Gå til innhold

Bekymret for vår sønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har en ung sønn på som ila videregående skole begynte å falle utenfor venneflokken. Dette pga hans spesiellle tanker og meninger. Følte han hadde sosial angst. Han er meget skoleflink og satt kun hjemme over bøkene. Vennene ble borte. Han mener at det meste i samfunnet er feil og grubler mye. Begynte å studere for to år siden, men har vanskelig for å konsentrere seg og sier nå at han har hoppet av. Bor ikke i samme by som oss og vi synes nå at han virker litt virkelighetsfjern. Han vil nå skaffe bolig i samme byen hvor han studerte, men mener at jobb ikke er så viktig!? Han har alltid vært opptatt av utdannelse, men sier nå at han ikke ønsker dette i det hele tatt. Han sier minst mulig om sitt liv til oss og vi er redd for at han skal kutte kontakten tilslutt. Han har hatt en fin barndom og oppvekst. Har søsken, men de er meget forskjellige og har ikke mye kontakt. Han har meninger og tanker som de færreste forstår noe av. Vi er meget bekymret. Vi skal nå reise til han og lurer på hvordan vi skal takle dette. I våre øyne er han ikke klar over livets realiteter mht økonomi etc. Han vil ut av alle systemer sier han. Vi har tidligere hjulpet til (kanskje litt for mye) med penger og husleie etc og må ta på oss en del av skylden for dette. Når det gjelder alkohol og rus så tar han avstand fra dette. Russetiden var vanskelig å forholde seg til da han avskyr alkohol så han falt utenfor der også. Han er veldig sær og det er vanskelig å få han til å endre mening. Han har ingen venner. Vi er så uendelig glad i han og er følgelig meget bekymret. Blir veldig takknemlig for råd. På forhånd takk.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Dere vil ikke forsøke å få han til å søke hjelp da? For meg høres det ut som han kanskje har en psykisk lidelse.

Dere får ta svaret mitt for hva det er, men jeg mener dere må gå veien om helsevesenet.

Gjest csfsafa
Skrevet

Høres bekymringsverdig ut og høres ut som det er god grunn til å tro at han kan ha et psykisk problem som må behandles. Kan hende han ikke vil ta kontakt med lege selv. Dere har som foreldre ingen taushetsplikt og kan gi en bekymringsmelding til hans fastlege med opplysninger dere vil gi. Helst bør det skje i samråd med han.

Dere trenger ikke forsørge han. Han har en eller annen rettighet hos NAV. Minimum sosialhjelp som tilsier en helt ok levestandard, bedre enn en students. Er han syk og tar i mot behandling og/eller tiltak kan arbeidsavklaringspenger være aktuelt. Kan også være at studielån kan omgjøres til stipend pga sykdom.. (Argument for å få han til lege KAN være disse økonomiske aspektene).

Dersom han mener dere fortsatt skal forsørge han bør dere vurdere å stille krav om undersøkelse/behandling, syns jeg.

Gjest MayLynn
Skrevet

Asperger?

Nei vil jo ikke diagnostisere han - men noe var jo likt ihvertfall... Hvordan var han som barn?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er dessverre meget sannsynlig at sønnen deres har et alvorlig psykisk problem. Friske mennesker er i fullt arbeid eller utdanning.

Dere bør motivere han for å søke lege. Om dette ikke hjelper, bør dere snakke med fastlegen hans.

Skrevet

Det er dessverre meget sannsynlig at sønnen deres har et alvorlig psykisk problem. Friske mennesker er i fullt arbeid eller utdanning.

Dere bør motivere han for å søke lege. Om dette ikke hjelper, bør dere snakke med fastlegen hans.

''Det er dessverre meget sannsynlig at sønnen deres har et alvorlig psykisk problem. Friske mennesker er i fullt arbeid eller utdanning.''

Jeg ble litt bekymret av dette. Jeg har uføretrygd pga Asperger syndrom og angst/"utbrenthet", har heller ikke klart å ta en utdannelse. Men jeg føler meg ikke syk?

Skrevet

''Det er dessverre meget sannsynlig at sønnen deres har et alvorlig psykisk problem. Friske mennesker er i fullt arbeid eller utdanning.''

Jeg ble litt bekymret av dette. Jeg har uføretrygd pga Asperger syndrom og angst/"utbrenthet", har heller ikke klart å ta en utdannelse. Men jeg føler meg ikke syk?

Du sier jo selv at du har asperger og er utbrent. Det er jo diagnoser det. Selv om du føler deg frisk og det er jo bra, har du altså diagnoser som gjør at du for tidne ikke er i jobb. Ikke noe galt i det.

Skrevet

Du sier jo selv at du har asperger og er utbrent. Det er jo diagnoser det. Selv om du føler deg frisk og det er jo bra, har du altså diagnoser som gjør at du for tidne ikke er i jobb. Ikke noe galt i det.

Du har nok rett. Takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...