Gå til innhold

Min liste er kunstig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da jeg sist fortalte min psykiater om min liste for å gjøre min mann glad sa hun;

" Ja en sånn liste er litt kunstig for oss andre".

Jeg stusset på det for jeg syns det er så mange mennesker som virker sure fordi de ikke får nok oppmerksomhet av sin kjære.

Derfor tenkte jeg at løsningen er kanskje at flere gjør som meg lager seg en liste der man skriver opp feks.

1) Si "Jeg elsker deg" på morgenen før man går på jobb.

2) Si " Ja hvordan var det på jobben i dag?" videre oppfølgingsspørsmål av typen, "Står det bra til med dine kolleger?" Man går mer inngående inn i sin kjæres dag når man stiller oppfølgingsspørsmål, dette forhindrer overfladiskhet.

3) Si på kvelden/ettermiddagen "jeg elsker deg", og kanskje legge til, "Håper du har hatt en fin dag".

Dette er bare noen punkter jeg selv har funnet opp, samt laget setninger til. Nå lo min mann sist jeg besøkte han på jobb, jeg sa da når jeg gikk "Håper du får en fin dag videre". Jeg spurte så, "Hvorfor ler du?" da sa han "Du er morsom", jeg sa så, "Var det morsomt?" (jeg gjentok min setning" min mann svarte "ja du er morsom", jeg syns dette er rart, han kunne ikke forklare noe videre, han kutter forklaringer ved å le, si jeg er morsom / søt.

Svar får jeg sjelden.

Men saken er at er det ikke bedre at ens kjære blir glad fordi man husker på visse ting, særlig dette med oppfølgingsspørsmålene, jeg syns ikke det er noe kunstig i det?

Syns dere?

Hvis dette kan få ens kjære til å føle seg sett og respektert.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Jeg tipper at mannen din kjenner deg så godt at han skjønte at det ikke var impulsivt, men noe du har lært deg :-)

Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Mange ønsker mer oppmerksomhet fra sin partner - men de fleste ønsker nok at det skal skje automatisk fordi partneren helt av seg selv sier dette - fordi han/hun virkelig mener dette, eller virkelig er interessert eller bare ønsker å "dynke" sin kjære i kjærlige ord fordi han/hun elsker henne.

De fleste synes nok det er kunstig med en liste. Poenget for de fleste med en slik liste måtte jo være å innarbeide en vane som på sikt kunne bli automatisk og naturlig - ikke at det skal være en avkryssingsliste for alltid.

Jeg tar meg selv i noen ganger å tenke: "Nå spør jeg om det og det i mannens jobb, så blir han glad for at jeg viser interesse" - selv om jeg egentlig ikke er så interessert (det kan gjelde andre områder også, for eksempel bilting eller noe fagstoff elle andre ting) - og når jeg gjør det, blir han glad for at jeg spør. jeg føler meg litt falsk av og til, men noen ganger ER jeg jo interessert også da.

I forhold til liste (du snakket om huskeliste om morgenen for barnet ditt i en annnen tråd), så har det fungert ypperlig for vårt midterste barn. Hun laget selv en slik liste som henger på badet, og hun er flink til å stelle seg selv nå.

Jeg vil ikke at mannen min skal si "Jeg elsker deg" hvis han ikke mener det, eller føler for det, selv om jeg er veldig glad i ord. Jeg vil det skal komme fra ham, virkelig ham.

Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Mange ønsker mer oppmerksomhet fra sin partner - men de fleste ønsker nok at det skal skje automatisk fordi partneren helt av seg selv sier dette - fordi han/hun virkelig mener dette, eller virkelig er interessert eller bare ønsker å "dynke" sin kjære i kjærlige ord fordi han/hun elsker henne.

De fleste synes nok det er kunstig med en liste. Poenget for de fleste med en slik liste måtte jo være å innarbeide en vane som på sikt kunne bli automatisk og naturlig - ikke at det skal være en avkryssingsliste for alltid.

Jeg tar meg selv i noen ganger å tenke: "Nå spør jeg om det og det i mannens jobb, så blir han glad for at jeg viser interesse" - selv om jeg egentlig ikke er så interessert (det kan gjelde andre områder også, for eksempel bilting eller noe fagstoff elle andre ting) - og når jeg gjør det, blir han glad for at jeg spør. jeg føler meg litt falsk av og til, men noen ganger ER jeg jo interessert også da.

