Gå til innhold

Venner; Må man gjøre noe bestemt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt på dette at begrepet venner er vanskelig da det er så uklart hvem som er venner, når dette fenomenet inntreffer og hvordan man begge vet at nå er det et vennskap.

Jeg har av og til spurt, andre ganger har jeg presentert mennesker som mine venner hvor på de har korrigert dette, vi er bekjente.

Med en asperger venn, avtalte vi dette, nå er vi venner, vi ringer IKKE hverandre med mindre det er dødsfare (dvs aldri). Ellers skriver vi mail til hverandre og treffes når det er behov, altså hvis det er en sak som må løses.

Da min asperger venn prater for mye har jeg forklart at dette plager meg og at vedkommende må prate mindre samt at våre besøk må avkortes. Dette gikk fint. Nå sa hun at dette kun er en avklaring som aspergere kan gjøre da andre ville blitt fornærmet.

Nå lurer jeg på om jeg må gjøre noe med de andre vennene jeg har? MÅ jeg sende sms? Eller er det noen andre ting jeg bare kan huske på også er alt greit. Jeg vil gjerne gjøre det som jeg må, men jeg har sjelden behov av å treffe mine "venner", dette fordi jeg har så mye å gjøre/tenke på/ordne og jeg ordner best med ting alene.

Kunne det være en god ide å huske bursdager også hver bursdag skrive et kort? Jeg kan sette på alarmer på disse dagene. Jeg vil jo være en hyggelig venn selv om jeg ikke vil gå på kafe/restaurant å få vondt i hodet av alt bråket.

Jeg vil gjerne bare at de skal være glade, men at jeg ikke nå må begynne å treffe dem da jeg har det travelt og syns det er for mye rart jeg får å tenke på når jeg treffer dem.

Hvis noen har en enkel oppskrift på dette ville jeg bli glad.

Altså hva gjør man for å beholde venner?

Samt hva er etiketten for vennskap?

Vet jeg det er et problem løst.

Skrevet

Å huske bursdager er en fin ting. Jeg setter pris på at mine venner sender meg en hilsen på bursdagen min, om vi ikke treffes.

Du sier det er vanskelig å avgjøre hvem som er venner og hvem som er bekjente. For meg er venner de jeg ønsker å treffe utenom praktiske ting, altså bare for å tilbringe tid sammen med. Vi kan f.eks gå på café, gå på kino, jogge sammen eller gå i fjellet. Dette er ting jeg har lyst til å gjøre, men har lyst til å dele med noen, andre enn min samboer. Jenter er jo også litt annerledes enn gutter og man trenger litt jentetid innimellom. Da ringer jeg altså en venn, ikke en bekjent.

Skrevet

Jeg sender alltid SMS på bursdagen til vennene mine. Og mottar mange SMS på min bursdag.

Ei venninne var på tur i helga, da sendte jeg henne en SMS og spurte om hun haddet fint sammen med den hun var på tur med, og hun svarte.

En annen venninne som er fadder til mi jente fikk en liten filmsnutt av mi jente da hun hadde lært å svømme.

Jeg snakker ikke mye i telefonen, men liker SMS, fordi jeg kan vise vennene mine at jeg tenker på dem og bryr meg om dem - og vice versa.

Jeg liker godt å treffe venner også, enten bare ei venninne for å gå tur eller høre på musikk, eller være flere sammen en kveld.

Skrevet

Å huske bursdager er en fin ting. Jeg setter pris på at mine venner sender meg en hilsen på bursdagen min, om vi ikke treffes.

Du sier det er vanskelig å avgjøre hvem som er venner og hvem som er bekjente. For meg er venner de jeg ønsker å treffe utenom praktiske ting, altså bare for å tilbringe tid sammen med. Vi kan f.eks gå på café, gå på kino, jogge sammen eller gå i fjellet. Dette er ting jeg har lyst til å gjøre, men har lyst til å dele med noen, andre enn min samboer. Jenter er jo også litt annerledes enn gutter og man trenger litt jentetid innimellom. Da ringer jeg altså en venn, ikke en bekjent.

Hei!

Takk for svar.

jaså sier du det, jeg kunne ikke tenkt meg å ta med en venn på hyggelige ting, jeg tenker hyggelige ting gjør jeg best alene.

Men for første gang i mitt liv spurte jeg et menneske om å bli med meg på konsert, men mennesket, min venn, min psykiater, sa nei.

Kanskje tror min psykiater jeg pleier å invitere med meg mennesker på konsert, men det gjør jeg ikke, det var første gang.

Men da ble min mann med og han er jo et menneske han også.

Vi hadde det hyggelig, selv om jeg ikke kunne løpe fordi jeg hadde på meg noen rare strømper som min mann liker mer enn meg. Jeg hater de strømpene.

