Gå til innhold

Depresjon og årstid

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 21 år gammel jente som har vært plaget med periodisk dype depresjoner så lenge jeg kan huske. Trass i at jeg bruker antidepressiva (Cipramil, 60 mg daglig), har depresjonene blitt sterkere den siste tiden. Jeg har alltid vært hardest rammet på høsten og våren og lurer på om det finnes vitenskapelig dokumentasjon på at depresjon er relatert til årstid (ikke vinterdepresjon) og evt. hvorfor det er slik. Min erfaring er at jo mer jeg vet om lidelsen min, desto lettere er det å forholde seg til den. Jeg håper derfor på svar.

Mvh.

jente 21

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36858-depresjon-og-%C3%A5rstid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine depresjoner er hardest og lengst på våren og forsommeren. F.o.m. medio mai til ut juni har vært min periode med de tyngste depresjonene. Slik har jeg vært fra tidlig ungdom til nå godt voksen kvinne. De senere år har jeg holdt hodet over vann ved hjelp av medisiner.

August og september har vært en god tid for meg. Så har det gått noe nedover igjen i oktober, november og desember. Men våren har vært absolutt min tyngste tid.

Depresjonene i året ellers er aldri så tunge som nettopp i denne tiden.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er mange myter om depresjon og årstid. Sammenhengen i befolkningen er ikke så sterk som mange vil ha det til.

På det individuelle plan er det noe annet. En ser svært ofte at en person får depresjoner på samme tid hvert år.

Kan du diskutere en tilleggsmedisnering med legen din? Jeg ville diskutert tillegg av Lamictal eller litium.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...