Gå til innhold

Selvbilde, selvtillit og personlighet

Anbefalte innlegg

Gjest theLove
Skrevet

Jeg begynner å innse at mye av mine problemer handler om manglende selvbilde, selvtillit og personlighet. Blant folk føler jeg at jeg ikke har noen personlighet, så jeg må kopiere andres væremåte.

Er dette ting det er naturlig å jobbe med hos psykologen? Det er vel ikke akkurat som om manglende selvbilde, selvtillit og personlighet er diagnoser? Men kanskje er dette gode ting å jobbe med i forhold til mine andre diagnoser, som f.eks. borderline og paranoid pf?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Det er utmerkede ting å jobbe med en psykolog om.

Har på følelsen av at veldig mange ldielser "munner ut" i dette...

Gjest theLove
Skrevet

Det er utmerkede ting å jobbe med en psykolog om.

Har på følelsen av at veldig mange ldielser "munner ut" i dette...

Men kan man ta plass i helsesystemet og sitte å prate om selvbilde og personlighet, når det står folk i kø som kanskje har mer alvorlige lidelser?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men kan man ta plass i helsesystemet og sitte å prate om selvbilde og personlighet, når det står folk i kø som kanskje har mer alvorlige lidelser?

Det er vel det mange snakker om, uansett om de har alvorlige eller lettere lidelser.

Gjest theLove
Skrevet

Det er vel det mange snakker om, uansett om de har alvorlige eller lettere lidelser.

hmm....mulig jeg ikke helt har forstått hva det vil si å gå til psykolog og hvordan det egentlig skal foregå. Altså jeg vet jo man kan betale psykolog privat og snakke om hva som helst, men jeg har jo fått plass gjennom det offentlige helsesystemet og da må man vel snakke om sykdommen sin hver time?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

hmm....mulig jeg ikke helt har forstått hva det vil si å gå til psykolog og hvordan det egentlig skal foregå. Altså jeg vet jo man kan betale psykolog privat og snakke om hva som helst, men jeg har jo fått plass gjennom det offentlige helsesystemet og da må man vel snakke om sykdommen sin hver time?

Da har du vel misforstått. Det er ikke nødvendig å snakke om sykdommen sin mer enn at de skjønner hva slags sykdom du har. Resten av tiden kan dere bruke til å snakke om selvbilde, selvtillig og personlighet - det kan du bestille. Meninger er vel at du skal bli friskere av det.

Gjest theLove
Skrevet

Da har du vel misforstått. Det er ikke nødvendig å snakke om sykdommen sin mer enn at de skjønner hva slags sykdom du har. Resten av tiden kan dere bruke til å snakke om selvbilde, selvtillig og personlighet - det kan du bestille. Meninger er vel at du skal bli friskere av det.

Men blir det ikke litt sånn luksusgreie å sitte å snakke om disse tingene?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Men blir det ikke litt sånn luksusgreie å sitte å snakke om disse tingene?

Det bestemmer vel du. Hvis det er sånn du føler det, så er det kanskje sånn det er i ditt tilfelle?

Gjest theLove
Skrevet

Det bestemmer vel du. Hvis det er sånn du føler det, så er det kanskje sånn det er i ditt tilfelle?

Jeg føler vel at jeg ikke er verdt plassen.

Gjest theLove
Skrevet

...at jeg er bare et rusk, hvorfor skal psykologen sitte å bry seg liksom

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Jeg føler vel at jeg ikke er verdt plassen.

Det er vel et problem mange har, trur jeg.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

...at jeg er bare et rusk, hvorfor skal psykologen sitte å bry seg liksom

Tja, psykologen gjør en jobb. Psykologen bryr seg vel egentlig ikke så veldig mye (emosjonelt sett), men det er riktig, og det skal ikke du bry deg om.

Skrevet

''Men kan man ta plass i helsesystemet og sitte å prate om selvbilde og personlighet,''

Hvis du tenker at dette er det eneste du skal gjøre i forhold til dine problemer, så er det vel et spørsmål om hvor lenge du får tilbud innenfor dps-systemet.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Men kan man ta plass i helsesystemet og sitte å prate om selvbilde og personlighet,''

Hvis du tenker at dette er det eneste du skal gjøre i forhold til dine problemer, så er det vel et spørsmål om hvor lenge du får tilbud innenfor dps-systemet.

Jeg tolker ikke vedkommende sånn, jeg tolker det som h*n ikke helt vet hva terapi går ut på. Det er det mange som ikke gjør. Leste noe tidligere her om at et startkurs hadde vært noe, og det er jeg enig i.

Skrevet

Jeg tolker ikke vedkommende sånn, jeg tolker det som h*n ikke helt vet hva terapi går ut på. Det er det mange som ikke gjør. Leste noe tidligere her om at et startkurs hadde vært noe, og det er jeg enig i.

Enig i at startkurs kunne vært en ide, men han du diskuterer med nå er ikke lenger nybegynner.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Enig i at startkurs kunne vært en ide, men han du diskuterer med nå er ikke lenger nybegynner.

Men tingen er jo at folk ofte aldri vil skjønne det all den tid de ikke får denne introen - det blir på en måte "for høy terskel"...

I stedet blir de gående og få støtteterapi, og stemplet som at de ikke klarer å ta tak i ting...

Skrevet

Men tingen er jo at folk ofte aldri vil skjønne det all den tid de ikke får denne introen - det blir på en måte "for høy terskel"...

I stedet blir de gående og få støtteterapi, og stemplet som at de ikke klarer å ta tak i ting...

Noen ganger tror jeg det du sier stemmer. Andre ganger tror jeg folk bruker alle de unskyldninger de kan komme over for å unngå det ubehaget det ofte vil innebære å ta ansvar for egne problemer både i og utenfor terapirommet.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Noen ganger tror jeg det du sier stemmer. Andre ganger tror jeg folk bruker alle de unskyldninger de kan komme over for å unngå det ubehaget det ofte vil innebære å ta ansvar for egne problemer både i og utenfor terapirommet.

Der er vi uenige!

Den som vet det rette gjør det rette - så naiv er jeg!

Skrevet

Der er vi uenige!

Den som vet det rette gjør det rette - så naiv er jeg!

''Den som vet det rette gjør det rette - så naiv er jeg!'

Det kan du da ikke mene? Du som i årevis gjør nøyaktig det motsatte av hva du vet er konstruktivt her på dol?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Den som vet det rette gjør det rette - så naiv er jeg!'

Det kan du da ikke mene? Du som i årevis gjør nøyaktig det motsatte av hva du vet er konstruktivt her på dol?

Høres vel ut som jeg fraskriver meg ansvar når jeg sier det ja, men jeg tror faktisk ikke jeg helt skjønner alvoret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...