Gå til innhold

Ultimatum

Anbefalte innlegg

Gjest over og ut
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 4 år for PTSD og depresjon. Går i behandling på DPS. Jeg har vært gift i 13 år og vi har to barn med asberger syndrom. PTSD’en kommer av overgrep da jeg var liten, så sexlivet har vært skralt i alle år.

Nå sier min mann at hvis jeg ikke blir frisk snart, så vil han skilles. Han har distansert seg fra familielivet og er sur dagen lang. Han sier ingen ting, bare er sur og avvisende. Han sier jeg må skynde meg i behandlingen samtidig som han sier behandlingen ikke virker. Men han kan vente litt i tilfelle jeg blir frisk snart.

Jeg har svart med at jeg ikke kan leve med et slikt ultimatum og at han gjør behandlingen min umulig. Da får jeg som svar at jeg er urimelig og krever for mye av ham.

Er jeg urimelig?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan ikke si om du er urimelig eller ikke. Hvor store belastninger en person utholder i samlivet før en heller vil gå en annen vei, er helt individuelt.

Gjest ultimatum
Skrevet

Jeg kan ikke si om du er urimelig eller ikke. Hvor store belastninger en person utholder i samlivet før en heller vil gå en annen vei, er helt individuelt.

Takk for svar. Jeg ser jeg har formulert meg dårlig.

Han vil skilles ifølge ham selv ene og alene pga dårlig sexliv. Oppgaver som hus og hjem, økonomi, unger, skole og aktiviteter har alltid lagt på meg. Det gjør det nå også, for jeg har jo "fri". Så eneste ekstra belastning han fikk da jeg ble syk er skralere sexliv enn før.

Han sier at hvis jeg ikke snart elsker sex og vil ha sex hele døgnet så vil han skilles.

Skrevet

Han vil skilles ifølge ham selv ene og alene pga dårlig sexliv. Oppgaver som hus og hjem, økonomi, unger, skole og aktiviteter har alltid lagt på meg. Det gjør det nå også, for jeg har jo "fri". Så eneste ekstra belastning han fikk da jeg ble syk er skralere sexliv enn før.

Han sier at hvis jeg ikke snart elsker sex og vil ha sex hele døgnet så vil han skilles.

Hva som er urimelig, varierer jo for person til person. Kanskje sex er veldig viktig for din mann? Uansett hvis det er det, og du ikke kan ha det, da passer dere vel dårlig sammen?

Selvsagt virker det grunt å ha en slik innstilling, men mennesker lever kun 1 gang..

Skrevet

Hva som er urimelig, varierer jo for person til person. Kanskje sex er veldig viktig for din mann? Uansett hvis det er det, og du ikke kan ha det, da passer dere vel dårlig sammen?

Selvsagt virker det grunt å ha en slik innstilling, men mennesker lever kun 1 gang..

Glemte å ta med att min ex gjorde det slutt med meg, fordi jeg var "amorøs som en tørrfisk".. Så det er nok ganske vanlig.

Skrevet

Han "kan altså" ikke leve uten sex og har stilt et ultimatium.

Hvorfor kan du så leve med at han ikke gjør en dritt i hjemmet og oppfører seg som en egoistisk tulling?

Det må jo være fint å bli kvitt fyren så du kan konsentrere deg om å bli frisk og glad igjen.

Skrevet

''Han sier at hvis jeg ikke snart elsker sex og vil ha sex hele døgnet så vil han skilles.''

Det var da virkelig ekstreme ønsker. Jeg har forståelse for at personer vil bryte ut av et sexfritt/sexfattig liv. På den annen side skal han få problemer med å finne seg en partner som ønsker sex hele døgnet i år etter år.

Skrevet

Glemte å ta med att min ex gjorde det slutt med meg, fordi jeg var "amorøs som en tørrfisk".. Så det er nok ganske vanlig.

