Gå til innhold

Jeg har litt problemer med å forstå dette helt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøsses, har du virkelig 164 i IQ? Det er jo imponerende. :-)

Jeg burde ikke jobbet med mennesker pga. lidelsen min, men jeg mener likevel jeg har veldig høy sosial intelligens. Den bare "fungerer ikke" - akkurat som en langrennsløper ikke er sprek om vedkommende har influensa. Med det mener jeg at jeg er veldig skarp til å forstå andre mennesker, men jeg er likevel ikke flink til å bruke det i handling...

''Med det mener jeg at jeg er veldig skarp til å forstå andre mennesker, men jeg er likevel ikke flink til å bruke det i handling...''

Dette er jeg tilbøyelig til å være enig i, bortsett fra at du også feiltolker fra tid til annen (som når du tror at ting som er skrevet handler om deg uten at det er rimelig grunn til det). Ser at du av og til gir tilbakemeldinger som viser at du fanger opp flere nyanser enn de fleste :-)

• Svar 102
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

24

• frosken

10

• Mandolaika

9

• double

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Saken er vel at jeg ofte gir blaffen...

''

...og på den måten undergraver du din egen mulighet for en ok selvfølelse, tror jeg. Dårlig samvittighet er jo en helt adekvat reaksjon i etterkant.

Ja, det er nok sant. Men med dette innlegget snakket jeg ikke (bare) om mitt DOL-liv, da. Jeg snakket jo om hele mitt liv. I mitt liv utenfor DOL er jeg anderledes. Da er det andre "dårlige egensskaper" som gjør seg gjeldense; slik som å ligge i sengen hele dagen etc etc. Og det får jeg også dårlig samvittighet av, ikke bare det jeg gjør her på DOL. Dette innlegget handlet ikke om DOL-livet i det hele tatt, faktisk... jeg er jo klar over at jeg oppfører meg dårlig, og at det ikke har noe med de psyke tankene mine å gjøre. Det som imidlertid kan ha det, er min adferd utenom DOL - det med å føre det "tragiske" livet jeg gjør. Men jeg ønsket heller ikke noe "frikort" til å fortsette det heller, for det ønsker jeg absolutt å endre på - i alle fall gradvis. Tingen er vel at jeg egentlig ikke føler at jeg er syk, selv om jeg sier det.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Med det mener jeg at jeg er veldig skarp til å forstå andre mennesker, men jeg er likevel ikke flink til å bruke det i handling...''

Dette er jeg tilbøyelig til å være enig i, bortsett fra at du også feiltolker fra tid til annen (som når du tror at ting som er skrevet handler om deg uten at det er rimelig grunn til det). Ser at du av og til gir tilbakemeldinger som viser at du fanger opp flere nyanser enn de fleste :-)

Ja, men feiltolkningene kommer ikke av "feil" med intelligensen, men av at jeg sliter med paranoide tanker...

Jeg er helt sikker på at jeg er skarpere enn de fleste sosialt sett.

Skrevet

Ja, det er nok sant. Men med dette innlegget snakket jeg ikke (bare) om mitt DOL-liv, da. Jeg snakket jo om hele mitt liv. I mitt liv utenfor DOL er jeg anderledes. Da er det andre "dårlige egensskaper" som gjør seg gjeldense; slik som å ligge i sengen hele dagen etc etc. Og det får jeg også dårlig samvittighet av, ikke bare det jeg gjør her på DOL. Dette innlegget handlet ikke om DOL-livet i det hele tatt, faktisk... jeg er jo klar over at jeg oppfører meg dårlig, og at det ikke har noe med de psyke tankene mine å gjøre. Det som imidlertid kan ha det, er min adferd utenom DOL - det med å føre det "tragiske" livet jeg gjør. Men jeg ønsket heller ikke noe "frikort" til å fortsette det heller, for det ønsker jeg absolutt å endre på - i alle fall gradvis. Tingen er vel at jeg egentlig ikke føler at jeg er syk, selv om jeg sier det.

Jeg synes du skal reflektere mer over sykdomsbegrepet ditt, og da særlig på sykdomsbegrepet innen psykiatrien.

Slik jeg ser det, så gjelder omtrent det samme utenfor dol som her inne. Du beskriver stadig at du ender med å gi blaffen på flere områder i livet ditt. Derfor mener jeg fortsatt det jeg sa om at at det er mange ting du ikke kan gjøre noe med, men at det gjelder å gjøre noe med det som du faktisk kan. Konkrete, men moderate målsettinger, og så bruke jerndisiplin til å gjennomføre.

Skrevet

Ja, men feiltolkningene kommer ikke av "feil" med intelligensen, men av at jeg sliter med paranoide tanker...

Jeg er helt sikker på at jeg er skarpere enn de fleste sosialt sett.

''Ja, men feiltolkningene kommer ikke av "feil" med intelligensen, men av at jeg sliter med paranoide tanker...

