellom asperger og schizofreni har jeg aldri hørt?

Hvor har du lest det?

Jeg fant imidlertid noe på en dansk side om asperger og hvorfor det het infantil psykose:

Infantil grænsepsykose?

Diagnosen Infantil grænsepsykose blev afskaffet i 1994. Indeholdt i denne lå personer, der i dag vil få diagnosen Aspergers syndrom og infantil autisme. Mange mennesker med Aspergers syndrom går forventeligt rundt med et andet navn for deres lidelse.

Man gik væk fra betegnelsen af flere årsager. Forskningen på området har vist som nævnt, at det ikke er en sindslidelse (»psykose« betegner tab af en egenskab, man har haft) og den mere moderne diagnoseform tager udgangspunkt i konkrete iagtagelser og binder sig i mindre grad til teorier.

Link: http://www.aspergerdk.org/spogsvar.htm#apsykiatrisk

Grunnen til at jeg føler asperger og psykose ligger langt fra hverandre er at man er ganske konkret og "realistisk" i sin oppfattelse av ting. Jeg skriver realistisk i anførselstegn fordi noen ganger trenger man veiledning fordi man låser seg litt i et eget spor. Men det er som regel lett å bryte urealistiske tankespor.

Takk

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

At det er likhet mellom asperger og schizofreni har jeg aldri hørt?

Hvor har du lest det?

Jeg fant imidlertid noe på en dansk side om asperger og hvorfor det het infantil psykose:

Infantil grænsepsykose?

Diagnosen Infantil grænsepsykose blev afskaffet i 1994. Indeholdt i denne lå personer, der i dag vil få diagnosen Aspergers syndrom og infantil autisme. Mange mennesker med Aspergers syndrom går forventeligt rundt med et andet navn for deres lidelse.

Man gik væk fra betegnelsen af flere årsager. Forskningen på området har vist som nævnt, at det ikke er en sindslidelse (»psykose« betegner tab af en egenskab, man har haft) og den mere moderne diagnoseform tager udgangspunkt i konkrete iagtagelser og binder sig i mindre grad til teorier.

Link: http://www.aspergerdk.org/spogsvar.htm#apsykiatrisk

Grunnen til at jeg føler asperger og psykose ligger langt fra hverandre er at man er ganske konkret og "realistisk" i sin oppfattelse av ting. Jeg skriver realistisk i anførselstegn fordi noen ganger trenger man veiledning fordi man låser seg litt i et eget spor. Men det er som regel lett å bryte urealistiske tankespor.

Takk

Nei jeg vet ikke om jeg har lest det noen steds, men for meg så virker det i alle fall som det ligner. Du trenger ikke ta dette for god fisk.

Her er noen ting jeg mener gjør at diagnosene /sykdommene minner om hverandre:

1. Inadvendthet og dårlig sosial funksjon

2. Aspergere kan vel ha episoder hvor de blir så besatt av enkelte ting/emner at de mister "bakkekontakten" (les: at det går veldig ut over funksjonen); dette kan minne om psykose

3. Kommer ikke på mer

Skrevet

Nei jeg vet ikke om jeg har lest det noen steds, men for meg så virker det i alle fall som det ligner. Du trenger ikke ta dette for god fisk.

Her er noen ting jeg mener gjør at diagnosene /sykdommene minner om hverandre:

1. Inadvendthet og dårlig sosial funksjon

2. Aspergere kan vel ha episoder hvor de blir så besatt av enkelte ting/emner at de mister "bakkekontakten" (les: at det går veldig ut over funksjonen); dette kan minne om psykose

3. Kommer ikke på mer

Hei!

Takk.

Punkt 2 har du rett i, hmm... dessverre.

Ja jeg har erfaring med det, for jeg mente en periode at vi burde ha husdyr i nabolaget og til slutt mente jeg også de som bodde i blokk i byen burde har husdyr, og også at Oslo Kommune burde har geiter i alle parkene i Oslo.