Det amorøse er jo sgs det eneste som skiller et kjæresteforhold fra et vennskap. Jeg synes derfor det er forunderlig at folk velger å satse på forhold hvor amorøsitet og begjær er lite til stede.

Gjest over og ut
Skrevet

"amorøs som en tørrfisk".. Uff da.

Jeg forstår at han kan synes det er vanskelig og uønskeligt. Men det har alltid vært sånn. Det var sånn i de 6 årene før vi giftet oss også. Så jeg tenker at hvorfor er det plutselig en skillsmisse grunn nå??

Jeg burde vel fått svar av ham, men han mener at det er uaktuelt å snakke om dette mer. Han har bestemt seg og sånn er det.....

Gjest over og ut
Skrevet

''Han sier at hvis jeg ikke snart elsker sex og vil ha sex hele døgnet så vil han skilles.''

Det var da virkelig ekstreme ønsker. Jeg har forståelse for at personer vil bryte ut av et sexfritt/sexfattig liv. På den annen side skal han få problemer med å finne seg en partner som ønsker sex hele døgnet i år etter år.

Ja, det er det som er ønsket eller skal jeg si kravet hans.

Tusen takk for svar.

Gjest over og ut
Skrevet

Han "kan altså" ikke leve uten sex og har stilt et ultimatium.

Hvorfor kan du så leve med at han ikke gjør en dritt i hjemmet og oppfører seg som en egoistisk tulling?

Det må jo være fint å bli kvitt fyren så du kan konsentrere deg om å bli frisk og glad igjen.

Jeg giftet meg med ham fordi han var han med stor H. Noe som stemte helt til nå. At ikke alt er perfekt og slik jeg vil ser jeg ikke på som noe grunn for å skilles. Men nå for tiden trekker jo jeg alt i tvil, men det er vel bare jeg som lager problemer det

Gjest Egoistisk
Skrevet

Det amorøse er jo sgs det eneste som skiller et kjæresteforhold fra et vennskap. Jeg synes derfor det er forunderlig at folk velger å satse på forhold hvor amorøsitet og begjær er lite til stede.

Støtter NHD`s utsagn. Kunne aldri falt meg inn å innlede/fortsette i et forhold uten kos og sex. For meg er det helt grunnleggende og jeg er så gammel at jeg ikke trenger å tenke på småunger. Kjæreste har jeg kun av egoistiske grunner.

ink1365380698
Skrevet

Støtter NHD`s utsagn. Kunne aldri falt meg inn å innlede/fortsette i et forhold uten kos og sex. For meg er det helt grunnleggende og jeg er så gammel at jeg ikke trenger å tenke på småunger. Kjæreste har jeg kun av egoistiske grunner.

Kjenner mange som har vært gift lenge som ikke lenger har noen lidenskap, men ser andre verdier hos hverandre, og er glade i hverandre.De har felles barn, barnebarn, et felles skapt hjem og har delt halve livet med hverandre. Sex er ikke alt. Lidenskapen forsvinner vel for mange (de fleste) med årene. I allefall avtar radikalt.

Skrevet

Hei!

Hvis din mann har asperger syndrom han selv, så har man lett for å stille urimelige krav når man har dette syndromet.

Jeg sier det av egen erfaring.

Asperger syndrom er arvelig, har barn det og om flere av barna har det er det sannsynlig at en av foreldrene også har det.

Man kan lære seg mye å jenke sine krav for å møte en partners behov, men det forutsetter at man innser visse ting.

Mange med partnere med aspergere syndrom kjenner på ensomhet og at de er det egentlige problemer, de har gjerne det fulle ansvar for familien, det er som om alt faller på parteneren uten asperger syndrom, flere begynner i terapi, og kanskje ligger ikke problemet hos dem, men hos en partner med asperger syndrom.

Link. : http://www.aftenposten.no/amagasinet/thuen/article3358114.ece

Jeg har asperger syndrom, jeg stilte urimelige krav til min mann før jeg fikk beskjed om diagnosen min, da forstod jeg gradvis mer og mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...