I forhold til liste (du snakket om huskeliste om morgenen for barnet ditt i en annnen tråd), så har det fungert ypperlig for vårt midterste barn. Hun laget selv en slik liste som henger på badet, og hun er flink til å stelle seg selv nå.

Jeg vil ikke at mannen min skal si "Jeg elsker deg" hvis han ikke mener det, eller føler for det, selv om jeg er veldig glad i ord. Jeg vil det skal komme fra ham, virkelig ham.

Hei!

Takk for svar.

Men jeg mener det når jeg sier "jeg elsker deg" jeg bare glemmer det.

Min mann liker å høre det og en ting skulle være at han ikke viste om listen (sa Tony Attwood), men det fikk han vite da jeg røpet meg, dette fordi jeg syns jeg får det så bra til, og at det er så lett.

Jeg er blitt mer og mer interessert i økonomi etter at jeg begynte å stille min mann dyptgående spørsmål, jeg har begynt å lese økonomisidene litt, og det er jo bra for mye av verdens ufred styres jo merkelig nok av penger.

Jeg syns ikke det er falskt å stille spørsmål selv om de er litt mer tenkt ut på forhånd, de er jo oppriktig ment, hvis ikke ville man kanskje glemt det og da er resultatet en trist partner.

Skrevet

Jeg tipper at mannen din kjenner deg så godt at han skjønte at det ikke var impulsivt, men noe du har lært deg :-)

Hei!

ja akkurat ja var det derfor han lo?

Hvorfor kunne han så ikke sagt det så slapp jeg lure på det om natten.

Takk for svar.

Skrevet

Hei!

Takk for svar.

Men jeg mener det når jeg sier "jeg elsker deg" jeg bare glemmer det.

Min mann liker å høre det og en ting skulle være at han ikke viste om listen (sa Tony Attwood), men det fikk han vite da jeg røpet meg, dette fordi jeg syns jeg får det så bra til, og at det er så lett.

Jeg er blitt mer og mer interessert i økonomi etter at jeg begynte å stille min mann dyptgående spørsmål, jeg har begynt å lese økonomisidene litt, og det er jo bra for mye av verdens ufred styres jo merkelig nok av penger.

Jeg syns ikke det er falskt å stille spørsmål selv om de er litt mer tenkt ut på forhånd, de er jo oppriktig ment, hvis ikke ville man kanskje glemt det og da er resultatet en trist partner.

''Jeg syns ikke det er falskt å stille spørsmål selv om de er litt mer tenkt ut på forhånd, de er jo oppriktig ment, hvis ikke ville man kanskje glemt det og da er resultatet en trist partner.

''

Du har jo rett i dette.

I forhold til da din mann lo av deg, så var det nok som Nickløsheiletida sa, at det var fordi han merket at det var innøvd og ikke spontant. Og så liker han nok at du prøver å huske disse tingene, at du virkelig forsøker, men at det skinner gjennom at du må "krysse av på lista" - og så ler han litt av deg ;-)

Tror han er veldig glad i deg!

Skrevet

''Jeg syns ikke det er falskt å stille spørsmål selv om de er litt mer tenkt ut på forhånd, de er jo oppriktig ment, hvis ikke ville man kanskje glemt det og da er resultatet en trist partner.

''

Du har jo rett i dette.

I forhold til da din mann lo av deg, så var det nok som Nickløsheiletida sa, at det var fordi han merket at det var innøvd og ikke spontant. Og så liker han nok at du prøver å huske disse tingene, at du virkelig forsøker, men at det skinner gjennom at du må "krysse av på lista" - og så ler han litt av deg ;-)

Tror han er veldig glad i deg!

Hei!

Takk for svar :)

ja min mann er glad i meg, takk for at du minnet meg.

Jeg glemmer ofte hvor glad jeg er i han.

Men jeg tenker ofte at "Tenk alt min mann må holde ut for å være gift med meg, ingen kone å gå på fest med også må jeg ha eget rom, og systemer for mine papirer som ingen må røre, alt dette syns han er greit" jeg henger meg opp i ting, men nå som min mann har min psykiater er vist hans lykke fullkommen sier han, ja for jeg hører på min psykiater, og det gjør jeg. Derfor forstår jeg indirekte min mann fordi min psykiater snakker med han og hun forklarer meg ting og sånn blir det bra.

takk for forklaringen,

Det er snilt av deg.