''

Jeg har aldri trodd at noe var feil med de intellektuelle evnene dine, men sosial fungering avhenger av mye mer enn det.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg synes du skal reflektere mer over sykdomsbegrepet ditt, og da særlig på sykdomsbegrepet innen psykiatrien.

Slik jeg ser det, så gjelder omtrent det samme utenfor dol som her inne. Du beskriver stadig at du ender med å gi blaffen på flere områder i livet ditt. Derfor mener jeg fortsatt det jeg sa om at at det er mange ting du ikke kan gjøre noe med, men at det gjelder å gjøre noe med det som du faktisk kan. Konkrete, men moderate målsettinger, og så bruke jerndisiplin til å gjennomføre.

''Jeg synes du skal reflektere mer over sykdomsbegrepet ditt, og da særlig på sykdomsbegrepet innen psykiatrien. ''

Nå har det seg nok slik at jeg også ser ned på andre mennesker som fungerer dårlig som tilsynelatende ikke har tilsvarende symptomtrykk...

''Slik jeg ser det, så gjelder omtrent det samme utenfor dol som her inne. Du beskriver stadig at du ender med å gi blaffen på flere områder i livet ditt. Derfor mener jeg fortsatt det jeg sa om at at det er mange ting du ikke kan gjøre noe med, men at det gjelder å gjøre noe med det som du faktisk kan. Konkrete, men moderate målsettinger, og så bruke jerndisiplin til å gjennomføre.''

Jeg har hatt det ganske grisete rundt meg til tider, og det er jo fordi jeg ikke bryr meg... før det blir helt for *********... du har rett, jeg må begynne i det små og konkrete. Er ikke noen vits i å prøve seg på akademiske studier om man ikke klarer det daligdagse engang.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Ja, men feiltolkningene kommer ikke av "feil" med intelligensen, men av at jeg sliter med paranoide tanker...

''

Jeg har aldri trodd at noe var feil med de intellektuelle evnene dine, men sosial fungering avhenger av mye mer enn det.

Jeg snakker ikke om sosial fungering.

Jeg snakker om den intellektuelle evnen til å sette seg inn i andres følelses- og tankeliv.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg snakker om den intellektuelle evnen til å sette seg inn i andres følelses- og tankeliv.

''Jeg snakker om den intellektuelle evnen til å sette seg inn i andres følelses- og tankeliv''

Jeg tviler på at du har noen større evne til det enn andre.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Jeg snakker om den intellektuelle evnen til å sette seg inn i andres følelses- og tankeliv''

Jeg tviler på at du har noen større evne til det enn andre.

Det må du da få lov til. :-)

Skrevet

''Jeg snakker om den intellektuelle evnen til å sette seg inn i andres følelses- og tankeliv.''

Når din persepsjon av andre forstyrres av paranoide tanker, så mener jeg fortsatt at høy IQ ikke sikrer et "godt resultat".

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Det må du da få lov til. :-)

Kan du begrunne hvorfor du mener det?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Jeg snakker om den intellektuelle evnen til å sette seg inn i andres følelses- og tankeliv.''

Når din persepsjon av andre forstyrres av paranoide tanker, så mener jeg fortsatt at høy IQ ikke sikrer et "godt resultat".

Selvsagt enig i dette, har ikke ment noe annet heller. :-)

Men snakker ikke nødvendigvis om "høy IQ"... intelligens er så mangt... selv skårer jeg veldig spredt på slike tester.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kan du begrunne hvorfor du mener det?

Fordi jeg er en mester til å skjule meg selv for andre og jeg pleier alltid å snappe opp andres negative tanker/følelser om meg selv, uten at de selv tror det kommer frem, eller even at de ønsker det...

Jeg kan gå rundt psykotisk og fremstå som helt normal.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Fordi jeg er en mester til å skjule meg selv for andre og jeg pleier alltid å snappe opp andres negative tanker/følelser om meg selv, uten at de selv tror det kommer frem, eller even at de ønsker det...

Jeg kan gå rundt psykotisk og fremstå som helt normal.

Du skrev dette:

Deretter skriver dette:

''Fordi jeg er en mester til å skjule meg selv for andre og jeg pleier alltid å snappe opp andres negative tanker/følelser om meg selv, uten at de selv tror det kommer frem, eller even at de ønsker det.''

Og dette viser at det dreier seg om deg og din selvopptatethet og ikke andres følelsesliv

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Du skrev dette:

Deretter skriver dette:

''Fordi jeg er en mester til å skjule meg selv for andre og jeg pleier alltid å snappe opp andres negative tanker/følelser om meg selv, uten at de selv tror det kommer frem, eller even at de ønsker det.''

Og dette viser at det dreier seg om deg og din selvopptatethet og ikke andres følelsesliv

Ok, du har rett i at jeg er egosentrisk, men det dreier seg om personlighet, ikke intelligens.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ok, du har rett i at jeg er egosentrisk, men det dreier seg om personlighet, ikke intelligens.

