Gå til innhold

Astmatisk bronkitt


Gjest Lois

Anbefalte innlegg

Hei. Min svigermor er lungesyk. For noen år siden var hun ifølge eget utsagn dødssyk, men fikk til slutt beskjed fra legen om at hun nå kunne spasere seg en tur uten at det var fare for at hun skulle ramle død om. Jeg vet at hun bruker mye medisiner, både innhalatorer og nesespray. Hver sommer havner hun allikevel på sykehuset, hvor hun som regel må behandles med kortisol for å bli frisk. Jeg har spurt henne hva som feiler henne, og hun sier at hun har astmatisk bronkitt. Er det en kronisk tilstand? Er det årsaken til at hun konstant går på medisiner? Hvorfor blir hun syk igjen og igjen? Hun sier også at hun har hatt bronkitt, som ikke kunne behandles med antibiotika fordi det ikke var noen betennelse der; er det mulig? Jeg lurer fordi jeg har en sønn som er plaget mye med luftveiene. Vi får stadig spørsmål fra legen om vi har astma og allergi i familien, og jeg kan ikke gi et godt svar. Jeg blir glad for all informasjon som kan gjøre meg klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Ofte kan det være vanskelig å skille kronisk bronkitt fra astma bronchiale. Bronkitt er en tilstand med gjentatte episoder av øvre luftveisinfeksjon, mye sekresjon, trangt å puste ut. Hoste og slim er oftest voldsomt. Tungpust og hvesing hører med. Feber er ikke nødvendigvis til stede. Diagnosen skilles ved bl a blodprøver og analyse av oppspytt. Behandlingen er å holde seg i ro, evt antibiotika om det er en bakteriell infeksjon ( ikke alltid, altså), og hostenedsettende medisin. Kronisk bronkitt sliter ofte voldsomt på almenntilstanden.Dette er ikke en arvelig tilstand. Årsaken er oftest røyking, luftforurensing.

Astma derimot, er en arvelig tilstand, og kan som sagt likne. Astma har dog sjeldent så voldsomme hosteperioder med oppspytt som bronkitt. Og astmatikere har ofte lange gode opphold fra sykdommen i motsetning til de som har kronisk bronkitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...