Skrevet

Dette virker kunstig i dag, men for ikke så mange tiår siden var slike råd helt normale. Se feks denne linken:

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?action=printpage;topic=22630.0

Jeg vet ikke om akkurat dette er bare tull, men noe lignende ble formidlet i fullt alvor i bøker for husmødre rundt femtitallet.

Hei!

Takk for svar.

Og TAKK FOR OPPSKRIFTEN :)

Nå har jeg et fullstendig manus som gjør en mann glad, det blir veldig bra.

Jeg skal nå prøve dette også skal jeg skrive hvordan det går.

Jeg må tenke litt på det,for å rydde leker før min mann kommer hjem hadde jeg ikke tenkt på, men jeg liker jo å ha det ryddig.

Jeg viste bare ikke at dette var noe som gjør menn glad, jeg skal printe det ut til min psykiater så kan hun si sin mening.

Du burde sende det til Dr Nils Håvard Dahl for han er jo både mann og fagperson slik at kanskje han har noen kommentarer.

Ellers er det rart han heter Dahl til etternavn for det heter min psykiater også .

Skrevet

Hei!

Takk for svar.

Jeg må tenke litt på det,for å rydde leker før min mann kommer hjem hadde jeg ikke tenkt på, men jeg liker jo å ha det ryddig.

Jeg viste bare ikke at dette var noe som gjør menn glad, jeg skal printe det ut til min psykiater så kan hun si sin mening.

Du burde sende det til Dr Nils Håvard Dahl for han er jo både mann og fagperson slik at kanskje han har noen kommentarer.

Ellers er det rart han heter Dahl til etternavn for det heter min psykiater også .

Nå kjenner jeg at jeg får lyst til å rope "Stopp opp litt!"

Du skjønner visst ikke ironi helt. Dette er skrevet på 50-tallet der kvinner stort sett var hjemme og stelte barn, hus og hjem, og ikke var i jobb. Det er ikke slik at det er kvinnens oppgave å gjøre alle disse tingene!

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Du skjønner visst ikke ironi helt. Dette er skrevet på 50-tallet der kvinner stort sett var hjemme og stelte barn, hus og hjem, og ikke var i jobb. Det er ikke slik at det er kvinnens oppgave å gjøre alle disse tingene!

Jeg skønte det ville skje ;-)

Skrevet

Hei!

Takk for svar.

Både menn, kvinner og hverdagen deres har forandret seg MYE siden dette ble skrevet. Noe av det var ganske fjollete allerede dengang.

Så ikke plukk fra denne listen ukritisk, den er gammeldags.

Skrevet

Hei!

Takk for svar.

Så fint at du fant noe nytte i den linken! Det skal blir spennende å høre hvordan din mann reagerer. Men det er ikke sikkert at han er like "kravstor", så ikke slit deg ut med å følge rådene, bruk dem som tips, ikke regler!

http://www.ssb.no/navn/

Resultat av navnesøk

Du søkte på etternavnet: Dahl

Det er 11580 som har Dahl som etternavn.

Dahl er et veldig vanlig navn, (nr 22 i Norge) men det er selvfølgelig ikke umulig at de to er i slekt! ;-)

Skrevet

Hei!

Nei jeg er ikke god på ironi.

Men jeg tenkte det kunne vær en god liste/pekepinn på hva som gjør en partner glad.

Nå er jo jeg på Blindern og leser sent noen dager, men jeg tenkte sånn inni mellom. Jeg har ikke lest det hele, men det første virket fornuftig syns jeg.

Men det var altså ment ironisk, det skjønte jeg ikke.

Beklager.

Skrevet

Både menn, kvinner og hverdagen deres har forandret seg MYE siden dette ble skrevet. Noe av det var ganske fjollete allerede dengang.

Så ikke plukk fra denne listen ukritisk, den er gammeldags.

Hei!

Takk for svar :)

Ja jeg skjønte det, men den var i det minste noe konkret.

Skrevet

Hei!

Nei jeg er ikke god på ironi.

Men jeg tenkte det kunne vær en god liste/pekepinn på hva som gjør en partner glad.

Nå er jo jeg på Blindern og leser sent noen dager, men jeg tenkte sånn inni mellom. Jeg har ikke lest det hele, men det første virket fornuftig syns jeg.

Men det var altså ment ironisk, det skjønte jeg ikke.