Jeg vet ikke hva du mener med jentetid, det høres komplisert ut, det nærmeste jeg er kommet det er når mine venninner forteller om sine uromantiske menn og jeg ikke har noe å si, for jeg misliker romantikk og får gåsehud når min mann ble romantisk før, men da viste jeg ikke hva han drev med, det vet jeg nå.

Min psykiater har forklart det hele.

Nå tror jeg også jeg kunne svart han, i teorien, men i praksis vet jeg ikke for jeg syns det er rart at man har lyst på sex, men kjøper roser istedet for å bare si det. Håper du skjønner hva jeg mener for det var et eksempel.

Skrevet

Å huske venners bursdag er hyggelig. Jeg sender sms eller ringer mine aller nærmeste venner, og sender sms eller skriver på Facebook til resten.

Ellers er gjør jeg forskjellige ting sammen med venner; spiser middag sammen, drikker vin og skravler og diskuterer. Går en tur i skogen, eller på café. Drikker kaffe ute sammen med naboene. Osv.

I dag skal jeg lage middag til tre av vennene mine :)

Skrevet

Jeg sender alltid SMS på bursdagen til vennene mine. Og mottar mange SMS på min bursdag.

Ei venninne var på tur i helga, da sendte jeg henne en SMS og spurte om hun haddet fint sammen med den hun var på tur med, og hun svarte.

En annen venninne som er fadder til mi jente fikk en liten filmsnutt av mi jente da hun hadde lært å svømme.

Jeg snakker ikke mye i telefonen, men liker SMS, fordi jeg kan vise vennene mine at jeg tenker på dem og bryr meg om dem - og vice versa.

Jeg liker godt å treffe venner også, enten bare ei venninne for å gå tur eller høre på musikk, eller være flere sammen en kveld.

Hei!

Takk for svar.

Vel jeg går tur best alene, jeg tenker mye på det jeg ser, feks lav, lurer på om det er noe nytt, da blir mange ord fort til skurr i mine ører. Men er den andre like begeistret for lav som meg ja så blir det hyggelig.

Men de fleste mennesker liker ikke å snu en stein å se på dyrelivet der, det virker som det er mer hensikt bare å gå-

Jeg prøvde å gå en tur med min tennislærer en gang, jeg fant i spesiell stein og hun sa "det der er vel asfalt" jeg ble stum, her stod vi ovenfor en meteoritt og hun sa asfalt!!!

jeg tenkte, "aldri om jeg går tur med henne igjen".

Og det har vi så ikke gjort.

Jeg blir jo sjokkert over hvordan mennesker tenker i balnt.

man kan se lav henge fra trærne og hvis man et øyeblikk vil klatre opp for å se om dette er en ny art får man kanskje høre setninge,

"men er det så farlig, la oss gå videre".

derfor går jeg mine turer best alene eller med min mann eller med barn for de er mer interessert,

Skrevet

Å huske venners bursdag er hyggelig. Jeg sender sms eller ringer mine aller nærmeste venner, og sender sms eller skriver på Facebook til resten.

Ellers er gjør jeg forskjellige ting sammen med venner; spiser middag sammen, drikker vin og skravler og diskuterer. Går en tur i skogen, eller på café. Drikker kaffe ute sammen med naboene. Osv.

I dag skal jeg lage middag til tre av vennene mine :)

Hei!

Da skal jeg lage meg et system for bursdager.

En venn treffer jeg noen ganger i året da jeg lurer på visse ting.

En annen treffer jeg av andre grunner, men hygger jeg meg er jeg alene,. ja for da får jeg tenkt.

Kan jeg spørre min psykiater om når hennes bursdag er?

Er det et vanlig spørsmål til venner ?

Skrevet

Hei!

Takk for svar.

Vel jeg går tur best alene, jeg tenker mye på det jeg ser, feks lav, lurer på om det er noe nytt, da blir mange ord fort til skurr i mine ører. Men er den andre like begeistret for lav som meg ja så blir det hyggelig.

Men de fleste mennesker liker ikke å snu en stein å se på dyrelivet der, det virker som det er mer hensikt bare å gå-

Jeg prøvde å gå en tur med min tennislærer en gang, jeg fant i spesiell stein og hun sa "det der er vel asfalt" jeg ble stum, her stod vi ovenfor en meteoritt og hun sa asfalt!!!

jeg tenkte, "aldri om jeg går tur med henne igjen".

Og det har vi så ikke gjort.

Jeg blir jo sjokkert over hvordan mennesker tenker i balnt.

man kan se lav henge fra trærne og hvis man et øyeblikk vil klatre opp for å se om dette er en ny art får man kanskje høre setninge,

"men er det så farlig, la oss gå videre".

derfor går jeg mine turer best alene eller med min mann eller med barn for de er mer interessert,

Må smile av det du skriver. Da jeg studerte var jeg velidg opptatt av de fagene jeg hadde - hadde jeg botanikk, studerte jeg starr, grassorter, bestemte plantefamilier osv, både i blomst og på frøbladstadiet. Mye har jeg glemt, men jeg prøver å repetere innimellom. Da jeg hadde om fugler, kunne jeg veldig mange arter, og så og hørte rundt omkring meg for å bestemme arter. Har glemt en god del.

