Gå til innhold

bipolar? NHD

Anbefalte innlegg

ink1365380698
Skrevet

1.

Kan en person som er bipolar få hjelp av kun ssri eller må det stemningstabiliserende til??

2. Kan man få bipolar lidelse av å gå på ssri? mener jeg har lest om bipolar b3.?

Grunnen til at jeg spør er at min venn som vel alltid har hatt et et vanskelig humør i 2003 fikk en kraftig angst dep. reaskjon. Begynte da på zoloft, og det hjalp veldig. Ble et nytt menneske liksom-- humørsvingningene forsvant. Han har som sagt sluttet noen ganger med zoloft - sannsynligvis på grunn av bivirkninger og det faktum at han følte seg bra, men har fått nye depresjoner etter omtrent et halvt år hver gang, dretter på igjen med zoloft som har hjulpet like bra og kun det.

men ifjor synes jeg han var litt "høy" på en måte. Forandret seg. Gjorde ting han nå ikke ville ha gjort, uten at jeg vil komme inn på det her. Og det faktum at han nå ikke har så god virkning på zoloft som før-- gjør at jeg lurer på om han kan ha fått eller alltid har hatt en bp lidelse. Han har aldri vært bemerkelselverdig ("høy" eller hva jeg skal kalle det) før i fjor altså - kun depresjoner. Håper på svar--- vil så gjerne hjelpe han-- . Han prater mye med meg og vet at jeg er mye på dr online. Og jeg stoler jo mest på deg. Fastlegen kan neppe svare på dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Kan en person som er bipolar få hjelp av kun ssri eller må det stemningstabiliserende til?

S: Nei, en bipolar bør ikke kun bruke SSRI. SS skal være førstevalg.

2. Kan man få bipolar lidelse av å gå på ssri? mener jeg har lest om bipolar b3.?

S: SSRI kan utløse BP hos disponerte individer. BP3b er korrekt.

ink1365380698
Skrevet

1. Kan en person som er bipolar få hjelp av kun ssri eller må det stemningstabiliserende til?

S: Nei, en bipolar bør ikke kun bruke SSRI. SS skal være førstevalg.

S: SSRI kan utløse BP hos disponerte individer. BP3b er korrekt.

BP 3b- opptrer den som BP2 eller er symptomene svakere?

ink1365380698
Skrevet

er bp3b en overgangsfase eller vil den vare resten av livet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

BPIIIb kalles det når en opplever oppoversvinging hypomani/mani, men kun når en bruker medisiner som får en til å stige. Den går som regel over når medisinen seponeres.

Det er et klart tegn på at de tidligere depresjonene er ledd i en bipolar sykdom. En bør etter dette behandle depresjonene med SS/Seroquel og ikke med monoterapi med AD.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...