Beklager.

Kanskje jeg ordla meg litt klønete.

Det er ikke ironisk skrevet, men det blir en ironi i det når det leses "med 2011-briller", altså i dag, i en verden der kjønnsrollemønstret heldigvis har nådd et annet stadium enn der kvinnen er i hjemmet for å behage mannen.

Skjønner?

Skrevet

Så fint at du fant noe nytte i den linken! Det skal blir spennende å høre hvordan din mann reagerer. Men det er ikke sikkert at han er like "kravstor", så ikke slit deg ut med å følge rådene, bruk dem som tips, ikke regler!

http://www.ssb.no/navn/

Resultat av navnesøk

Du søkte på etternavnet: Dahl

Det er 11580 som har Dahl som etternavn.

Dahl er et veldig vanlig navn, (nr 22 i Norge) men det er selvfølgelig ikke umulig at de to er i slekt! ;-)

Hei!

Ja men likevel er det rart, for min saksbehandler heter også Dahl.

Men jeg vet at Dr Nils Håvard Dahl ikke er i slekt med min psykiater, dette fordi da ville hun jo sagt det.

Jeg vet da også hva hennes mann hadde for utdanning og han var ikke psykiater.

Min yndlingsforfatter heter også Dahl, eller Dahle, Gro Dahle;

Sånn blir det mye dal i mitt liv, men altså syns jeg det er best å vandre i en dal fremfor på toppene ja for det er mer liv i dalbunnen. Jeg er ikke spesielt glad for åskammer, dette fordi det er forblåst, men det er jo fin utsikt.

Nå har jeg absolutt ikke utsikt utover livet, tror jeg, men derfor syns jeg det er rart både at alle mennesker nesten i mitt liv heter Dahl og fordi jeg virkelig befinner meg i en dal (hvis du skjønner hva jeg mener) Jeg ser ikke over høydedragene.

Nå ble det nok mye som du ikke forstår, men jeg forstod knapt min egen tankerekke, jo jeg forstår den selv, men det er sånt min mann bare ser på meg hvis jeg sier, og det betyr, "Hvordan kom du på det?" osv...

Jeg skjønte at den oppskriften var gammeldags, men likevel kan det jo være noen lure råd i den for de som trenger slike råd.

Skrevet

For de fleste antar jeg at en slik liste virker overfødig og kunstig fordi vi sier disse tingene av oss selv. Det faller seg helt naturlig.

Skrevet

Kanskje jeg ordla meg litt klønete.

Det er ikke ironisk skrevet, men det blir en ironi i det når det leses "med 2011-briller", altså i dag, i en verden der kjønnsrollemønstret heldigvis har nådd et annet stadium enn der kvinnen er i hjemmet for å behage mannen.

Skjønner?

Hei!

Jeg skjønte det.

Takk

Skrevet

For de fleste antar jeg at en slik liste virker overfødig og kunstig fordi vi sier disse tingene av oss selv. Det faller seg helt naturlig.

Hei!

Ja kanskje det, men min mann sier at det ofte er stor frustrasjon hos mange fordi man ikke viser sin partner det en bør av oppmerksomhet.

Min mann er veldig flink på dette, men jeg forstod det på han som om ikke alle er det. Hvorfor blir så mange skilt hvis de er så flinke på disse tingene ?

Min mann leser samlivsspalter når han har fri og der fant han oppskriftene på hva kvinner vil ha, altså romantikk, men det virket ikke så bra, for jeg ble usikker på hva han drev med.

Dette mener han har med asperger syndrom å gjøre, det er ferdig diskutert tror jeg med min psykiater. Det er flere enn meg som ikke forstår seg på romantikk.

Hvorfor blomster feks skal bety noe annet enn bare ønske om å gi noen pene blomster til noen osv... Det samme med gaver.

Selv om jeg ikke liker romantikk, kan jeg jo forstå konseptet og ikke knuse min manns iboende glede ved å være romantisk.

Vi skal pynte oss å ut å spise i Spania nå, det blir vel hyggelig, men for min del holder det med pyntingen, men da er han veldig romantisk, det vet jeg av erfaring. Ikke så lett å finne de riktige ordene. Men jeg kommer nok til å prate om noe som interesserer oss, mens han kommer til å dreie samtalen over på andre mer ubekvemme temaer, det vet jeg også av erfaring. Da ser jeg en annen vei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...