Jeg liker å være i skogen og legge merke til blomster og dyr, men jeg liker enda bedre følelsen av bare å kunne NYTE og VÆRE i det øyeblikket jeg er i, nettopp det motsatte av det jeg skrev over - nemlig IKKE å gjøre noe "fornuftig", IKKE lære noe nytt - men bare nyte stillheten og freden og den friske lufta.

Mannen min er omvendt, han vil helst gjøre noe nyttig og bruke tida (også når vi går tur) til å se på skogsdrift, landbruk, gressarter, kulturlandskap osv, med den hensikt å lære noe. Jeg kan også se, men helst bare nyte det.

Skrevet

Må smile av det du skriver. Da jeg studerte var jeg velidg opptatt av de fagene jeg hadde - hadde jeg botanikk, studerte jeg starr, grassorter, bestemte plantefamilier osv, både i blomst og på frøbladstadiet. Mye har jeg glemt, men jeg prøver å repetere innimellom. Da jeg hadde om fugler, kunne jeg veldig mange arter, og så og hørte rundt omkring meg for å bestemme arter. Har glemt en god del.

Jeg liker å være i skogen og legge merke til blomster og dyr, men jeg liker enda bedre følelsen av bare å kunne NYTE og VÆRE i det øyeblikket jeg er i, nettopp det motsatte av det jeg skrev over - nemlig IKKE å gjøre noe "fornuftig", IKKE lære noe nytt - men bare nyte stillheten og freden og den friske lufta.

Mannen min er omvendt, han vil helst gjøre noe nyttig og bruke tida (også når vi går tur) til å se på skogsdrift, landbruk, gressarter, kulturlandskap osv, med den hensikt å lære noe. Jeg kan også se, men helst bare nyte det.

Hei!

Oi er du botaniker ?

det er det jeg har tenkt på å bli :)

Men det krever så mye sosialt, derfor bytter jeg til matematikk, noe jeg liker, men jeg elsker flora :)

Jeg har kjøpt den nye fugleboken som er kommet nå :) den har fuglelyder til de fleste vanlige fugler, men jeg fant ikke boltitt, det syns jeg var rart?

Skrevet

Hei!

Glemte:

Min mann liker å sitte i en fluktstol og nyte, akkurat som deg :)

Jeg står med hodet ned i lyngen, for jeg leter etter ting :)

ja man er forskjellig skjønner jeg :)

Skrevet

Hei!

Oi er du botaniker ?

det er det jeg har tenkt på å bli :)

Men det krever så mye sosialt, derfor bytter jeg til matematikk, noe jeg liker, men jeg elsker flora :)

Jeg har kjøpt den nye fugleboken som er kommet nå :) den har fuglelyder til de fleste vanlige fugler, men jeg fant ikke boltitt, det syns jeg var rart?

Nei, jeg er ikke botaniker, men jeg hadde botanikk som fag da jeg studerte noen semestere. Likte veldig godt botanikk. Hadde andre naturvitenskaplige fag også - likte dem veldig godt :-)

Du må kjøpe deg en god flora - det er kjempemoro å bestemme plantearter :-)

Må innrømme at boltit ikke gav meg noen assosiasjoner, så jeg kan ikke hjelpe deg med det.

Hvorfor må du være sosial da for å være botaniker? husker en av professorene vi hadde - han var ikke særlig sosial, men utrolig dyktig på starr. Knallflink lærer :-)

Skrevet

Hei!

Glemte:

Min mann liker å sitte i en fluktstol og nyte, akkurat som deg :)

Jeg står med hodet ned i lyngen, for jeg leter etter ting :)

ja man er forskjellig skjønner jeg :)

Ja, en er forskjellige - men kan likevel ha det fint sammen!

Jeg prøver å lære mannen min til å sitte på verandaen og bare slappe av - men han blir fort rastløs.

Han synes nok jeg er litt lat og bruker tida litt unyttig.... ;-)

Skrevet

Nei, jeg er ikke botaniker, men jeg hadde botanikk som fag da jeg studerte noen semestere. Likte veldig godt botanikk. Hadde andre naturvitenskaplige fag også - likte dem veldig godt :-)

Du må kjøpe deg en god flora - det er kjempemoro å bestemme plantearter :-)

Må innrømme at boltit ikke gav meg noen assosiasjoner, så jeg kan ikke hjelpe deg med det.

Hvorfor må du være sosial da for å være botaniker? husker en av professorene vi hadde - han var ikke særlig sosial, men utrolig dyktig på starr. Knallflink lærer :-)

Hei!

