Gjest Sliten samboer Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Har en sambo som for tiden går i halv stilling og 50 %sykmeldt, pga av en depresjon som nå har vart noen måneder. Han er jevnlig inne til samtaler med berifthelsetjenesten, og syns nå at ting går noe bedre. Han har også en hobby, som git han mye positivt rent psykisk. Men i går datt han ned i kjelleren, da han i samtale med nærmeste sjef fikk beskjed om at burde kutte ut hobbyaktiviteten sin slik at han "orket" å jobbe. Dette burde vel NAV underettes om, for dette minnet litt om at han ikke var så "syk" som han ville gi inntrykk av. Det er tydelig at sjefen mener at depresjoner ikke er en sykdom, og her er det litt sånn jobb eller finn deg noe annet. Jeg er ikke så inne i dette her, men dette kan vel ingen forlange av han? Har ikke tid til å lete meg frem til lover og regler heller i dag, fordi min tid i dag går med på å holde oppe sambo som nå tydelig er på vei nedover igjen. Har ringt legen men han er på ferie og er ikke tilbake før mandag. Noen som kan hjelpe meg med å berolige min kjære? 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Jeg tviler på at arbeidsgiver har lov, men dersom denne hobbyen er en sak som krever veldig mye rent fysisk så kan jeg jo skjønne at arbeidsgiver lurer... 0 Siter
EnolaGay Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 En hobby er noe man gjør kun for belønningen av å gjøre det, uten noe mål annet enn at hobbyen er målet i seg selv. Man tjener ikke noe på det, (penger) man hjelper ingen (andre) den har ingen begynnelse, ingen ende og er bare noe man gjør. Fordi å gjøre det gjør at man har det bra, morer seg, slapper av, føler seg bedre. FÅR energi til å yte bedre andre steder. Han bruker hobbyen som medisin, terapi, å bygge seg opp! Det er det samme som å gå til psykolog eller lege. Så alle de negative surmagede folka rundt dere som mener noe annet, kan rett og slett gå og ta seg en bolle! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Vanskelig å bedømme når du ikek skriver noe om hva denne hobbyen er og hvordan den drives. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 En hobby er noe man gjør kun for belønningen av å gjøre det, uten noe mål annet enn at hobbyen er målet i seg selv. Man tjener ikke noe på det, (penger) man hjelper ingen (andre) den har ingen begynnelse, ingen ende og er bare noe man gjør. Fordi å gjøre det gjør at man har det bra, morer seg, slapper av, føler seg bedre. FÅR energi til å yte bedre andre steder. Han bruker hobbyen som medisin, terapi, å bygge seg opp! Det er det samme som å gå til psykolog eller lege. Så alle de negative surmagede folka rundt dere som mener noe annet, kan rett og slett gå og ta seg en bolle! Hadde du ikke stusset i det hele tatt dersom hobbyen var å løpe maraton heller? Det må jeg innrømme at jeg hadde. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Hadde du ikke stusset i det hele tatt dersom hobbyen var å løpe maraton heller? Det må jeg innrømme at jeg hadde. Selvfølgelig hadde jeg lurt om fyren var sykemeldt med isjas og bedrev fjellklatring i helgene. :0) Men jeg tok nå her utgangspunkt i at folket er oppegående nok til å forstå dette og at hobbyen hans handler om ting han makter å gjøre selv om han er sykemeldt. 0 Siter
Gjest Sliten sambo Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Vanskelig å bedømme når du ikek skriver noe om hva denne hobbyen er og hvordan den drives. Han er medlem av en musikkgruppe, og dette innebærer ingen fysiske anstrengelser. Men musikken gir han mye, rent psykisk, det er nesten som "selvterapi". Det er en samlign en gang pr uke, og noen små opptredener innimellom, på helgebasis, kanskje en times tid 3 -4 ganger i året.Ingen inntekter forbundet med dette. Dette har absolutt ingenting med hans yrke å gjøre. 0 Siter