''Ok, du har rett i at jeg er egosentrisk, men det dreier seg om personlighet, ikke intelligens''

Det dreier seg om paranoia.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Ok, du har rett i at jeg er egosentrisk, men det dreier seg om personlighet, ikke intelligens''

Det dreier seg om paranoia.

Ja, det og. Men også personlighet, for jeg har vært så mye alene i mitt liv at jeg ikke tenker så mye på andre.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Ja, det og. Men også personlighet, for jeg har vært så mye alene i mitt liv at jeg ikke tenker så mye på andre.

Har du noen kamerater?

Skrevet

Jøsses, har du virkelig 164 i IQ? Det er jo imponerende. :-)

Jeg burde ikke jobbet med mennesker pga. lidelsen min, men jeg mener likevel jeg har veldig høy sosial intelligens. Den bare "fungerer ikke" - akkurat som en langrennsløper ikke er sprek om vedkommende har influensa. Med det mener jeg at jeg er veldig skarp til å forstå andre mennesker, men jeg er likevel ikke flink til å bruke det i handling...

Hei!

Ja vel.

Ja den IQ testen ble det fordi jeg fikk visse oppgaver jeg liker og syns er lette.

Andre ting som feks forholdsvis enkle tegneserier som beskriver et hendelsesforløp sliter jeg veldig med å plassere.

Faktisk er det så ille at når jeg så på Tangerudbakken (et hjem for de med down syndrom) så oppdaget jeg til min overraskelse at disse menneskene var langt mer normale sosialt enn meg.

De sa mye dumt, men de sa mye som jeg hører andre si og som jeg ofte lurer på hvorfor de sier. Det er dette som ofte utgjør smaltalken som jeg ikke behersker selv om jeg har bøker med mange samtaler oppskrevet og selv helt har fulgt oppskriftene, men likevel går det ikke. Nå har jeg sluttet med det da min mann sa "Det høres så himla kunstig ut". Dette til tross for at jeg gjenga det jeg hadde hørt feks min manns venninne si forrige gang.

Det gjorde meg sliten, for hva hjelper det meg med IQ når jeg ikke får til helt normale samtaler, til og med ikke forstår hva mennesker sier før de er over på neste tema? Det gjør meg sliten.

Dessuten må jeg også lese mye for å få gode karakterer, så jeg stiller meg spørrende til det hele, tror mer det var en type tenkning/oppgaver som er lette for meg jeg fikk.

Skrevet

''Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg sliter med dårlig samvittighet for min dårlige "fungering".

''

Jeg tror noe av problemet ditt er at du vet med deg selv at du ikke nødvendigvis gjør noe med det du kunne ha gjort noe med. Det er mange ting du ikke kan gjøre noe med, men det er også ting som du så avgjort er i stand til (som f.eks. personlig hygiene) og som du forteller at du forsømmer. Dermed er en del av den dårlige samvittigheten helt adekvat, men du har har sannsynligvis også dårlig samvittighet for det du ikke kan gjøre noe med.

Jeg har av og til sagt til folk at selv om de har en psykisk lidelse så er de ikke av den grunn fritatt fra vanlige moralske krav om å gjøre sitt beste, forsøke å bidra i den grad de klarer osv. Du ønsker egentlig en form for frikort som gir deg rett til å bare gjøre det som kjennes behagelig ut i øyeblikket - og jeg tror du istedet ville ha mye å hente ved å sette deg konkrete målsettinger og så tvinge deg til å gjennomføre dem.

Hei!

En del mennesker med asperger syndrom sliter vist med personlig hygiene, jeg tror jeg vet hvorfor.

Selv kan jeg feks ofte tenke på ting, jeg sitter og tenker og jeg tenker og tenker, til slutt har man tenkt så mye at det liksom får være nok, men så har man slett ikke fått utført det man har tenkt på for man har bare tenkt. Sånn hadde jeg det med pakkingen jeg skulle gjøre da min mann var på jobb, når han kom hjem, tenkte jeg fortsatt på hvordan jeg skulle gjøre det.

For meg må alt være rutinemessig og skjemaer er ofte løsningen.

Jeg har laget skjemaer til mitt ene barn fordi han ikke ser nytten av personlig hygiene. Hva andre syns bryr han seg ikke om.

Han var ofte sur før, når vi maste på han, han ble sikkert sur også fordi han ikke fikk til noe som var lett og som han burde.

Nå som han har skjemaer for hva et morgenstell eller kveldsstell innebærer, samt faste tider for dette, går det mye lettere, han er selv mer fornøyd også, for ingen maser på han.

Kanskje du må få hjelp med å lage/sette opp bedre rutiner, samt ha et skjema du kan krysse av på. Jeg har skrevet opp ting som vaske ansikt og hender, neglestell, gre håret, pusse tenner, brette pysj, skifte undertøy osv... samt at enkelte dager har dusjing med.

Så er det bare å krysse av, min yngste datter liker dette også.

Det er et forslag. Rutiner og struktur kan av og til være det som skal til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...