Vel jeg mener fortsatt dette er en god ide, jeg hadde tenkt på den lenge, men min mann og noen venner bare lo, og min nabo, ble helt stille. (noe som betyr at man blir ganske sjokkert)

Når jeg tenker tilbake på hvor intens jeg var med denne ideen ja så husker jeg at her nådde ikke mange andre tanker enn mine egne inn.

Og sånn er det ofte, men nå er jeg blitt flinkere til å høre på andre, det var fordi min psykiater var det første menneske som forstod det jeg sa og lyttet, derfor er hun en døråpner.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Takk.

Punkt 2 har du rett i, hmm... dessverre.

Ja jeg har erfaring med det, for jeg mente en periode at vi burde ha husdyr i nabolaget og til slutt mente jeg også de som bodde i blokk i byen burde har husdyr, og også at Oslo Kommune burde har geiter i alle parkene i Oslo.

Vel jeg mener fortsatt dette er en god ide, jeg hadde tenkt på den lenge, men min mann og noen venner bare lo, og min nabo, ble helt stille. (noe som betyr at man blir ganske sjokkert)

Når jeg tenker tilbake på hvor intens jeg var med denne ideen ja så husker jeg at her nådde ikke mange andre tanker enn mine egne inn.

Og sånn er det ofte, men nå er jeg blitt flinkere til å høre på andre, det var fordi min psykiater var det første menneske som forstod det jeg sa og lyttet, derfor er hun en døråpner.

Var dette tanker du klarte å "kontrollere", eller var det slik at det ble altoverskyggende?

Bare nysgjerrig. :-)

Skrevet

Var dette tanker du klarte å "kontrollere", eller var det slik at det ble altoverskyggende?

Bare nysgjerrig. :-)

Hei!

Vanskelig spørsmål.

Min man pleier si, " Når jeg får disse ideene så er det kun et menneske som når inn, min psykiater".

Det er nok en mulighet for at det blir altoverskyggende som du skriver. Det blir nokså intenst det jeg tenker på.

Det er skiftende temaer, jeg er ikke så ensporet som noen med asperger, men det kan være skiftende temaer også , da gjerne av noen mnd varighet, og man går svært grundig ofte til verks i det man setter seg inn i. Gjerne alene og derfor blir det sikkert originalt. Jeg kan ikke tenke i kor, har aldri kunnet det.

:)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hei!

Vanskelig spørsmål.

Min man pleier si, " Når jeg får disse ideene så er det kun et menneske som når inn, min psykiater".

Det er nok en mulighet for at det blir altoverskyggende som du skriver. Det blir nokså intenst det jeg tenker på.

Det er skiftende temaer, jeg er ikke så ensporet som noen med asperger, men det kan være skiftende temaer også , da gjerne av noen mnd varighet, og man går svært grundig ofte til verks i det man setter seg inn i. Gjerne alene og derfor blir det sikkert originalt. Jeg kan ikke tenke i kor, har aldri kunnet det.

:-)

Men i alle fall tror jeg at jeg har lest at de med alvorlig asperger ofte tidligere ble diagnostisert med schizofreni, fordi kunnskapen om asperger er ganske ny...

Skrevet

:-)

Men i alle fall tror jeg at jeg har lest at de med alvorlig asperger ofte tidligere ble diagnostisert med schizofreni, fordi kunnskapen om asperger er ganske ny...

Hei!

Ja der har du rett:)

Jeg leste forresten i en bok av Gildberg at mange med diagnoser som psykose egentlig hadde asperger, hmmm. dette hadde jeg glemt.

En grunn var at de feks hadde fått spørsmålet, "hører du stemmer? " og svart ja på dette, selvfølgelig hører man stemmer når noen snakker!

Jeg ville selv svart ja på det spørsmålet, jeg hører stemmer over alt og mer enn andre for jeg høre så mye, fordi jeg er lydømfintlig, hvis jeg ikke leser i en bok og er borte for en tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...