tonie Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 En hobby er noe man gjør kun for belønningen av å gjøre det, uten noe mål annet enn at hobbyen er målet i seg selv. Man tjener ikke noe på det, (penger) man hjelper ingen (andre) den har ingen begynnelse, ingen ende og er bare noe man gjør. Fordi å gjøre det gjør at man har det bra, morer seg, slapper av, føler seg bedre. FÅR energi til å yte bedre andre steder. Han bruker hobbyen som medisin, terapi, å bygge seg opp! Det er det samme som å gå til psykolog eller lege. Så alle de negative surmagede folka rundt dere som mener noe annet, kan rett og slett gå og ta seg en bolle! En bolle? Jeg innrømmer at jeg har tenkt slike tanker om sykemeldte. For eksempel når folk som utredes for ME og ikke møter på jobb, kommer med hyppige statusoppdateringer på facebook om fantastiske dager i skibakken. Da blir jeg litt mistenksom. Det ser ikke helt bra ut, synes jeg. Hadde det vært roligere aktiviteter hadde jeg ikke tenkt slike tanker, men for meg som ikke er lege, og ikke vet alt om hvordan ME kan arte seg, høres det merkelig ut at en som er så sliten skal orke slikt. Jeg tror jeg ville gått stille i dørene hvis jeg var sykemeldt og hobbyen min stod i kontrast til diagnosen. Mest for å unngå slike spekulasjoner. Men selvfølgelig, sykemeldte, og særlig lantidssykemeldte har jo godt av å ha en hobby eller to. Av å trene også, for all del. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 En bolle? Jeg innrømmer at jeg har tenkt slike tanker om sykemeldte. For eksempel når folk som utredes for ME og ikke møter på jobb, kommer med hyppige statusoppdateringer på facebook om fantastiske dager i skibakken. Da blir jeg litt mistenksom. Det ser ikke helt bra ut, synes jeg. Hadde det vært roligere aktiviteter hadde jeg ikke tenkt slike tanker, men for meg som ikke er lege, og ikke vet alt om hvordan ME kan arte seg, høres det merkelig ut at en som er så sliten skal orke slikt. Jeg tror jeg ville gått stille i dørene hvis jeg var sykemeldt og hobbyen min stod i kontrast til diagnosen. Mest for å unngå slike spekulasjoner. Men selvfølgelig, sykemeldte, og særlig lantidssykemeldte har jo godt av å ha en hobby eller to. Av å trene også, for all del. Jeg er absolutt 110% enig med deg. :0) Men så jobbet jeg med en ME pasient for noen år siden (personen gruset meg på tre mnd og siden har jeg hatt bare faenskap selv!) Og vet at den sykdommen der er så til de grader psykisk (hos mange av dem) at du bare vil ikke HA dem i jobb, om du hadde hatt en ledig stilling...! Sånn. Nå kan jeg vel bare vente på at alle MEfolka på hele nettet skal finne ut hvor jeg bor.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Han er medlem av en musikkgruppe, og dette innebærer ingen fysiske anstrengelser. Men musikken gir han mye, rent psykisk, det er nesten som "selvterapi". Det er en samlign en gang pr uke, og noen små opptredener innimellom, på helgebasis, kanskje en times tid 3 -4 ganger i året.Ingen inntekter forbundet med dette. Dette har absolutt ingenting med hans yrke å gjøre. Den hobbyen høres ikke ut til å ta så mye krefter at arbeidsgiver har noen grunn til å stusse nei. ) 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Det er ekstremt få sykdommer hvor det beste er å ligge på sofaen og vente på at det skal gå over. Spesielt når det gjelder depresjon er det viktig å finne lystbetonte aktiviteter, som kan hjelpe pasienten med å finne lyspunkter i tilværesen - sang og musikk er en flott ting i så tilfelle. Arbeidsgiver har ingenting med å sette spørsmålstegn ved hva han gjør i sykmeldingsperioden (til en viss grense selvfølgelig - hvis det er slik at han utfører sitt vanlige arbeid på frivillig basis, eller gjør andre ting som kan sidestilles med dette arbeidet, er det jo lov til å sette spørsmålstegn). Men jeg synes det er en uting å ta dette opp med den sykmeldte - hvis man mener at noen er sykmeldt på feil grunnlag, synes jeg at man skal kontakte NAV og få de til å sjekke saken, ikke ta det opp med en allerede deprimert arbeidstaker. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 En bolle? Jeg innrømmer at jeg har tenkt slike tanker om sykemeldte. For eksempel når folk som utredes for ME og ikke møter på jobb, kommer med hyppige statusoppdateringer på facebook om fantastiske dager i skibakken. Da blir jeg litt mistenksom. Det ser ikke helt bra ut, synes jeg. Hadde det vært roligere aktiviteter hadde jeg ikke tenkt slike tanker, men for meg som ikke er lege, og ikke vet alt om hvordan ME kan arte seg, høres det merkelig ut at en som er så sliten skal orke slikt. Jeg tror jeg ville gått stille i dørene hvis jeg var sykemeldt og hobbyen min stod i kontrast til diagnosen. Mest for å unngå slike spekulasjoner. Men selvfølgelig, sykemeldte, og særlig lantidssykemeldte har jo godt av å ha en hobby eller to. Av å trene også, for all del. ''For eksempel når folk som utredes for ME og ikke møter på jobb, kommer med hyppige statusoppdateringer på facebook om fantastiske dager i skibakken'' Eller snekkeren som ble sykemeldt for vond rygg, men sto i timesvis flere kvelder i uka og spilte trekkspill. Noen som vet hva et voksent trekkspill veier!? Ikke helt forenelig med dårlig rygg i grunnen. