Gå til innhold

Voldsofferstatning: Oslo, Utøya og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skrives at etterlatte og ofre etter bomben i Oslo og de på Utøya skal få fortere svar på voldsoffererstatning, og at reglene som normalt er, ikke skal måtte etterkommes.

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Terrorofre-skal-kunne-f-erstatning-raskt-2551525.html

Jeg synes dette er flott, men samtidig "urettferdig". Misforstå meg rett. Dette er jo kjempebra! Men hva med de andre som også har krav på voldsofferestatning? Som må vente i evigheter? Hvorfor er det anerledes for de som opplevde akkurat dette?

Jeg vet om en som ble misbrukt som liten. Hun turde ikke gi beskjed før hun var 18 år gammel. Hun går fremdeles i behandling og sliter mye. Er 30 år i dag. Er uføretrygdet pga dette. Hun tør ikke anmelde overgriperen og har derfor ikke krav på å få voldsoffererstatning. Hvorfor kan ikke hun få hjelp? Hvorfor kan ikke "reglene" for henne strekkes? Eller hvorfor er saken foreldet?

For all del, jeg unner alle en rask saksgang, men blir litt oppgitt på alle andre som også har krav på det...

tanker en stille ettermiddag

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg synes det er helt urimelig at ofrene fra Oslo/Utøya skal komme først i køen. Vi harått en ukultur i Norge at det er særregler for de som dør i flokk ift de som dør en og en.

2. Det må være visse krav for å få erstatning. Jeg synes det er helt rimelig at voldsoffererstatning forutsetter politianmeldelse.

Skrevet

1. Jeg synes det er helt urimelig at ofrene fra Oslo/Utøya skal komme først i køen. Vi harått en ukultur i Norge at det er særregler for de som dør i flokk ift de som dør en og en.

2. Det må være visse krav for å få erstatning. Jeg synes det er helt rimelig at voldsoffererstatning forutsetter politianmeldelse.

Jeg skjønner at det bør være en politianmeldelse. Men samtidig tenker jeg, feks som min venninne, som er livredd for å anmelde, ikke kan få voldsoffererstatning fordi hun ikke anmelder gjerningsmannen.

All verdens eksperter tror jeg ville kunne si at hun har store problemer i dag pga disse hendelsene, men hun kan ikke få noe støtte økonomisk så lenge hun ikke politianmelder.

Jeg skjønner at det bør være slik, men om Oslo / Utøya folkene ikke skal trenge å anmelde, hvorfor må andre som også sliter, måtte anmelde?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg skjønner at det bør være en politianmeldelse. Men samtidig tenker jeg, feks som min venninne, som er livredd for å anmelde, ikke kan få voldsoffererstatning fordi hun ikke anmelder gjerningsmannen.

All verdens eksperter tror jeg ville kunne si at hun har store problemer i dag pga disse hendelsene, men hun kan ikke få noe støtte økonomisk så lenge hun ikke politianmelder.

Jeg skjønner at det bør være slik, men om Oslo / Utøya folkene ikke skal trenge å anmelde, hvorfor må andre som også sliter, måtte anmelde?

I saken O/U er gjerningsmannen kjent, og det er allerede tatt ut offentlig tiltale dvs han er anmeldt.

Skrevet

''Vi har fått en ukultur i Norge at det er særregler for de som dør i flokk ift de som dør en og en.''

Og dødsfall som får mediedekning kontra de som ikke får det.

mvh

Skrevet

I saken O/U er gjerningsmannen kjent, og det er allerede tatt ut offentlig tiltale dvs han er anmeldt.

Da har jeg misforstått...

Synes likevel det er mye de "slipper"... misforstå meg rett..

Det står:

Blant annet slipper de som var på Utøya og ved de rammede bygningene i Regjeringskvartalet 22. juli, samt deres etterlatte og pårørende, de normale vilkårene om at voldshandlingen skal være politianmeldt. Man slipper også vilkåret om at man på forhånd har anmodet politi- og påtalemyndighet om å «kreve erstatning fra skadevolderen i forbindelse med straffesaken».

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...