Jeg har mange flora:)

Men jeg skal kjøpe flere. Har planer om det.

Det er veldig mye sosialt på biologi, derfor må man være sosial, det er endret nå, masse gruppearbeide, masse... ikke som før, mange med asperger sliter, går over til andre fakultet får ikke tilrettelegging må ha gruppearbeide, går ikke når ikke får frem ordene når man er sammen andre. Blir sliten i hodet, blir trist for man liker jobbe alene, men ikke så mye sånn mer, alt ALT er gruppearbeide.

Skrevet

Ja, en er forskjellige - men kan likevel ha det fint sammen!

Jeg prøver å lære mannen min til å sitte på verandaen og bare slappe av - men han blir fort rastløs.

Han synes nok jeg er litt lat og bruker tida litt unyttig.... ;-)

Hei!

Jeg syns du er flink, jeg er ikke flink til å bare sitte, må gjøre noe, hele tiden, blir sliten av meg selv.

Men jeg sitter når jeg tenker, men kan bare tenke når alene, nå er det sommerferie så ikke alene, blir veldig sliten og rastløs.

Jeg gleder meg til hverdagen begynner, studier og rutiner, det blir bra.

Også får jeg mer alene tid, det trenger jeg.

Men en venninne er som deg, hun er tykk og koselig og snill, men hun bare sitter og sitter. Jeg har sagt det til henne at uansett hvordan det flyter med rot hos henne så klarer hun bare å sitte, det er en fin egenskap syns jeg, men jeg har den ikke, dessverre.

Skrevet

Hei!

Jeg har mange flora:)

Men jeg skal kjøpe flere. Har planer om det.

Det er veldig mye sosialt på biologi, derfor må man være sosial, det er endret nå, masse gruppearbeide, masse... ikke som før, mange med asperger sliter, går over til andre fakultet får ikke tilrettelegging må ha gruppearbeide, går ikke når ikke får frem ordene når man er sammen andre. Blir sliten i hodet, blir trist for man liker jobbe alene, men ikke så mye sånn mer, alt ALT er gruppearbeide.

''Blir sliten i hodet, blir trist for man liker jobbe alene, men ikke så mye sånn mer, alt ALT er gruppearbeide.''

Selv om alt er gruppearbeide, så kan det hende at du kan avtale med gruppa di at de gir deg en deloppgave som du kan forberede alene før gruppa inkorporerer den i det totale resultatet. Det finnes mange medstudenter som vil kunne være forståelsesfulle dersom du forklarer hvordan du har det i forhold til gruppearbeide.

Skrevet

''Blir sliten i hodet, blir trist for man liker jobbe alene, men ikke så mye sånn mer, alt ALT er gruppearbeide.''

Selv om alt er gruppearbeide, så kan det hende at du kan avtale med gruppa di at de gir deg en deloppgave som du kan forberede alene før gruppa inkorporerer den i det totale resultatet. Det finnes mange medstudenter som vil kunne være forståelsesfulle dersom du forklarer hvordan du har det i forhold til gruppearbeide.

Hei!

Ja men jeg har kontakt med rådgiver der, men så langt har det vist seg vanskelig.

Noen med asperger har byttet fakultet til filosofisk da det her er mindre gruppearbeide sa de.

Jeg skal prøve å se hva jeg får til.

Takk for svar.

Skrevet

Hei!

Ja men jeg har kontakt med rådgiver der, men så langt har det vist seg vanskelig.

Noen med asperger har byttet fakultet til filosofisk da det her er mindre gruppearbeide sa de.

Jeg skal prøve å se hva jeg får til.

Takk for svar.

Du kan snakke selv med de studentene du er på gruppe med. Selv om studiestedet ikke ønsker å frita deg fra gruppearbeid, så er det stort sett opp til gruppene hvordan de organiserer arbeidet i gruppa.

Skrevet

Å huske venners bursdager er fint:)

Ellers pleier jeg å gå på kafe, spise middag eller se en film med mine venner. Det er hyggelig at begge tar initiativ til å finne på ting. For deg, feks se en film på kino kunne vel kanskje vært en ide siden du ikke liker å snakke så mye (virker det som?) Da kan dere bare se på filmen?

Skrevet

''prate mindre''

....og lytte mer. Det liker folk, de kan fortelle om seg selv i det uendelige.

Skrevet

Hei!

Da skal jeg lage meg et system for bursdager.

En venn treffer jeg noen ganger i året da jeg lurer på visse ting.

En annen treffer jeg av andre grunner, men hygger jeg meg er jeg alene,. ja for da får jeg tenkt.

Kan jeg spørre min psykiater om når hennes bursdag er?

Er det et vanlig spørsmål til venner ?

Det er et vanlig spørsmål til venner, men ikke til en psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...