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Jeg er absolutt 110% enig med deg. :0) Men så jobbet jeg med en ME pasient for noen år siden (personen gruset meg på tre mnd og siden har jeg hatt bare faenskap selv!) Og vet at den sykdommen der er så til de grader psykisk (hos mange av dem) at du bare vil ikke HA dem i jobb, om du hadde hatt en ledig stilling...! Sånn. Nå kan jeg vel bare vente på at alle MEfolka på hele nettet skal finne ut hvor jeg bor.. Betryggende... får håpe du ikke får noe psykisk selv da, ellers vil kanskje ikke mannen din HA deg engang. :-) 0 Siter
Gjest jadaneidaså Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Jeg er absolutt 110% enig med deg. :0) Men så jobbet jeg med en ME pasient for noen år siden (personen gruset meg på tre mnd og siden har jeg hatt bare faenskap selv!) Og vet at den sykdommen der er så til de grader psykisk (hos mange av dem) at du bare vil ikke HA dem i jobb, om du hadde hatt en ledig stilling...! Sånn. Nå kan jeg vel bare vente på at alle MEfolka på hele nettet skal finne ut hvor jeg bor.. Det er i alle fall veldig bra at du ikke jobber med ME syke lenger, hvis du er så overbevist om at det er sånn! 0 Siter
tonie Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Jeg er absolutt 110% enig med deg. :0) Men så jobbet jeg med en ME pasient for noen år siden (personen gruset meg på tre mnd og siden har jeg hatt bare faenskap selv!) Og vet at den sykdommen der er så til de grader psykisk (hos mange av dem) at du bare vil ikke HA dem i jobb, om du hadde hatt en ledig stilling...! Sånn. Nå kan jeg vel bare vente på at alle MEfolka på hele nettet skal finne ut hvor jeg bor.. Selv om jeg ikke vet veldig mye om ME vet jeg at den arter seg ganske forskjellig fra person til person. Jeg har møtt folk med den diagnosen som har greid å jobbe nesten som normalt, bare med litt tilrettelegging og en og annen sykedag når det har blitt for mye. Jeg tror kanskje du skal gi dem en sjanse:) Men jeg tviler ikke på at det finnes endel som ikke har så mye på jobben å gjøre, altså. Jeg har hørt om folk som verken tåler lys, lukter eller lyder, og som ikke har noe annet valg enn å tilbringe år etter år under dyna. 0 Siter
Gjest athos Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Her ringer det 1000 bjeller for min del.Arbeidsgiver burde være glad for at ansatte tar vare på seg selv gjennom å ha en aktivitet på fritiden. Sang og musikk er en meget fin fritidssyssel, har selv drevet med sang og musikk i mange år ved siden av jobb ,og det har gitt meg mye, såfremt de musikerne man spiller med er noenlunde seriøse. Om du ringer eller skriver til "Arbeidslivstelefonen" så er det mange der som sitter med lovverket foran seg om hvilke rettigheter man har i et arbeidsforhold og hva arbeidsgiver kan og ikke kan pålegge sine ansatte. Mitt råd er ihvertfall: Stå på!! 0 Siter
Gjest ME-syk Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Jeg er absolutt 110% enig med deg. :0) Men så jobbet jeg med en ME pasient for noen år siden (personen gruset meg på tre mnd og siden har jeg hatt bare faenskap selv!) Og vet at den sykdommen der er så til de grader psykisk (hos mange av dem) at du bare vil ikke HA dem i jobb, om du hadde hatt en ledig stilling...! Sånn. Nå kan jeg vel bare vente på at alle MEfolka på hele nettet skal finne ut hvor jeg bor.. ...og jeg jobbet med en som har diabetes, han var så ufyselig og frekk at jeg aldri skal komme i nærheten av noen med DEN diagnosen ihvertfall! 0 Siter
tonie Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 ...og jeg jobbet med en som har diabetes, han var så ufyselig og frekk at jeg aldri skal komme i nærheten av noen med DEN diagnosen ihvertfall! Og jeg jobbet sammen med en med plattfot. Fytterakkern for et menneske! 0 Siter
Gjest ME-syk Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Og jeg jobbet sammen med en med plattfot. Fytterakkern for et menneske! Ja ikke sant ;-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 9. august 2011 Skrevet 9. august 2011 Og jeg jobbet sammen med en med plattfot. Fytterakkern for et menneske! For ikke å snakke om alle som har eksem(!) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.